۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
قدرت رسانه باید صادرات را به گفتمان غالب کشور تبدیل کند

قدرت رسانه باید صادرات را به گفتمان غالب کشور تبدیل کند

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امروز صادرات کشور نیاز دارد تا از ابزار پرقدرت رسانه استفاده کرده و کشور را به عنوان یک کشور صادرات محور مطرح نماید.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در مراسم رونمایی از اولین رسانه خبری-تحلیلی حوزه صادرات(اکسپورتنا) با تاکید بر ضرورت توجه به مرجعیت رسانه‌ها و جلب اعتماد مخاطبان گفت: قرار گرفتن مفهوم پرقدرتی به عنوان رسانه در کنار موضوع صادرات، یک پیوند مبارک است که به نظر می‌رسد می‌تواند منشا خیر و برکت برای کشور باشد.
 

وی افزود: بر این اساس موضوع صادرات که امروز بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها قرار گرفته است، باید از ابزار پرقدرت رسانه استفاده کرده و این دو مفهوم به کمک هم بیایند تا گفتمان غالبی در این رابطه شکل گیرد؛ این در حالی است که کمتر موضوعی در جامعه می‌تواند به یک گفتمان غالب یا فرهنگ تبدیل شود که رسانه در آن دخیل نباشد، پس رسانه ابزار پرقدرتی در این حوزه به شمار می‌رود. است که مباحث اصلی کشور را به یک گفتمان غالب و فرهنگ تبدیل نماید.

اطلاع رسانی دقیق، شفاف و مطمئن، خواسته مخاطبان رسانه ای

مدرس خیابانی با بیان اینکه مهمترین ماموریت رسانه خبری-تحلیلی بخش خصوصی در حوزه صادرات این است که بتواند اعتماد عمومی مخاطبان را جلب نماید، تصریح کرد: امروز از جهات مختلف و البته مراجع اطلاعاتی متفاوتی، خبرهای حوزه صادرات منتشر می‌شود، ولی اینکه این اطلاعات، درست، شفاف و واقع‌بینانه و مورد وثوق مخاطبان باشد، اولین خواسته‌ای است که باید بر روی آن تمرکز کرد، چراکه مخاطبان و ذی‌نفعان یک رسانه، انتظار دارند تا بتوانند اطلاعات را دقیق و سریع دریافت نمایند.
 

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به تجربه راه‌اندازی اپلیکیشن اعلام قیمت خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این اپلیکیشن توانسته به عنوان یک مرجع مطمئن و اثربخش در حوزه اعلام قیمت کالاهای اساسی و در مرحله بعدی خدمات، در سطح جامعه مورد پذیرش قرار گیرد، به خصوص اینکه هم اکنون در حوزه‌های مختلف و در رابطه با برخی کالاهای حساس، سامانه‌ها و سایت‌های اعلام قیمت، بعضا قیمت غیرواقعی اعلام کرده و به نوعی قیمت‌سازی دارند.
 

وی افزود: راه‌اندازی اپلیکیشن اعلام قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی در آپ، خود توانسته ظرف مدت کوتاهی به یک ظرفیت ویژه از دیدگاه مخاطبان در حوزه اعلام قیمت دقیق و مطمئن تبدیل شود؛ به نحوی که هم اکنون بالغ بر ۸ میلیون نفر، این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند.
مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود، اینکه امروز متولی صادرات کشور در بخش خصوصی، می‌تواند یک رسانه را اداره کند، خود زمینه‌ای برای اطمینان بخشی از سوی مخاطبان بر صحت و اطمینان از درستی اخبار منتشر شده است و این رسانه به جهت جایگاهی که دارد میتواند مرجعی برای رسانه ملی قرار گیرد تا اخبار و اطلاعات درست و مطمئن را از آن نقل نمایند.

دفاتر کنفدراسیون صادرات ایران در استانها فعال شود

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت توانسته در ۴ برش رسته‌های کالایی، برش‌های کشوری، استانی و بازارهای هدف، موضوع صادرات را مورد پیگیری قرار داده و در این راستا، رسانه خبری- تحلیلی صادرات هم می‌تواند برش‌های استانی داشته و اطلاع‌رسانی‌های تخصصی را در استان‌های مختلف کشور از حوزه صادرات صورت دهد.
 

وی از کنفدراسیون صادرات ایران خواست تا با توجه به جایگاه این تشکل به عنوان یک تشکل بالادستی حوزه صادرات، دفاتر استانی خود را فعال کرده تا بتوانند نیازسنجی بخش‌های استانی در حوزه صادرات را نیز در دستور کار قرار دهند.
 

به گفته مدرس خیابانی، در حوزه صادرات به جهت اهمیت و گستردگی حوزه صادرات که طیف وسیعی از حوزه‌های مختلف را در برمی‌گیرد، باید نگاه ملی و فرابخشی را حاکم کرد؛ این در حالی است که باید حرکت هوشمندانه رو به جلو را در دستور کار قرار داد و متناسب با آن، تلاش کرد تا صادرات همچنان به عنوان یک گفتمان غالب در میان دولت، فعالان اقتصادی و اعضای مختلف جامعه در راس تصمیم‌گیری‌ها و نظرات قرار گیرد.
 

وی با تاکید بر اهمیت صادرات از بعد حفظ اشتغال و ارزآوری خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از نیازهای ارزی کشور به واسطه ارزهای صادراتی تامین می‌شود و اکنون نگاه به حوزه صادرات، به جهت تامین ارز مورد نیاز کشور در تامین نیازهای خود، شرایطی را فراهم آورده است که کشور به این نتیجه رسیده که راه نجات کشور در اهمیت دادن به حوزه صادرات غیرنفتی است.

مدرس خیابانی گفت: امروز صادرات کشور نیاز دارد تا از ابزار پرقدرت رسانه استفاده کرده و کشور را به عنوان یک کشور صادرات محور مطرح کند، پس اولین رسالت رسانه خبری- تحلیلی حوزه صادرات(اکسپورتنا) آن است که صادرات را به یک گفتمان غالب در جامعه تبدیل کرده و آن را به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه معرفی نماید؛ ضمن اینکه انتظار آن است که علیرغم وجود و تعدد رسانه‌ها در کشور، هنوز خلاء اطلاع‌رسانی وجود دارد و متاسفانه برخی مخاطبان به اخبار نشر شده اعتمادی ندارند.
وی با اشاره به سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه وضع عوارض صادراتی خاطرنشان کرد: امروز اولویت اول کشور، تامین مواد اولیه مورد نیاز برای رونق تولید صنایع پایین دستی است؛ ضمن اینکه صادرات با ارزش افزوده بالاتری صورت گیرد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه همه دست اندرکاران صادرات چه صادرکنندگان و تولیدکنندگان و چه سیاستگذاران بخش دولتی و تشکل‌های صادراتی باید نگاه تقویت تشکل‌محوری را در دستور کار قرار دهند؛ این در حالی است که گفتمان سازی از سوی همین ذی نفعان حوزه صادرات باید به کمک رسانه صورت گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن حوزه تجارت از سوی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران باید به عنوان فرمانده بخش صادرات کشور و نیز به عنوان متولی حوزه تجارت خارجی، به اکسپورتنا به عنوان یک ظرفیت اطلاع رسانی به جامعه صادرکنندگان، خدمات رسانی کرده و از ظرفیت های اطلاع رسانی این رسانه استفاده نماید.

به گفته مدرس خیابانی، بازخورد تصمیمات و سیاست های اتخاذ شده در حوزه صادرات باید به حوزه رسانه منتقل شود تا بتوان انتظار داشت تا تمامی ذی نفعان در بخش های مختلف کشور از دستاوردهای اطلاع رسانی از تصمیمات و سیاست های تجاری کشور مطلع شود.

وی اظهار داشت: دولتمردان و برخی تشکل های صادراتی با درک شرایط کنونی اقتصاد ایران و به ویژه صادرات غیرنفتی، در افکار عمومی حاضر می‌شوند، در حالیکه نگاه برخی از صادرکنندگان و حتی تشکل‌های صادراتی، ایده آل گرا است و خود را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در حوزه صادرات قرار می دهند، در حالیکه هیچ یک از کشورهای دیگر، شرایط ما را ندارند و شرایط خاص ایران و ظرفیت های صادراتی کشور متفاوت از تمامی کشورهای دنیا است؛ به خصوص اینکه هم اکنون تحت ظالمانه ترین تحریم ها قرار داریم که حتی وضع یکی از آنها در کشورهای پیشرفته اروپایی، خود می توانست کل صادرات این کشورها را به چالش کشد.

وی افزود: صاحب نظران دانشگاهی نیز در این حوزه مطالعات تطبیقی دارند که باید در رسانه خبری- تحلیلی صادرات(اکسپورتنا) به آنها توجه شود. به هر حال راه اندازی این رسانه، ابتکار خوبی است و در هر حوزه رسانه می تواند انقلاب کند. به هر حال رسانه معجزه قرن ۲۱ است و می تواند با قدرت بی نظیر خود، صادرات را در کشور به گفتمان غالب تبدیل کند.

کد خبر: ۶٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha