۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
پتروشیمی هگمتانه تنها تولیدکننده پی‌وی‌سی گرید پزشکی در خاورمیانه است
مدیرعامل پتروشیمی هگمتانه:

پتروشیمی هگمتانه تنها تولیدکننده پی‌وی‌سی گرید پزشکی در خاورمیانه است

همدان - مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه گفت: پتروشیمی هگمتانه تنها تولیدکننده پی‌وی‌سی گرید پزشکی در خاورمیانه است که کشور را از واردات بی نیاز می کند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ناصر شمخانی پیش از ظهر پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت که به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار و پتروشیمی هگمتانه یکی از آن‌ها بود، گفت: پتروشیمی هگمتانه تنها تولیدکننده پی‌وی‌سی گرید پزشکی در خاورمیانه است که برای به ثمر رسیدن آن، زحمات زیادی کشیده شده است.

وی بابیان اینکه این پروژه با ۳۸ میلیون یورو سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده است، عنوان کرد: در این پروژه مشارکت بخش خصوصی، بخش دولتی و سهام‌دار خارجی باهدف تولید سالانه ۴۵ هزار تن پی‌وی‌سی به‌صورت پودر و گرانول با گرید پزشکی استاندارد را شاهد بوده‌ایم.

پتروشیمی هگمتانه به‌صورت مستقیم برای ۲۵۰ نفر و برای دو هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجادکره است

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه بابیان اینکه در پتروشیمی هگمتانه به‌صورت مستقیم برای ۲۵۰ نفر و برای دو هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجادشده است، مطرح کرد: این رقم با بهره‌برداری از فازهای توسعه‌ای در تولید مصنوعات پزشکی افزایش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه این پتروشیمی بزرگ‌ترین واحد تولیدی استان همدان است که محصولی کم‌نظیر و استاندارد به نام پی‌وی‌سی با درجه پزشکی تولید می‌کند و ظرفیت سالانه ۷۰ هزار تن محصول را دارد، ادامه داد: ۷۰ درصد سهم ساخت ماشین‌آلات در این پروژه مربوط به محصولات داخلی بوده و راهبری آن توسط نیروهای داخلی متخصص به سرانجام رسیده است.

شمخانی بابیان اینکه بازار پلیمرهای پزشکی در سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۲۳ میلیارد دلار بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۵ این ارزش رشد ۵.۹ درصدی داشته باشد.

با بهره‌برداری کامل کارخانه پتروشیمی هگمتانه نه‌تنها نیاز داخل رفع خواهد شد بلکه کشور ما یکی از تأمین‌کنندگان پی‌وی‌سی گرید پزشکی استاندارد در منطقه و خاورمیانه خواهد بود

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تولید این محصول در داخل کشور، تأمین این محصول از طریق واردات انجام و مواد اولیه تأمین می‌شود که با بهره‌برداری کامل کارخانه پتروشیمی هگمتانه نه‌تنها می‌توانیم در تولید این محصول گام برداریم و نیاز رفع خواهد شد بلکه کشور ما یکی از تأمین‌کنندگان پی‌وی‌سی گرید پزشکی استاندارد در منطقه و خاورمیانه خواهد بود و این امر برای کشورمان ارزآوری را نیز به همراه خواهد داشت.

شمخانی از ریاست‌جمهور و مقام عالی وزارت نفت خواست تا مشکلات خوراک این واحد را مرتفع سازند و در این زمینه افزود: امید است تا هرچه سریع‌تر شاهد حذف واردات محصولات مشابه و ایجاد بازار صادراتی موردنظر باشیم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه در پایان صحبت‌های خود از مرحوم محمدتقی علاقه بندیان و تلاش‌های فرزندان وی و هم‌چنین استاندار سابق همدان در پیشروی این پروژه قدردانی کرد.

استاندار همدان نیز بابیان این‌که امروز، آرزوی دیرینه مردم همدان درزمینهٔ بهره‌برداری این واحد باعظمت تحقق یافت، مطرح کرد: از وزیر نفت و رئیس پتروشیمی ایران قدردانی می‌کنیم که طی دو سال گذشته در مسیر رفع موانع موجود سر راه این واحد تلاش‌های بسیاری کردند.

سید سعید شاهرخی با اشاره به اینکه در راستای سیاست‌های دولت استان همدان هم‌اکنون به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل‌شده است، ادامه داد: در حال حاضر در استان همدان پروژه‌های مهم و قابل‌توجهی آماده بهره‌برداری هستند و پروژه‌های عظیمی را نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهیم رساند.

دو سد در استان همدان در حال ساخت است
وی در این راستا به افتتاح سد «نعمت‌آباد» طی سال جاری اشاره کرد و افزود: دو سد دیگر نیز هم‌اکنون در استان همدان در حال ساخت است.

استاندار همدان ادامه داد: برنامه‌هایی نیز در حوزه راه‌آهن، راه‌ها و کشاورزی، کشت‌های گلخانه‌ای و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین در پیش‌گرفته‌ایم و علی‌رغم تحریم‌های اقتصادی موجود، شاهد سرمایه‌گذاری‌های مناسب در این عرصه هستیم و تا پایان فعالیت دولت یازدهم این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

شاهرخی همچنین یادآور شد: باتدبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در استان همدان پیک سوم شیوع کرونا را پشت سر گذاشتیم و همکاری مردم موجب شد شرایط تثبیت شود و به حداقل گسترش ویروس در استان همدان برسیم.

این صنعت مهم علاوه بر تأمین نیازهای داخلی می‌تواند بخشی از محصول تولیدی خود را صادر کند که شامل ارزش معنوی، سیاسی و اقتصادی است

رئیس‌جمهور نیز در مراسم افتتاح رسمی پتروشیمی هگمتانه با ابزار خوشحالی از افتتاح این پروژه مهم و اثرگذار اظهار کرد: خرسندیم که این صنعت مهم علاوه بر تأمین نیازهای داخلی می‌تواند بخشی از محصول تولیدی خود را صادر کند که شامل ارزش معنوی، سیاسی و اقتصادی است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: از دست‌اندرکاران این صنعت تشکر می‌کنم و برای من هم افتخارآمیز است که مردم همدان و غرب کشور از افتتاح این پروژه خوشحال باشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه درخشان همدان و مردم انقلابی آن اضافه کرد: همدان شهری بزرگ، مهم و تاریخی است و همه‌کسانی که در آبادانی آن تلاش و کوشش می‌کنند ستودنی است.

وی از تلاش استان و مردم همدان برای مهار ویروس کرونا در پیک سوم تشکر کرد.

گفتنی است؛ در سی و هشتمین هفته از پویش ملی تدبیر و امید پنج طرح ملی پتروشیمی وزارت نفت با سرمایه‌گذاری ۹۱۶ میلیون یورو معادل ارزش ریالی ۲۸ هزار میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانس در سه استان غربی کشور افتتاح شد که با بهره برداری از این طرح ها در مجموع ۹۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی اضافه می شود.

در بین این طرح ها پتروشیمی هگمتانه سال ۸۱ کلنگ زنی شد اما اتمام این طرح با فرازوفرودهای بسیاری مواجه بود اما از سال گذشته عزم مسئولان برای راه‌اندازی آن جدی و امروز بهره‌برداری از پتروشیمی هگمتانه برگزار شد.

لازم به یادآوری است؛ ۵۷ درصد سرمایه موردنیاز این طرح را سهامداران بخش خصوصی، ۳۳ درصد را پتروشیمی ایران و ۱۰ درصد را سرمایه‌گذار خارجی تأمین کرده است.

کد خبر: ۶۲٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha