۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی
مسئول خانه کشاورز جیرفت کرمان خبر داد

افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی

مقدسی، مسئول خانه کشاورز شهرستان جیرفت استان کرمان از افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی طی چند ماه اخیر خبر داد.

به گزارش بازار، یحیی مقدسی در رابطه با امنیت غذایی و تولید مواد ارزشمند غذایی اظهار کرد: در سال زراعی فعلی نیز شرایط مطلوب است اما برای سال‌های آینده ما با کمبود نهاده‌های کشاورزی همچون کودهای شیمیایی، سم و نهاده های کشاورزی روبرو خواهیم بود چرا که قیمت نهاده های کشاوزی ۷۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با قرار است دیگر از سم و کود اوره و مواردی از این دست استفاده نشود، اما چرا در منطقه جیرفت از این موارد استفاده می شود؟، گفت: این مسئله یک امر نشدنی است و شاید به صورت بیانی این مسئله وجود داشته باشد اما در عمل این مهم امکان پذیر نیست چرا که هر چیزی نیازمند ریل گذاری است و ما تا زمانی که مواد مورد نیاز باغ و درخت وجود نداشته باشد نمی‌توان محصولی نمی توان تولید کرد.

مسئول خانه کشاورز جیرفت کرمان بیان کرد: جیرفت کرمان یک منطقه چهار فصل بوده و تمام محصولاتی که در کشور تولید می شود در جیرفت کرمان وجود دارد که می‌توان به تولید موز و خرما و گردو و زرد آلو که هم گرم سیر و هم سرد سیر بوده در این منطقه اشاره کرد؛ همچنین، گردو، هندوانه، دلمه و گوجه فرنگی از جمله محصولاتی هستند که به کشورهای مختلف صادر می شوند.

مقدسی خاطر نشان کرد: نبود سرمایه در گردش برای کشت های فصلی و زراعی بسیار مهم بوده که الان کشاورزان با افزایش قیمت نهاده ها کار برای‌شان بسیار سخت بوده و باید بانک ها سرمایه در گردش به کشاورزان به جهت داشت و کاشت و برداشت اختصاص دهند که متاسفانه الان این مهم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: محصولات فنی و اعتباری برای صنعت باغداری، صنایع تبدیلی و صنایع بسته بندی یک امر بسیار مهم است که صرفا متولیان امر به صورت شعاری قول می دهند اما در عمل هیچ تسهیلاتی در اختیار کشاورز قرار نمی دهند و عملا می‌توان گفت که کشاورز یک انسان دست و پا بسته است که در دریا رهایش کرده اند و هیچ راهی هم برای نجات آن فرد وجود ندارد.

مسئول خانه کشاورز جیرفت بیان کرد: اگر براساس قوانین دراز مدت که از سوی وزارت کشاورزی برنامه ریزی شده بود مسئله تاسیس شرکت های تعاونی اجرا می شد الان باید منطقه جیرفت بهترین شرکت های تعاونی و هلدینگ را در اختیار می داشت اما متاسفانه این موارد پیگیری نشد و حمایتی از سوی دولت و مسئولین محلی صورت نگرفت و اکنون با عدم راه اندازی این هلدینگ ها کشاورز هیچ جایگاهی ندارد.

مقدسی یادآور شد: در تمام کشور، برنامه ریزی لازم به جهت حمایت از کشاورزان وجود ندارد اما متاسفانه نهادهایی هستند که از این بی برنامگی سود برده که این افراد در حاکمیت هم وجود دارند و به همین علت این افراد نمی گذارند که برنامه ریزی های لازم اجرایی شود.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین معضلات کشور، الگو کشت بوده که همیشه دولت و حاکمیت اعلام می کنند که ما می خواهیم الگوی کشت را اجرا کنیم اما در عمل اجرا نمی شود و تا زمانی که عملیاتی نشود کاری از پیش نخواهد رفت و بایستی کشور به سمت عملیاتی شدن این مسئله حرکت کند.

مسئول خانه کشاورز جیرفت خاطر نشان کرد: کسانی که رانت دارند نمی گذارند که دستور العمل های وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شود که این افراد در درون حاکمیت بوده و از این بی برنامگی به نفع خود استفاده می کنند.

کد خبر: ۶۲٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha