۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
گرانی کالاها ناشی از افزایش قیمت ارز است
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

گرانی کالاها ناشی از افزایش قیمت ارز است

نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر افزایش قیمت‌ها بیشتر ناشی از افزایش قیمت ارز است که قیمت تمام شده مصنوعات داخلی را حال چه آنهایی که ارزبری دارند به طور مستقیم و چه آنهایی ‌که حتی ارزبری ندارند بطور غیرمستقیم بالا برده است.

به گزارش بازار، محمدباقر نوبخت شب گذشته (سه شنبه) با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تحلیل و واکاوی لایحه بودجه سال آینده کشورپرداخت و همچنین درباره شفافیت حقوق و مزایای مدیران، میزان کسری بودجه ۱۴۰۰، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا و پایه‌های مالیاتی جدید توضیخاتی داد.

نوبخت با اشاره به اینکه دو میلیون فرصت شغلی ما اکنون در بخش طرح‌های عمرانی است، گفت: ما کل پولی که سال ۹۲ داده بودیم ۲۲ هزار میلیارد تومان و سال قبل از ما ۱۱ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

وی با تاکید براینکه دشمن می‌خواهد کشور را زمین‌گیر کند، افزود: اما در این شرایط همچنان چرخ توسعه و عمران کشور می‌چرخد و در هشت ماهه گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های عمرانی هزینه شده است تا بتوانیم اشتغال را حفظ کنیم.

او ادامه داد: تمام تلاش دشمنان این است که مانع جابجایی منابع شده و کشور را زمین گیر کنند اما هر هفته طرح‌های عمرانی در حال افتتاح است و تا پول آنها در سازمان برنامه تامین نشود، این طرح‌ها افتتاح نمی‌شوند و علی برکت الله هر هفته تکرار نمی‌شود.

نوبخت گفت: ۵ استان در همین مدت به شبکه ریلی وصل شدند، آزادراه تهران شمال که ۲۵ سال طول کشید را پیش بردیم و بزرگترین تونل کشور را افتتاح کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش قیمت کالاها اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت کالاها دلایل مختلفی دارد. گاهی قدرت خرید مردم بالا می رود و چون تقاضای خرید زیاد است، قیمت‌ها هم بالا می رود یعنی به دلیل ازدیاد تقاضا، قیمت ها بالا می رود.

او ادامه داد: اما گاهی هزینه های تولید آنقدر بالا می رود که قیمت کالاها زیاد می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این فشار هزینه یا اصطلاحا cost push است، پس اینگونه نیست که آنقدر پول در جیب مردم است که بروند به بازار و قیمت ها بالا بکشد.

او گفت: در حال حاضر این افزایش قیمت‌ها بیشتر ناشی از افزایش قیمت ارز است که قیمت تمام شده مصنوعات داخلی را حال چه آنهایی که ارزبری دارند به طور مستقیم و چه آنهایی ‌که حتی ارزبری ندارند بطور غیرمستقیم بالا برده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه قدرت خرید مردم و مصرفشان تقلیل یافته است، گفت: البته در تابستان گذشته این رقم طبق گزارش مرکز آمار از منفی ۹.۶ به منفی ۶ کاهش یافته است.

معاون رئیس جمهوری در ادامه و در پاسخ به این پرسش که "کارشناسان اقتصادی از افزایش شدید هزینه‌های دولت در بودجه سال آینده ابراز نگرانی کرده و می‌گویند بودجه تورم زا است، توضیح شما در این باره چیست؟، گفت: اگر این مطلب را اثبات کنیم که یکی از مشکلات کشور ما تورم است و با این بودجه آن تورم تشدید پیدا می کند باید این را هم قبول کنیم که شرایط ما فقط شرایط تورمی نیست بلکه ما در یک شرایط رکود تورمی هستیم.

او ادامه داد: در شرایط رکود تورمی، هم باید تلاش کنیم که تورم مهار شود و هم از سوی دیگر از رکود خارج شویم.

نوبخت افزود: معمولا همان اقتصاددان های عزیز می دانند که برای سیاست‌های مقابله با تورم از سیاست‌های انقباضی پول و مالی استفاده می شود و در شرایط رکود بالعکس، باید شرایط انبساطی داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در حال حاضر همه تلاش بانک مرکزی این است که سیاست های پولی انقباضی را عمل کند، همینطور که شما می شنوید وزارت بهداشت گله دارد چرا بانک مرکزی یک میلیارد یورویی را که برای کار باید از صندوق توسعه ملی دریافت کند را نمی دهد.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی می گوید تا من ارز آن را نفروخته و به ریال تبدیل نکنم، هرپولی به شما بدهم یک پول جدید و پرفشار است که می تواند باعث افزایش پایه پولی و نقدینگی شود.

کد خبر: ۶۲٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha