۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
سهم‌های کوچک، برترهای بازار امروز شدند| نوسان شاخص در کانال ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون واحدی
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

سهم‌های کوچک، برترهای بازار امروز شدند| نوسان شاخص در کانال ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون واحدی

قلی پور، کارشناس بازار سرمایه از برتری سهم‌های کوچک این بازار خبر داد و عنوان کرد: این شرکت‌های بزرگ بودند که شاخص کل را پایین نگه داشته بودند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز شاخص کل بازار سرمایه بیش از ۸ هزار واحد رشد کرد تا افت روزهای گذشته تا حدودی جبران شود و سهامداران روی بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری حساب باز کنند. با این حال، ریسک‌های خارج از بازار بورس خبر خاصی را همراه نداشت و باید رشد بازار را با توجه به شاخص کل هم‌وزن مدیون صنایع کوچک دانست اما با بیشتر شدن صفوف خرید خودرو و بانکی‌ها رشد بازار سرعت بیشتری گرفت و در نهایت بازار را با اقبال بهتری نسبت به روز گذشته روبه‌رو کرد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز این بازار اظهار کرد: امروز شاهد رشد در بازار بالاخص سهم‌های کوچک‌تر بودیم به نحوی که شاخص کل هم‌وزن بیش از سه برابر شاخص کل رشد داشت و البته، شرکت‌های بزرگ شاخص را پایین کشیدند و شرکت‌های کوچک بالا بردند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شاخص کل با کمک سهام شرکت‌های کوچک مثبت بود، گفت: در روز جاری، بازار خوبی را شاهد بودیم چراکه صنایع مورد اقبال خودرویی، دارویی، املاک و مستغلات و بیمه و کاشی و سرامیک بودند که با ورود نقدینگی روندی افزایشی داشتند و صنایع فلزات اساسی و چند رشته‌ای صنعتی با خروج پول و فشار عرضه مواجه شدند. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حجم معاملات در صنعت بانکی مناسب بود و به نظر می‌رسد در روزهای آتی سهام در این صنعت از رکود خارج شوند و در کل، حجم معاملات ۱۷ هزار میلیارد تومانی با ورود کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان خالص پول حقیقی شرایط مناسب امروز را نشان می‌دهد.

قلی‌پور با تأکید بر اینکه بازار به مرحله جدیدی رسیده است که عوامل سیاسی و اقتصادی تغییر پیدا کرده است، گفت: هر چند نتایج این تغییرات هنوز مشخص نیست لذا بازار با عدم اطمینان مواجه شده و تا زمان رفع این عدم اطمینان‌ها، شاهد این وضعیت رشد و یا افت شارپی بازار نیستیم و نوسان در بازه مشخص خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه روند کلی بعد رفع ابهامات چه خواهد بود، بستگی به تحولات سیاسی و اقتصادی دارد ولی اگر طبق پیش‌بینی‌ها شاهد تقویت پول ملی باشیم انتظار کاهش قیمت دارایی‌های فیزیکی و مالی سرمایه‌ای و یا دست کم رکود خواهیم بود، ولی اگر رشد زیادی را در نرخ نفت و قیمت‌های جهانی بعد از احیای اقتصاد جهانی ناشی از واکسن کرونا ببینیم، بازار بهتری خواهیم داشت. در کل، به نظر می‌رسد تا اسفند بازار متعادل رو به رشد خواهد بود و بعد از آن باید متغیرها را مجدد بررسی کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره نحوه انجام معاملات امروز بورس تصریح کرد: معاملات امروز بازار بیشتر تحت تاثیر دستورالعمل پیشنهادی جدید دولت در باره نرخ محصولات در بورس کالا بود که به نظر می‌رسد برای فعالان نگران‌کننده بود و سهم شرکت‌های فلزی و شیمیایی را پایین کشید، اما در کل، در صنایع لیدر خبر جدیدی به جز پیش فروش جدید ایران خودرو نبود.

قلی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌شود که نوسان در کانال ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون شاخص کل است و پیش‌بینی بلند مدت منوط به دریافت اطلاعات جدید و تحولات بعد از استقرار بایدن قابل انجام خواهد بود.

کد خبر: ۶۲٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha