۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
شاهد انتقال نقدینگی به بازار سرمایه هستیم
تحلیل کارشناس بازار سرمایه از وضعیت فعلی بورس؛

شاهد انتقال نقدینگی به بازار سرمایه هستیم

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه می گوید: باتوجه به آرامش نسبی که در این مقطع زمانی در اقتصاد کشور داریم، شاهد انتقال نقدینگی به بازار سرمایه بوده‌ایم.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: بازار سرمایه امروز روندی مثبت و صعودی را سپری کرد و شاخص کل با رشد ۰.۶ درصدی معادل با ۸.۴۹۶ واحد به عدد ۱.۴۴۴.۸۸۹ واحد رسید.

همچنین سهم های پربازدید امروز وآوا، کویر، ذوب، بجهرم،ونوین و دتوزیع بودند و سهم های ثاباد، دعبید، والبر، فمراد، کلوند، دامین آمار بیشترین تقاضای امروز و سهام اراد۵۵، اراد۶۰، سمیعا۰۰۲، گواهی ظرفیت، شاملا و البرز آمار بیشترین عرضه امروز را به خود اختصاص دادند. برای بررسی بیشتر روند فعلی بازار با همایون دارابی به گفت وگو نشستیم.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار «بازار» درتشریح وضعیت اخیر بازار بورس بیان کرد: باتوجه به آرامش نسبی که در این مقطع زمانی در اقتصاد کشور داریم، شاهد انتقال نقدینگی به بازار سرمایه بوده‌ایم.

وی افزود: در یکی دو هفته گذشته شاهد حجم بالای معاملات بودیم و با رسیدن شاخص به محدوده ی رشد ۲۵ درصد و شکستن سقف ۱.۵ میلیون برای دومین بار مقداری عرضه ها بالا رفت. اما باتوجه به آرامش نسبی که در این مقطع زمانی در اقتصاد کشور داریم، شاهد انتقال نقدینگی به بازار سرمایه بوده‌ایم.

همانطور که بالا رفتن نرخ ارز نامناسب است، پایین آمدن ناگهانی آن هم مناسب نیست و می‌تواند مشکلات زیادی را برای شرکت ها به وجود آورد و به همین خاطر بازار از محل تمایل معامله گرهای کوتاه مدت به شناسایی سود و همچنین احتمال کاهش نرخ ارز به ارز نیمایی که اقتصاد شرکت های صادراتی را تحت فشار قرار می دهد موجب تحت تاثیر قرار دادن بازار شد و باعث ریزش شاخص شد

عوامل فشار به بازار سرمایه؛ لایحه بودجه ۱۴۰۰، رئیس بانک مرکزی و رئیس جمهور
دارابی ادامه داد که البته پیش بینی می شود با توجه به تقدیم لایحه بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی و همچنین صحبت های رئیس بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ ارز نیمایی و رسیدن به محدوده ی ۱۰ هزار تومان و همچنین صحبت های رئیس جمهور در خصوص دلار ۱۱ هزار تومانی و ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده باعث شده تا حدودی فشار به بازار وارد شود.

این تحلیلگر بازار سهام تاکید کرد: همانطور که بالا رفتن نرخ ارز نامناسب است، پایین آمدن ناگهانی آن هم مناسب نیست و می‌تواند مشکلات زیادی را برای شرکت ها به وجود آورد و به همین خاطر بازار از محل تمایل معامله گرهای کوتاه مدت به شناسایی سود و همچنین احتمال کاهش نرخ ارز به ارز نیمایی که اقتصاد شرکت های صادراتی را تحت فشار قرار می دهد موجب تحت تاثیر قرار دادن بازار شد و باعث ریزش شاخص شد.

او گفت: البته حجم معاملات بسیار مناسب بوده است و بالای ۲۰ هزار میلیارد در روز تثبیت شده است که قابل ملاحظه است و نشان می دهد که معامله گرها با حوصله در حال خرید سهام هایی هستند که می تواند در سال آینده وضعیت خیلی بهتری داشته باشندو پیش بینی ما این است که بازار با یک روند آرام تا انتهای سال به رشد خودش می تواند ادامه دهد البته صرف نظر از اینکه می تواند یک نوسانات کوتاه مدتی هم داشته باشد.

مفهموم مقاومت و حمایت یک مقوله ی روانی است و الزاما به این معنا نیست که ما در آن نقطه باید منتظر اتفاقات خاصی باشیم

مقاومت جدی در شاخص یک میلیون و پانصد هزارواحد، مفهوم روانی است
دارابی در پاسخ به این سوال که آیا ما مقاومت جدی در شاخص یک میلیون و پانصد هزارواحد داریم یا نه؟ گفت: مفهموم مقاومت و حمایت یک مقوله ی روانی است و الزاما به این معنا نیست که ما در آن نقطه باید منتظر اتفاقات خاصی باشیم.

وی افزود: این بحث ها بیشتر موجب می شود تا معامله گرهای کوتاه مدت و در یک دوره رشد، تمایل به فروش پیدا می کنند. این فروش ها باعث می شود تا ما یک مازاد ارزی در سطوح مختلف شاخص داشته باشیم که از انجا هم فشاری به نقدینگی می آید. یعنی باید بازار مطمئن شود که ورود نقدینگی به گونه ای است که توانایی این را داشته باشد تا قیمت ها را ساپورت کند و به طور طبیعی این اتفاقات رخ می دهد.

این کارشناس می گوید که شاید بتوان اسم آن را مقاومت نامید که البته به لحاظ تکنیکال درست است. اما شاهد بودیم که در ابتدای سال نیز یک بار از این سد شاخص عبور کرد و در مرتبه دوم هم می تواند عبور کند مگر اینکه اتفاقاتی در اقتصاد کلان کشور رخ دهد.

دارابی درادامه با اشاره به شکست ترامپ در انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای سرمایه گفت: پیروزی بایدن به معنای شکست یک جانبه ترامپ بود.  شما در همه بازارها شاهد آن هستید که پایان این یک جانبه گرایی به نفع آن ها تمام شده است و هم بازار کامودیتی ها و هم بازارهای مختلف در حال رشد هستند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: چرا که با پیروزی بایدن انتظار نمی رود که آمریکا مجددا به همان شرایطی که هر روز شاهد یک تنش سیاسی در سطح بین الملل چه با کشور ما ایران و چه با چینی ها یا با سایر کشورهای دیگر برگردد.

وی درانتها معتقد است که شرایط ما مقداری متفاوت است. اما به عقیده بنده شرایط امروز ایران به مراتب از چند ماه گذشته بهتر است و حداقل در برابر آن رفتارهای نابخردانه مقاومت خوبی نشان دادیم  وثابت کردیم که تحت فشار امتیازی نمی دهیم و امیدواریم که آمریکا هم به تعهدات خود در برجام برگردد و ما شاهد عقلانیت در طرف مقابل خودمان باشیم.

کد خبر: ۶۲٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha