۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
کاهش ۷۰ درصدی جابجایی مسافران از همدان؛ فروش اینترنتی بلیت ناوگان برون شهری ممنوع شد
بازار گزارش می‌دهد؛

کاهش ۷۰ درصدی جابجایی مسافران از همدان؛ فروش اینترنتی بلیت ناوگان برون شهری ممنوع شد

همدان- ویروس کرونا که این روزها در حال نزدیک شدن به یک‌سالگی ثبتش در کشور هستیم با تحت تأثیر قرار دادن سفرهای بین‌شهری شمار مسافران از استان همدان را تا ۷۰ درصد کاهش داده ضمن اینکه ممنوع شدن فروش اینترنتی بلیت نیز در این زمینه بی‌اثر نبوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از دغدغه‌های شیوع ویروس کرونا چگونگی نقل و انتقالات به استان‌ها بود؛ موضوعی که با لزوم جابه‌جایی مسافران و گردشگران مطرح شد و در پی آن محدودیت‌های تردد و سفر اعمال شد تا شاید به‌واسطه این اقدام شیوع ویروس کرونا کند شود.

موضوع محدودیت‌ها در حالی شدت گرفت که از یک‌سو سفرهایی در قالب مأموریت‌های اداری را نمی‌توان یک سالی کنار گذاشت و از سویی دیگر نمی‌توان چرخه سفرها را به صفر رساند بلکه باید با یک سفر ایمن برای افرادی که برای درمان، مأموریت‌های اداری، تحصیل و غیره مجبور به مسافرت هستند وضعیت را مدیریت کرد چراکه در غیر این صورت می‌توان اتوبوس‌ها را بمب‌های ساعتی کرونا دانست که بین استان‌ها در تردد هستند!

اما به‌راستی این روزها حال‌وروز مسافرت‌های بین‌شهری و ناوگان حمل‌ونقلی مربوطه به چه شکلی است؟ آیا غربالگری‌های لازم به لحاظ شیوع ویروس کرونا، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، کاهش ظرفیت اتوبوس‌ها، ضدعفونی و مواردی ازاین‌دست درحالی‌که انجام است یا خیر؟

7639240e49eea90ccbf162cb2984-bus-img.jpg

رسیدن به پاسخ سؤال‌های مطرح‌شده و بررسی چگونگی ارائه خدمات در اتوبوس‌های بین‌شهری خبرنگار بازار را بر آن داشت تا پای صحبت‌های مسافران نشسته و نحوه مدیریت اوضاع را جویا شود.

مریم کرمانی یکی از بانوانی است که برای یک سفر کاری از اصفهان به همدان آمده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه به سبب مأموریت‌هایم در دوران شیوع ویروس کرونا مجبور به عبور و مرور بین استان‌های مختلف بوده‌ام، عنوان کرد: خوشبختانه به دلیل رعایت‌های بسیاری که داشته‌ام، تاکنون با کرونا درگیر نشده‌ام.

برای سفر به استان‌های دیگر بلیت‌هایم را اینترنتی تهیه می‌کنم آن‌هم با تخفیف اما برای آمدن به استان همدان چنین روندی حذف‌شده است

کرمانی در خصوص وضعیت خدمات ارائه‌شده در پایانه‌های اتوبوس‌رانی استان‌های مختلف مطرح کرد: برای سفر به استان‌های دیگر بلیت‌هایم را اینترنتی تهیه می‌کنم آن‌هم با تخفیف اما برای آمدن به استان همدان چنین روندی حذف‌شده است ونمی توان بلیت را اینترنتی خرید و تلفنی بلیتم را رزرو کردم.

وی   اینکه برخی مسافران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقاومت دارند، گفت: باید مسئولان به‌صورت جدی با این افراد برخورد کنند و مانع از سوارشدن آن‌ها در اتوبوس‌ها شوند چراکه مسافران قرار است ساعت‌ها با این افراد در داخل یک فضای بسته باشند.

برخی رانندگان بین مسیر مسافر جدید سوار می‌کنند
یکی دیگر از مسافران در پایانه اتوبوس‌رانی همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: متأسفانه برخی رانندگان اتوبوس‌ها اگرچه در پایانه تعداد مسافر کمتری را سوار می‌کنند اما در بین راه، مسافران را معطل می‌کنند تا مسافران جدیدی را سوار کنند.

امینی با بیان اینکه از تهران به مقصد همدان برای سوار شدن به اتوبوس به پایانه مراجعه کردم و در حالی که تصور می کردم اتوبوس با نصف ظرفیت حرکت خواهد کرد نه تنها از نصف ظرفیت خبری نبود بلکه حتی برای آمدن به همدان بلیت هم پیدا نکردم.

وی با بیان اینکه به هر حال منتظر ماندم تا در زمان حرکت اتوبوس حتی اگر شده در صندلی شاگرد سوار شده و راهی همدان شوم، گفت: موضوع جالب تر اینکه راننده حتی میانه راه هم توقف داشت و مسافرانی را سوار می کرد در حالی که اتوبوس ظرفیت نداشت.

صحبت‌های این مسافران ما را بر آن داشت به پیگیری این موضوع بپردازیم و در پیگیری ماجرا گفتگویی با وحید سخاییان؛ رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ترتیب دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

وحید سخاییان در گفتگو با خبرنگار بازار  بابیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته، اقداماتی در جهت مقابله با شیوع این ویروس توسط راهداری همدان به انجام رسید، مطرح کرد: اولین اقدام محدودیت ترددهای ناوگان برون‌شهری بود که در این راستا اجرای دستورالعمل‌ها در دستور کار قرار گرفت.

کاهش ۷۰ درصدی مسافربری توسط ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری همدان
رئیس اداره مسافر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان عنوان کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های ترددی را شاهد بودیم که در این راستا شاهد افت شدید ترددها بودیم به‌نوعی که در ایام نوروز سال جاری شاهد کاهش ۷۰ درصدی مسافربری توسط ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری همدان بودیم.

سخاییان بابیان اینکه این روند خسارت‌های بسیار شدیدی به شرکت‌های مسافربری وارد کرد، بیان کرد: در ادامه این محدودیت‌ها، بحث‌های مربوط به ضدعفونی پایانه‌ها و ناوگان برون‌شهری، استفاده از ماسک و دستکش و منع ورود مسافران بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطرح و اجرایی شد.

وی در این راستا به محدودیت‌های اعمالی برای تهیه بلیت‌ها و تشویق مسافرین به خرید بلیت به‌صورت اینترنتی اشاره کرد و افزود: تشدید استفاده از ماسک و به‌کارگیری سامانه‌ها برای کنترل مسافرین در ایام شیوع ویروس کرونا، اقداماتی چون تشویق مسافران به خرید اینترنتی بلیت، اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، محدودیت ظرفیت ناوگان مسافربری برون‌شهری (ظرفیت ۵۰ درصدی در اتوبوس‌ها و سوار کردن سه مسافر در سواری‌ها) در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا دنبال شد.

وی ادامه داد: مقرر شد تا مسئولان شرکت‌های مسافربری قبل از صدور بلیت وضعیت کرونایی مسافر را از طریق ارسال کد ملی و سامانه سروا (سازمان فنی اطلاعات ایران) استعلام کنند.

شناسایی بیماران و یا افراد مشکوک به کرونا از طریق سامانه سِروا (سازمان فنی اطلاعات ایران) که بین وزارت بهداشت و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برقرار است، عملی می‌شود

سخاییان عنوان کرد: شناسایی بیماران و یا افراد مشکوک به کرونا از طریق سامانه سِروا (سازمان فنی اطلاعات ایران) که بین وزارت بهداشت و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برقرار است، عملی می‌شود به‌نوعی که با ارائه کد ملی افراد به سامانه سروا وضعیت سلامت خریدار بلیت ازنظر آلودگی به کرونا یا سلامت وی مشخص و در صورت بروز هرگونه علائم بیماری تا پایان قرنطینه از ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی به فرد مشکوک خودداری می‌شود.

رئیس اداره مسافر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ضمن تأکید بر لزوم اخذ استعلام الکترونیکی از سامانه سروا از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی، عنوان کرد: اگر مسافری تست کرونا داده باشد و کرونا مثبت و یا مشکوک به کرونا تشخیص داده شود، باید دو هفته از تست بگذرد تا بتواند از وسایط حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.

سخاییان با تأکید بر اینکه در ادامه مقرر شد تا سامانه‌های فروش اینترنتی بلیت نیز متوقف شود، ادامه داد: در این راستا، باهدف مقابله با شیوع ویروس کرونا بلیت مسافران اتوبوس‌ها پس از استعلام کد ملی و اطمینان از سلامت آن‌ها صادر می‌شود اما در این مرحله، استعلام‌ها از طریق سامانه ماسک و با استفاده از بارکد کارت‌های ملی انجام می‌شود.

از زمانی که قرار شد مسافرین به‌صورت حضوری و از طریق سامانه سروا استعلام شوند، سامانه فروش اینترنتی بلیت قطع شد

وی در خصوص اینکه چرا برخی از استان‌ها فروش اینترنتی بلیت را متوقف نکرده‌اند، به خبرنگار بازار گفت: فروش اینترنتی جز تأکیدات ما بوده اما تا پیش از اجرای طرح سروا و استعلام کرونای مسافرین، اما از زمانی که قرار شد مسافرین به‌صورت حضوری و از طریق سامانه سروا استعلام شوند، سامانه فروش اینترنتی بلیت قطع شد.

رئیس اداره مسافر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ادامه داد: اینکه برخی از استان‌ها وارد این موضوع نشده‌اند، به سبب این است که شرکت‌های زیادی درزمینهٔ فروش اینترنتی بلیت‌هایشان همکاری داشته‌اند و هماهنگی آن‌ها به طول انجامیده اما در استان همدان این روند انجام‌شده و هم‌اکنون، فروش اینترنتی بلیت نداریم.

وی در این خصوص تأکید کرد: با این وضعیت، می‌توان استعلام‌های مربوطه را برای مسافر به انجام رساند.

سخاییان در پاسخ به اینکه در بحث قیمت‌های بلیت تفاوت آن بین مسیرهای رفت‌وبرگشت نیز مطرح کرد: پایه قیمت‌ها یکی است چراکه در حدود ۲۰ سال است که نرخ پایه بر اساس افزایش درصدی که وزارتخانه و دولت اعلام می‌کند، مشخص‌شده و در شرکت‌های مربوطه این نرخ‌ها یکسان است.

رئیس اداره مسافر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان اضافه کرد: اگر اختلافی در قیمت‌ها وجود دارد، در نوع ناوگان و یا تخفیفی است که ممکن است یک شرکت در استانی آن را اعمال کند اما شرکت‌های دیگر در استان‌های دیگر (استان‌های مقصد) این نرخ‌های تخفیفی را نداشته باشند.

سخاییان یادآور شد: تمامی شرکت‌های مربوطه (در بحث ناوگان برون‌شهری چه اتوبوس و چه تاکسی) باید نرخ نامه را در محل دید مسافر نصب کنند و درصورتی‌که مغایرتی باقیمت‌های مصوب صورت گیرد، تخلف خواهد بود و از سوی اداره کل تعزیرات مورد پیگیری و برخورد قرار خواهد گرفت.

اجرای طرح تشدید کنترل‌های جاده‌ای و استفاده از دستگاه تب‌سنج به‌صورت تصادفی

رئیس اداره مسافر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در بخش پایانی این گفتگو اظهار کرد: از سویی تشدید کنترل‌های جاده‌ای و بررسی اجرای درست طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از دستگاه تب‌سنج به‌صورت تصادفی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

شیوع ویروس کرونا بر بسیاری فعالیت‌ها تاثیرگذاشت اما به سبب طولانی شدن مدت شیوع این ویروس و نامعلوم بودن وضعیت و عدم توانایی در پیش‌بینی زمان پایان آن نمی‌توان تمامی فعالیت‌ها را متوقف کرد؛ دراین‌بین می‌توان به سفرهای ضروری و مأموریت‌های کاری اشاره کرد اما به‌راستی باید چه تمهیداتی برای این سفرها در نظر گرفته شود؟

در گفتگوهای به‌عمل‌آمده برنامه‌ریزی‌ها و البته خواسته‌های مسافرین را جویا شدیم و جای یک نکته حائز اهمیت است؛ باید این نکته را نیز در نظر گرفت که سفر با اتوبوس به سبب اینکه آلودگی از طریق کفش‌های مسافرین قابل‌جابه‌جایی و انتقال است، یک سفر ایمن محسوب نمی‌شود بدین‌سان امید است تا در کنار تدابیر اندیشیده شده جهت قطع زنجیره کرونا، به این مهم نیز توجه شود و موارد ضدعفونی‌کننده برای این موضوع در اتوبوس‌های بین‌شهری نیز در نظر گرفته شود.

برخی رانندگان علی‌رغم اینکه باید در اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی تعداد مسافرین کمتری را سوار کنند و با ظرفیت ۵۰ درصدی حرکت کنند، اما در بین مسیر مسافرینی را سوار می‌کنند.

این موضوع علاوه بر اینکه اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را زیر سؤال می‌برد، موجب می‌شود تا مسافرینی که غربالگری نشده و استعلام‌های کرونایی روی آن‌ها انجام‌نشده به این اتوبوس وارد شوند بدین‌سان برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا نیاز است تا دستگاه‌های مربوطه و نهادهای متولی نظارت‌ها را جدی‌تر دنبال کنند و در طول مسیر و پلیس‌راه‌ها به نظارت بر این موضوع اهتمام ورزند تا شاهد سفرهایی ایمن، افزایش رضایتمندی مسافرین از ناوگان برون‌شهری و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا باشیم.

کد خبر: ۶۲٬۳۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha