۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
آیا گونه جدید «انگلیسی» کووید ممکن است واکسن‌ها را بی اثر کند؟
کوریره دلاسرا بررسی کرد

آیا گونه جدید «انگلیسی» کووید ممکن است واکسن‌ها را بی اثر کند؟

طبق اطلاعات اولیه به نظر واکسن ها می توانند در مورد انواع ویروس یکسان عمل کنند لیکن در این رابطه به اطلاعات محکم تری نیاز است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی «کوریره دلاسرا» ایتالیا اخیرا گزارشی با قلم «لاورا کوپینی» با عنوان «آیا گونۀ جدید «انگلیسی» کووید ممکن است واکسن ها را بی اثر کند؟» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

روز ۱۴ دسامبر وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد که گونۀ جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شد که ممکن است سریع تر شیوع پیدا کند. به نظر می رسد که موارد ابتلا به آن بیشتر در جنوب انگلیس شناسایی شده باشند. البته «بوریس جانسون» گفت که مدارکی دال بر اینکه این ویروس کشنده تر باشد یا از تأثیر واکسن ها بکاهد، در دست نیست. البته نخست وزیر این کشور یک تعطیلی سختگیرانه تر برای پایتخت و شهرستان های اطراف اعلام می کند زیرا خطر ابتلا به بیماری به شکل تصاعدی در حال افزایش است.

طبق اولین اظهارنظرها این گونۀ جدید ممکن است از توان انتقال بیش از ۷۰ درصد در مقایسه با ویروسی که تاکنون جریان داشته، برخوردار باشد. لیکن مطالعات در جریان می باشند و با همکاری مقامات بهداشتی بین المللی و در رأس همه سازمان جهانی بهداشت صورت می گیرند. در خارج از انگلیس نیز عفونت های دیگری گزارش شده اند که می توانند به این گونۀ جدید نسبت داده شوند. ۹ مورد در دانمارک، یک مورد در هلند و یک مورد نیز در استرالیا.

وزیر بهداشت ایتالیا گفت که دانشمندان ما باید اوضاع را درک کنند، ما با سازمان بهداشت جهانی و دولت انگلیس در تماس هستیم. به نظر نمی رسد که این گونۀ جدید خسارات بیشتری وارد کند لیکن قدرت سرایت آن بیشتر است و این امر همچنان مشکلی جدی به شمار می آید.

طبق اطلاعات اولیه به نظر واکسن ها می توانند در مورد انواع ویروس یکسان عمل کنند لیکن در این رابطه به اطلاعات محکم تری نیاز است.

«کارلو فدریکو پرنو»، مدیر واحد میکروبیولوژی بیمارستانی در رم معتقد است که این ویروس انگلیسی اولین جهش ویروس کرونا نیست. به ویروس D۶۱۴G  بیندیشیم که بین فوریه و مارس در ایتالیا ظاهر شده و در ماه ژوئن در سراسر جهان غالب گردید. جهش های دیگری نیز در آفریقای جنوبی و خاوردور به ثبت رسیدند. لیکن ما می دانیم که ویروس کرونا به اندازۀ کافی ثابت است که می تواند فقط درون یک محدودۀ کاملاً مشخص تغییر شکل دهد.

برعکس ویروس های Hiv و Hcv که هنوز در مورد آنها به تولید واکسنی نرسیده ایم. زیرا از یک توان جهش نامحدود برخوردار می باشند. اکثر جهش های ویروس کرونا به پروتئین spike مربوط می شوند که به واسطۀ آن این ویروس از طریق گیرندۀ ACE۲  به سلول های انسانی می چسبد.

این گونه های جدید بستگی به تطابق آنها به میزبان می باشند. آنها از قدرت سرایت بسیار بالایی برخوردار می باشند و این امر باعث نگرانی می شود لیکن مایۀ تعجب نیست زیرا توان مبتلا کردن همان است. البته باید گفت که آزمایشگاه های ما در مقایسه با گذشته از توان فراوانی برای رصد این تغییرات برخوردار می باشند.

مدیر موسسۀ ژنتیک مولکولی شورای ملی تحقیقات در این رابطه خوش بین است. وی معتقد است که پیدا کردن یک گونه جدید عجیب نیست و این اولین ویروس از این نوع نمی باشد و هنوز نشانه ای دال بر اینکه این ویروس بدتر باشد، وجود ندارد. ما باید منتظر دلایل علمی باشیم.

کد خبر: ۶۲٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha