۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
ورود موج نقدینگی به بازار مسکن محال است

ورود موج نقدینگی به بازار مسکن محال است

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اعتقاد بر اینکه اگر نقدینگی موجود در بازار که از مرز 2000 هزار میلیارد تومان عبور کرده به سمت تولید مسکن کشیده شود به نفع بازار مسکن تمام می شود گفت:تنها دلیل رشد قیمت مسکن در سال 96 و 97 فقط رشد نقدینگی نبود بلکه کاهش نرخ سود بانکی نیز دلیل بر علت شد.

مهدی غلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در تحلیل اینکه آیا رشد نقدینگی می تواند به تنهایی موجب رشد قیمت مسکن شود گفت: نقدینگی اگر به سمت تولید مسکن کشیده شود قطعا برای بخش مسکن مفید خواهد بود اما این روزها که تقاضا برای خرید مسکن کاهش یافته پس ورود نقدینگی به این بخش محال است.

غلامی با تاکید بر اینکه بخش مسکن ارتباط زیادی با سایر صنایع دارد و هر رونقی در بخش مسکن می تواند سایر صنایع را به خوبی به حرکت در بیاورد اظهار داشت :افزایش قیمت مسکن در سال 96 و 97 تنها به خاطر رشد نقدینگی نبود بلکه گزینه دیگری مثل کاهش نرخ سود بانکی باعث شد تا این دو عامل در کنار برخی مسایل مثل افزایش نرخ ارز و جو روانی ایجاد شده قیمت مسکن را جهش گونه افزایش دهد.

این کارشناس مسکن در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال دارد رشد نقدینگی ایجاد شده بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد گفت:در سال های 92 تا 96 هم نقدینگی به شکل قابل توجهی افزایش داشت اما قیمت مسکن رشد نکرد پس اینکه بگوییم چون نقدینگی رشد کرده و از مرز 2000 هزار میلیارد تومان عبور کرده پس قیمت مسکن هم افزایش می بابد اینطور نیست.

وی ادامه داد:قطعا رشد نقدینگی اگر وارد تولید مسکن شود خوب و مفید است اما اگر وارد بازار مسکن و سفته بازی شود می تواند در کنار سایر عوامل موازی با بازار مسکن قیمت مسکن را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار،چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که نقدینگی از مرز 2200 هزار میلیارد تومان عبور کرده است و این نقدینگی در طی چند دهه اخیر بی سابقه بوده است.کارشناسان بر این باور هستند که این رشد نقدینگی می تواند تهدیدی بر بازار مسکن هم باشد اگر که این نقدینگی توسط سفته بازان وارد بازار مسکن شود.

کد خبر: ۶٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha