۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کره‌ جنوبی برای ازسرگیری روابط با ایران، باید رویکرد خود را تغییر دهد
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران:

کره‌ جنوبی برای ازسرگیری روابط با ایران، باید رویکرد خود را تغییر دهد

کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با رایزن جدید اقتصادی ایران در سئول گفت: بازار ایران در شرایط فعلی، بازار دو سال قبل نیست و اگر کره تمایل دارد که با این بازار مجدداً همکاری خود را از سر گیرد، ملزم به تغییر دیدگاه خود نسبت به این بازار است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رایزن جدید اقتصادی ایران در سئول، به منظور بررسی مشکلات وشناخت پتانسیل‌های موجود در ایران برای از سرگرفتن دوباره واردات و صادرات بین ایران و کره‌جنوبی با محدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین الملل اتاق ایران در دیدار با نیکبخت، رایزن جدید اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سئول، با اشاره به نگاه مثبتی که جمهوری اسلامی ایران در طول سال های متوالی به کشور کره جنوبی داشته است، به انتقاد از عملکرد ضعیف این کشور در دو سال اخیر و نارضایتی و پشیمانی دولت و فعالان بخش خصوصی پرداخت.

او افزود: روند همکاری کشور ایران و کره جنوبی همواره روندی مثبت بوده که در برخی از سال ها به ۱۷-۱۶ میلیارد دلار رسیده است. ارزیابی‌های میدانی حاکی بر این بوده که در بخش لوازم خانگی و منزل، رغبت تولیدکننده و مصرف‌کننده برای استفاده از کالاهای کره‌ای بسیار کاهش یافته که در راستای برخورد ناشایست کره‌ای ها با بازار مصرفی ما بوده است که بازار را به سمت تحریم کالاهای کره ای از طرف مصرف کننده ایرانی سوق داده در حالی که ما نه اعتبار وارداتی و صادراتی و نه درخواست حمایت ویژه و خاصی کرده ایم.

در این نشست همچنین طلب مالی ایران از کره جنوبی مطرح شد که  کرباسی با اشاره به اینکه صادرات صورت گرفته اما پول ایران در بانک ژهای این کشور بلوکه شده است، تخلف شرکت‌های کره‌ای را در عدم پرداخت پول شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد یادآورد شد.

او همچنین با تاکید بر بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های انجام شده، خواستار رسیدگی و رفع مشکلات موجود از طرف مقامات کره‌ای شد.

کرباسی تاکید کرد کرد: شرکت های ایرانی با توجه به ضررهای وارده، فشارهای تحمیل شده و درنتیجه نارضایتی و مأیوس شدن دیگر علاقه‌مند به همکاری با این کشور نیستند. درصورتی که دیگر کشورهای آسیایی طرف قرارداد که وابستگی اقتصادی بیشتری به کشورهایی نظیر آمریکا و ... دارند، همواره این موارد را درنظر گرفته و برای رونق بخشیدن به صادرات و واردات در شرایط سخت حاکم تلاش کرده‌اند.

او تصریح کرد: اما دولت کره جنوبی، علیرغم حجم قابل قبول روابط تجاری میان دو کشور و وجود بازارمصرفی مطمئن لوازم خانگی، کالاهای لوکس، خودرو و قطعات و ... هیچگونه حاضر به رفع مشکل بزرگ پرداخت طلب‌ها به ایران نبوده است.

معاون امور بین‌الملل تاکید کرد: با در نظر گرفتن پساکرونا و تحریم ترامپ و روی کارآمدن دولت بایدن، احتمال گشایش اقتصادی وجود دارد که یقیناً، فعالان اقتصادی تلاش به توسعه همکاری با کشورها و دولت هایی خواهند داشت که درزمان تنگنا و سختی درکنارشان بودند. طی این مدت و با تلاش فراوان، بخش عظیمی از تولیدات به خصوص در بخش لوازم خانگی دارای استاندارهای جهانی شده و امروزه بسیاری از برندهای مطرح ایرانی جایگزین برندهای کره‌ای دربازار شده‌اند که این دستاورد بزرگ را به فال نیک می‌گیریم زیرا تا قبل از این، مصرف کننده این کالاها بوده‌ایم و اکنون، با ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد در راستای افزایش تولید ملی، موفق به دستیابی به رشد صنعتی در داخل کشور و تبدیل به یکی از ۱۰ کشور سطح اول جهان در این زمینه شده‌ایم.

کرباسی در تکمیل صحبت‌های خود افزود: بازار ایران در شرایط فعلی بازار دو سال قبل نیست و اگر کره تمایل دارد که با این بازار مجدداً همکاری خود را از سر گیرد، ملزم به تغییر دیدگاه خود نسبت به این بازار است. چرا که دیگر قادر به سرازیر کردن کالاهای خود در بازار مصرفی ما نبوده و اگر قرار به از سرگیری دوباره همکاری‌ها است، باید در قالب همکاری مشترک به شکل انتقال دانش فنی و تکنولوژی و تولید در داخل کشور برای مصرف داخلی یا استفاده در کشورهای منطقه شکل گیرد.

کرباسی همچنین تصریح کرد: اخیراً خبرهای خوبی مبنی براعلام آمادگی کره‌ای‌ها برای پرداخت بدهی‌های ایران درقالب تأمین کالاهای مورد نیازمنعکس شده است. در مرحله اول غذا و دارو مطرح شده و بعد از آن تجهیزات، قطعات و ...  که مورد بررسی قرارگرفت. همچنین پیشنهادی مبنی بر دریافت بخشی از طلب‌ها در چهارچوب دارو و تجهیزات پزشکی از کره یا کشورهای دیگر که کره تأمین کننده منابع مالی آنها است وبخش دیگر به صورت ماشین آلات موردنیاز کشور وهمچنین کالاهای مرتبط با دام و طیور مطرح شده که در این راستا، اطلاعات لازم به معاون اول رئیس‌جمهور انتقال داده شده است و اتاق ایران هم شرکت‌های ایرانی مورد تأیید را برای واردات با نرخی که بخش خصوصی و بانک مرکزی توافق کنند به شرکت‌های کره ای معرفی خواهد کرد.

او ابراز امیدواری کرد: درخصوص طلب‌های مالی شرکت‌های ایرانی از کره جنوبی که نامشخص بوده، سفارت و وزارت امورخارجه بررسی و پیگیر این موضوع شوند. او در همین زمینه گفت: درخصوص بخشی از شکایت‌ها پاسخ‌هایی دریافت کرده‌ایم ولی بخشی دیگر با محکوم شدن طرف ایرانی به عمل نکردن به تعهدات خود بدون پاسخ مانده است.

در ادامه این نشست، نیکبخت، رایزن جدید اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سئول با اعلام پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سفارت و وزارت امورخارجه برای حل مشکلات موجود، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت بایدن، تحرکاتی از طرف سفارت کره و ملاقات‌هایی شکل گرفته است که در پی آن شرکت‌های کره‌ای علاقه خود را به سرگرفتن فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران  مطرح کرده‌اند که چشم اندازی روشن برای ایران است.

او درخصوص طلب‌های مطرح شده ایران از کره گفت: تعداد شرکت‌های ایرانی این چنینی زیاد بوده که یا در روند حقوقی قرار نداشته یا به نتیجه نرسیده‌اند. به همین منظور باید زمینه‌ای را فراهم کرد که این شرکت‌ها بتوانند مراتب حقوقی را طی و به منابع مالی خود برسند. همچنین با درنظر گرفتن مسائل سیاسی، پیشنهادی در خصوص دوباره از سر گرفتن برگزاری نمایشگاه ها، سمینارها و ... در راستای بهبود شرایط فعلی مطرح شده است.

کد خبر: ۶۲٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha