۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
پلت فرم برقی؛ چالشی برای تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی| مسئولان خودرویی به فکر خدمات پس از فروش نیستند
یک کارشناس الکترونیک خودرو در گفتگو با بازار مطرح کرد:

پلت فرم برقی؛ چالشی برای تولید خودروهای هیبرید و الکتریکی| مسئولان خودرویی به فکر خدمات پس از فروش نیستند

علیخانی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تاکنون هیچ خودرو هیبرید و الکتریکی با تولید انبوه در کشور نداشته‌ایم، گفت: اگر گروهی برای تولید خودرو هیبرید اقدام کنند؛ هیاهوی بسیاری برای آن‌ها ایجاد خواهد شد این در حالی است که هیچ کدام از مسئولان تاکنون به فکر تولید، پشتیانی و خدمات پس از فروش نبوده‌اند.  

بازار؛ گروه خودرو: هر سال با آغاز زمستان و شروع فصل سرد سال پدیده اینورژن(وارونگی هوا) افزایش می یابد و در همین راستا صحبت از تولید خودروهای هیبرید و تمام الکتریکی نیز داغ می شود؛ موضوعی که هنوز برای انجام آن اقدام جدی‌ای صورت نگرفته و زیرساخت‌های لازم برای تولید آن از سوی تولیدکنندگان ایجاد نشده است. 

البته از سویی گاهی بحث عدم تامین جریان الکتریکی مناسب شارژ این خودروها از سوی کارشناسان نقل می‌شود، بر این اساس برای پی بردن به مشکلات مذکور با محمد علیخانی، کارشناس الکترونیک خودرو به گفت و گو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* یکی از مباحثی که همیشه در خصوص تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی به عنوان چالش تولید مطرح می‌کنند، نحوه تامین جریان برق برای شارژ این خودروها است، به نظر شما در صورت تولید انبوه این خودروها منابع برقی کشور پاسخگو نیاز هستند؟ بخصوص که تامین برق خانگی در روزهای گرم سال اغلب با چالش مواجه است.
بله، منابع برقی فراوان داریم، بخشی از تولید برق کشور که مازاد است را به کشورهای همسایه می‌فروشیم. با توجه به زیرساختی که در کشور وجود دارد، تامین کننده برق هستیم و تنها مساله‌ای که در این بین مطرح می شود استقرار جایگاه‌های شارژ برای این گروه از خودروها است.

دو کارخانه در شهر تهران تاسیس خواهیم کرد که با احداث آن‌ها فشار مضاعفی به نیروگاه‌های موجود وارد نشود و توان تامین نیاز جریان برق خودروها هم وجود دارد، همچنین برای تامین جریان الکتریکی قدرت تولید نیروگاه‌ها را هم افزایش خواهیم داد و نگرانی‌ای در این خصوص وجود ندارد

* یکی از شرکت‌ها پیشتاز کشور برای کمک به تولید خودروهای برقی و ایجاد ایستگاه شارژ نه تنها اعلام آمادگی کرده است؛ بلکه یک ایستگاه با توان شارژ بالا هم در غرب تهران راه اندازی کرده است، با این حال یکی از نگرانی‌هایی که همیشه در خصوص افزایش تعداد ایستگاه های شارژ مطرح می شود این است که با افزایش خودروهای برقی شبکه برق کشور فشار وارد شود، این موضوع صحت دارد؟
خیر، به طور مثال دو کارخانه در شهر تهران تاسیس خواهیم کرد که با احداث آن‌ها فشار مضاعفی به نیروگاه‌های موجود وارد نشود و توان تامین نیاز جریان برق خودروها هم وجود دارد. همچنین برای تامین جریان الکتریکی قدرت تولید نیروگاه‌ها را هم افزایش خواهیم داد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

* برخلاف آنچه تصور می شود که فقط خودروهایی با سوخت فسیلی باعث آلودگی هوا می شوند، برخی کارشناسان در خصوص احتمال تولید آلودگی‌های الکترومغناطیسی با افزایش حرکت خودروهای الکتریکی و هیبریدی در خیابان‌ها اظهار نگرانی می کنند، این آلودگی به چه معنا است؟
از آن جایی که در این خودروها مدارات الکتریکی و سیم پیچ‌هایی به همراه مبدل‌های جریان وجود دارد، واژه آلودگی الکترومغناطیسی به آن‌ها اطلاق می‌شود. این آلودگی آن چنان نیست که بتوان حس کرد و به معیارهای ما بستگی دارد. برای توضیح بهتر باید بگویم که اگر معیار آلودگی سوخت‌های فسیلی باشد، خودروهای الکتریکی فاقد این آلودگی هستند.

* یکی از مهمترین موضوعاتی که برخی از کارشناسان صنعت خودرو در خصوص آن صحبت می کنند معضل طراحی و تولید قطعات پلت فرم برقی حتی خودروهای عادی است که از خارج از کشور تامین می شود؛ در خصوص خودروهای هیبرید و الکتریکی که به نظر پیچیده تر می آیند به نظرتان چه مقدار توان طراحی و تولید این خودروهای هیبریدی و الکتریکی وجود دارد؟
متاسفانه در این خصوص باید بگویم که تقریبا توان داخل برای تامین این قطعات صفر است، اگر توجه کرده باشید حتی در تامین  ECU  خودروهای الکتریکی هم مشکل داریم. سیستم الکترونیکی بسیار پیچیده‌تر از این حرف هاست و حتی خودروسازانی همچون تویوتا نیز با آن همه دانش فنی در تولید خودرو نتوانسته همچون شرکت خودروسازی تسلا، وارد عرصه شود.

به طور تقریبی توان داخل برای تامین قطعات پلت فرم الکتریکی صفر است، اگر توجه کرده باشید حتی در تامین  ECU  خودروهای الکتریکی هم مشکل داریم، سیستم الکترونیکی بسیار پیچیده‌تر از این حرفا هست و حتی خودروسازانی همچون تویوتا نیز با آن همه دانش فنی در تولید خودرو نتوانسته همچون شرکت خودروسازی تسلا وارد این عرصه شود

* یکی از قطعات بسیار مهم و حساس خودروهای الکتریکی و هیبریدی مبدل‌های جریان یا اینتورترها و کانورترها هستند، این قطعات را می‌توان داخلی سازی کرد؟
درحال حاضر هیچ یک از اینتورترها ساخت داخل نیستند، این موضوع برای صنعت و خودرو صادق است. صنعت قطعه سازی داخل کشور از این نظر ضعیف بوده و مونتاژ کردن قطعاتی از قبیل اینورتر بسیار گران تمام خواهد شد. در صورتی که کشوری مانند چین می‌تواند بردها چاپی را تولید کند که بسیار ارزان است. زیرا مواد اولیه در کشور گران است و این یکی از ضعف‌های بزرگ صنعت به شمار می آید

*با تمام این تفاسیر به عنوان کارشناس صنعت خودرو و صنعت الکترونیک بفرمایید اگر قرار باشد روزی خودروهای هیبریدی و الکتریکی تولید شود، نخستین گام برای ایجاد زیرساخت‌های آن چیست؟
نخستین گام، داخلی سازی بسیاری از مواد اولیه و قطعات است. متاسفانه در کشور اینگونه هست که اگر تیمی یا شخصی خودروی هیبریدی بسازد بیشترین میزان هیاهو را برای آن خواهند داشت. اما هیچ یک از مسئولان به فکر تولید، پیشتیانی و خدمات پس از فروش نیستند.

به همین دلیل تاکنون هیچ خودرو هیبرید یا الکتریک با تولید انبوه نداشته ایم. نمونه سازی‌های انجام شده است، اما صرفا در مراکز تحقیقاتی یا دانشگاهی است. باید خودروها قابلیت هیبرید بودن را داشته باشند. هیبرید یعنی در هم آمیختن تکنولوژی‌ها، زیرساخت صنعت خودرو کشور قابلیت تولید خودروهای سه گانه با مصرف سوخت‌های بنزینی، گازی و برقی را دارد. اما همین هیبرید برق و بنزین مقوله بسیار پیجیده و مهم است.

* در صورت تولید انبوه خودروهای خودروهای برقی و الکتریکی ایمنی این خودروها چطور است؟
ابتدا باید دید از نظر ایمنی قرار است استاندارد کدام کشور و خودروسازی را رعایت کرد. در حقیقت استاندارد برای این خودروها هنوز آن طور که باید و شاید مدون نشده است.

محصولات شرکت خودروسازی تسلا از نظر قرارگیری باتری و شبکه برقی بسیار ایمن هست که در رتبه بعد از آن تویوتا وجود دارد. از آن جایی که ولتاژ بسیار بالایی در خودروهای هیبریدی و الکتریکی وجود دارد، سلامت سرنشین بسیار مهم است.

گاهی تصور می‌شود این خودروها احتمال انفجار دارند، این در صورتی هست که احتمال این موضوع صفر هست. زیرا منبع الکتریکی و بنزین بسیار متفاوت است. در صورت تولید باید منطبق با استانداردهای روز دنیا در این موضوع اقدام کرد و نباید انتظار بسیار بالایی در این خصوص از صنعت خودرو داشته باشیم.

کد خبر: ۶۲٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha