۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بیش از ۵۰ درصد است
سخنگوی کمیسیون تلفیق:

وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بیش از ۵۰ درصد است

زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس گفت: وابستگی بودجه ۱۴۰۰ به نفت بیش از ۵۰ درصد می باشد.

به گزارش بازار، رحیم زارع با اشاره به اینکه مجلس تاکنون بودجه شرکت‌های دولتی را بررسی نکرده است، افزود: همه تمرکز مجلس بر روی بودجه عمومی بوده است.

وی ادامه داد: امسال نخستین بار به صورت ویژه‌ای در حال تشکیل کمیته ویژه شرکت‌های دولتی در کمیسیون تلفیق هستیم که هر کمیسیون بنا به تخصص خود، کار رسیدگی به این شرکت‌ها را انجام می‌دهد.

زارع با اشاره به نخستین جلسه هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه افزود: چند کمیته از جمله کمیته ”شرکت‌های دولتی“ در درون آیین نامه اداره این کمیسیون در نظر گرفتیم

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پارسال پیش بینی شد که امسال ۹۹ شرکت، زیان ده هستند که تاکنون ۱۶۶ شرکت زیان ده شناسایی شدند و برای سال آینده هم پیش بینی شده است که ۴۹ شرکت، زیان ده باشند.

وی ادامه داد: امسال برای حقوق و مزایای شرکت‌های دولتی، سقف تعیین می‌کنیم و ساختار بودجه شرکت‌های دولتی دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.

زارع گفت: یکی از علت‌های زیان ده شدن شرکت‌های دولتی، تعیین دستوری نرخ محصولات و تکالیف آنهاست و این موجب افزایش قیمت‌های تمام شده این شرکت‌ها و کاهش سود آن‌ها می‌شود.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی به شرکت نفت و شرکت پخش و پالایش اختصاص دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی گفت: برخی شرکت‌های دولتی درآمدهای خود را مخفی می‌کنند و حیاط خلوت دولت‌ها بوده اند، زیرا نظارت بر آن‌ها ضعیف بوده است و مدیران این شرکت‌ها سیاسی هستند و نه عملیاتی و در انتصاب آن‌ها باندبازی نقش دارد.

وی افزود: در دو تا سه سال گذشته، نوسانات نرخ ارز موجب افزایش هزینه جاری این شرکت‌ها شد.

زارع با بیان اینکه هنوز به عناوین مختلف، حقوق‌های غیر متعارف در شرکت‌های دولتی از ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان وجود دارد، تاکید کرد: سقف و کفی برای حقوق مدیران شرکت‌های دولتی در نظر خواهیم گرفت.

رحیم زارع افزود: در بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حاصل از منابع نفت و گاز، ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش اوراق نفت، ۷۵ هزار میلیارد تومان سهم صندوق توسعه ملی و ۲/۷ میلیارد دلار هم در تبصره ۴ آمده است که با احتساب این موارد بیش از ۵۰ درصد وابستگی بودجه به نفت است.

وی گفت: بازوی توانمند رسیدگی به بودجه شرکت های دولتی، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش های مجلس است و مجموعه دولت نمره خوبی از رسیدگی به شرکت های دولتی نگرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیسیون تلفیق برای اصلاح ساختار بودجه در کدام موارد تاکید دارد هم افزود: ابتدا هزینه های جاری می باشد که غیر از حقوق، مابقی را کاهش خواهیم داد و هزینه شرکت های دولتی اصلاح می شود و قطعاً پایه های مالیات جدید را ارائه می دهیم و همچنین هدفمندی یارانه ها را در کل بودجه عمومی لحاظ می کنیم و تاثیر ارز با نرخ واقعی را انجام خواهیم داد.

وی گفت: اصلاح ساختار بودجه طی دو تا چهار هفته در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

کد خبر: ۶۲٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha