۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
ظرفیت ۱۸۰ هزار تنی تولید سموم کشاورزی در ایران| بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری محصولات شیمیایی کشاورزی تا ۲۰۲۴
تحلیل بازار کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی در ایران و جهان

ظرفیت ۱۸۰ هزار تنی تولید سموم کشاورزی در ایران| بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری محصولات شیمیایی کشاورزی تا ۲۰۲۴

در حالی که پیش بینی می شود ارزش بازار محصولات شیمیایی کشاورزی تا ۴ سال آینده به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد، گیل آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سموم کشور می گوید: ظرفیت تولید داخل ۱۸۰ هزار تن است و در صورت رفع ممنوعیت صادرات می توان به کشورهای همسایه صادرات انواع سموم کشاورزی را داشته باشیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: مواد شیمیایی کشاورزی که به آنها شیمی کشاورزی نیز گفته می شود عمدتا عوامل شیمیایی هستند که برای محافظت محصولات از مضراتی مانند بیماری ها و آفات استفاده می شوند. علاوه بر این، از برخی از آنها برای بهبود یا افزایش رشد و باروری گیاهان استفاده می شود.

اگرچه استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی مانند سموم دفع آفات به شدت مورد انتقاد است و کارشناسان معتقدند تماس طولانی مدت با آفت کش ها با بیماری هایی مانند پارکینسون، آسم و سرطان خون ارتباط مستقیم دارد اما شاهد افزایش روز افزون استفاده از این مواد شیمیایی در صنعت کشاورزی جهان هستیم. به طوری که آمارهای جهانی منتشر شده  نشان می دهد که  در سال ۲۰۱۹، ارزش بازار محصولات شیمیایی کشاورزی در سراسر جهان ۲۴۳.۱ میلیارد دلار آمریکا بوده و  پیش بینی می شود این میزان در سال ۲۰۲۴ به حدود ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد!

گیل آبادی، رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سموم: درخواست ما این است که باب صادرات باز شود چون  با توجه به اینکه ظرفیت تولید داخل ۶ برابر رقم فعلی یعنی ۱۸۰ هزار تن است می توانیم به کشورهای همسایه صادرات هم داشته باشیم

۲۵ درصد از محصولات شیمیایی کشاورزی کشور است
کشور ایران نیز در بحث استفاده از محصولات شیمیایی کشاورزی در صنعت کشاورزی مستثنی از دیگر مناطق نیست و سالانه بخشی از این محصولات شیمیایی مورد نیاز را وارد و بخشی دیگر را در داخل تولید می کند.

مسعود گیل آبادی، رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سموم در خصوص میزان مصرفی سموم کشاورزی کشور در گفت و گو با خبرنگار «بازار» گفت: سالانه ۳۵ هزار تن مصرف داریم که ۷۵ درصد تولید داخل است و مابقی واردات است.

گیل آبادی ضمن اشاره به ممنوعیت صادرات سموم کشاورزی از ایران، افزود: درخواست ما این است که باب صادرات باز شود چون اگرچه الان مازاد تولید نداریم اما با توجه به اینکه ظرفیت تولید داخل ۶ برابر رقم فعلی یعنی ۱۸۰ هزار تن است می توانیم  صادرات هم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: زمانی که برای مواد اولیه تولید سموم کشاورزی ارز دولتی تخصیص داده می شد اجازه صادرات نمی دادند اما حال که ارز نیمایی شده انتظار داریم صادرات آزاد شود.

۶۰ تولیدکننده داخلی ۱۲۰ قلم سموم کشاورزی عمده مصرفی را تولید می کنند
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ تولید کننده سموم کشاورزی در داخل داریم، افزود: تولیدات ما از نظر کیفیت در سطح بالایی است و مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور است.

وی ادامه داد: به طور کلی ۳۰۰ قلم سموم کشاورزی ثبت شده که در حال حاضر ۱۲۰ قلم از آنها جزو موارد مصرفی عمده کشور است.

گیل آبادی در خصوص تولیدکنندگان اصلی سموم کشاورزی در جهان نیز اظهار داشت: ۹۷ تا ۹۸ درصد سموم کشاورزی دنیا توسط دو کشور چین و هند تامین می شود کهاز نظر کیفی تفاوت چندانی هم با همد ندارد. در واقع یکسری سموم را هند و یکسری را چین تولید می کند که همگی تحت استاندارد فائو داریم.

لطیفی، سخنگوی گمرک ایران: در ۸ ماهه سال جاری ۱۹۵هزار و ۷۴۵ تن کود شیمیایی و ۴هزار و ۲۵ تن سموم تکنیکال کشاورزی وارد کشور شده است

خواهان منع واردات سموم شیمیایی وارداتی هستیم
رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سموم کشور در ادامه به چالش تولید کنندگان سموم کشور پرداخت و گفت: یکی از چالش های ما در خصوص تخصیص ارز است که از مسئولان درخواست داریم تخصیص ارز برای تولید کنندگان این بخش سریعتر انجام شود.

وی ادامه داد: قوانین دست و گیر و مشکلات سامانه جامع نیز جزو چالش ها و مشکلات تولیدکنندگان ما است.

گیل آبادی ضمن تاکید بر اینکه در صورت آزاد شدن صادرات قادر هستیم به کشور صادرات انواع سموم را داشته باشیم، گفت: در حال حاضر برخی سموم داخلی اصلا قابل رقابت نیستند چون صادرکنندگان چینی که سموم آماده مصرفی صادر می کنند و وارد ایران می شود یکسری جوایز صادراتی می گیرند و لذا قیمت تمام شده برایشان پایین در می آید و ما نمی توانیم با آنها رقابت کنیم.

وی اذعان داشت: به عبارت دیگر سمومی که داخل تولید می شود به واسطه هزینه هایی که دارد گران تمام می شود. به عنوان مثال بابت برخی از مواد اولیه ای که مصرف می کنیم ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت می کنیم در حالی که سموم آماده مصرفی که از کشورهای خارجی وارد می شود معاف از  این ۹ درصد است.

گیل آبادی تصریح کرد: با این تفاسیر مسلم است که سموم تولیدی در داخل کشور گرانتر از سموم وارداتی در می آید و این یکی  از مشکلات ما است که باعث شده ما خواهان این باشیم که جلوی واردات سموم آماده مصرف گرفته شود.

آمار ۸ ماهه واردات انواع سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی به کشور
روح الله لطیفی سخنگوی سازمان گمرک ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار «بازار» گفت: در ۸ ماهه سال ۹۹ میزان انواع کودهای شیمیایی وارداتی به کشور ۱۹۵ هزار و ۷۴۵ تن  و به ارزش ۱۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۷۳۷ دلار بوده است.

لطیفی افزود: از سوی دیگر در مدت نامبرده ۴ هزار و ۲۵ تن سموم تکنیکال شیمیایی به ارزش ۴۶ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۶۲۳ دلار  به کشور وارد شده است.

کارشناسان جهانی پیش بینی می کنند که  تا چهار سال آینده یعنی تا ۲۰۲۴ کل تقاضای جهانی برای کود اوره به ۱۸۳ میلیون تن برسد

کشورهای برتر در تولید سموم دفع آفات کدامند؟ |فرانسه بزرگترین تولیدکننده سموم دفع آفات جهان
سموم دفع آفات شامل سمومی است که عمدتا برای از بین بردن علف های هرز، قارچ ها و همچنین حشرات استفاده می شود. که کشورهای «فرانسه، آلمان، لهستان، اسپانیا و انگلیس» به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم تولیدکنندگان جهان قرار گرفته اند. به طوری که آمار جهانی نشان می دهد که اگرچه  از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، تولید سموم دفع آفات فرانسه سالانه ۱.۸ درصد کاهش یافته است اما در سال ۲۰۱۹، در تولید سموم دفع آفات در بین کشورهای دیگر در رتبه ۱ قرار گرفت.

تولید سموم دفع آفات در کشور آلمان نیز اگرچه در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ روندی نزولی داشته است و سالانه ۳.۳ درصد کاهش داشته است اما در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در جایگاه دوم دنیا قرار گرفته است.

از سوی دیگر آمارهای جهانی روند رو به رشدی برای تولید سموم دفع آفات در لهستان به ثبت رسانده است به طوری که تولید این محصول در این کشور از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سالانه ۶.۱ درصد رشد داشته است.

اسپانیا، چهارمین تولیدکننده سموم دفع آفات دنیا نیز روند افزایشی داشته است و در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سالانه ۳.۲ درصد رشد تولید را به ثبت رسانده است. این در حالی است که کشور انگلیس در مدت زمان نامبرده روند نزولی داشته است و تولید سموم دفع آفات در انگلستان سالانه ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

تقاضای ۱۸۳ میلیون تنی برای کود اوره تا سال ۲۰۲۴ در سراسر دنیا| پتانسیل تولید جهانی ۲۰۳ میلیون تنی کود اوره تا ۲۰۲۴
کود اوره از جمله کودهای مصرفی در بخش کشاورزی دنیا است که آمارهای جهانی نشان می دهد روند استفاده از این کود در دنیا افزایشی است به طوری که پیش بینی می شود تا چهار سال آینده یعنی تا ۲۰۲۴ کل تقاضای جهانی کود اوره به ۱۸۳ میلیون تن برسد.

این در حالی است که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته میزان احتمالی عرضه جهانی کود اوره تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰۳ میلیون تن برسد.

کارشناسان جهانی می گویند: افزایش قیمت محصولات منجر به افزایش تقاضای کود می شود و به ویژه در سالهای اخیر در جنوب آسیا مورد توجه قرار گرفته است. همچنین هوای مطلوب تقاضا برای کود را در مناطق عمده کشاورزی افزایش می دهد.

مخبری، قائم مقام انجمن وارد کنندگان سم و کود کشور : در حال حاضر واردات کود از کشورهای اروپا و چین عمدتا صورت می گیرد و تفاوت قیمت‌ها به فاکتورهایی همچون کیفیت و برند بستگی دارد

هند؛ مصرف کننده ۱۷ میلیون تن کود ازته در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰
بخشی از آمارهای جهانی منتشر شده در خصوص میزان مصرفی کودهای شیمیایی در کشور هند است. داده های آماری نشان می دهد که  در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ مصرف کود ازته در هند به بیش از ۱۷ میلیون تن رسیده است. در حقیقت اگرچه کشور هند طی سالهای گذشته سهم زیادی از کودهای ازته مصرفی دنیا را استفاده کرده است اما در بخش مصرف کودهای پتاس در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ سهم کمی را به خود اختصاص داده است.

عمده کودهای وارداتی ایران از اروپا و چین است
محسن مخبری، قائم مقام انجمن وارد کنندگان سم و کود کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار «بازار» گفت: در حال حاضر واردات کود از کشورهای اروپا و چین عمدتا صورت می گیرد. اگرچه از کشورهای دیگری مثل اردن، ازبکستان و شیلی هم واردات کود داریم.

مخبری خاطر نشان کرد: در بحث کودهای شیمیایی چین از نظر حجم تولید در دنیا حرف اول را می زند اما از نظر کیفیت هلند، آلمان و روس‌ها جزو بهترین های دنیا هستند.

وی در خصوص تفاوت قیمت کود داخلی با وارداتی ها نیز گفت: تفاوت قیمت ها را نمی توان به صورت دقیق عنوان کرد چون قیمت انواع کودهای وارداتی نیز با هم تفاوت بسیاری دارند. در حقیقت تفاوت قیمت‌ها به فاکتورهایی همچون کیفیت و برند بستگی دارد.

مخبری با بیان اینکه در حال حاضر کودهای داخلی هم متناسب با کیفیت تفاوت قیمتی با هم دارند، افزود: با این تفاسیر به طور قاطع نمی توان گفت کودهای وارداتی گرانتر از کودهای داخلی است.

کد خبر: ۶۲٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha