۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
صنعت گردشگری همدان در خواب عمیق زمستانی
یادداشت؛

صنعت گردشگری همدان در خواب عمیق زمستانی

همدان - «این روزها گردشگری همدان و مشاغل ناشی از آن به واسطه وجود ویروس کرونا ضربه سنگینی خورده‌اند و حالا دیگر با فرارسیدن فصل زمستان، صنعت نوپای گردشگری همدان در خواب عمیق زمستانی فرورفته و نای تکان خوردن هم ندارد. »؛ این جملات بخشی از یادداشت زهرا ذوالفقاری کارشناس و فعال رسانه برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

زهرا ذوالفقاری؛ بازار: ویروس ناشناخته کرونا با ورودش به کشور بخش‌های مختلفی را تحت تأثیر قرارداد و از کوچک‌ترین حرفه در اشتغال تا گسترده‌ترین آن را به‌نوعی متوجه ضرر و زیان کرد چراکه از همان روزهای ابتدایی حضورش تعطیلی مشاغل در برنامه قرار گرفت تا شاید با این اقدام مانع از شیوع بیشتر ویروس شوند.

ماه‌های سال که یکی پس از دیگری سپری شد برخی حرفه‌ها با ازسرگیری فعالیت درصدد جبران خسارت‌های وارده برآمدند اما برخی نه‌تنها در جبران خسارت قدمی برنداشتند بلکه رفته‌رفته اوضاع اقتصادی و به‌تبع آن وضعیت معیشتی کارکنان آن‌ها به‌قدری وخیم شد که اعلام ورشکستگی را چاره درد دیدند و از عرصه فعالیت خداحافظی کردند.

گذشته از خسارت جانی که این ویروس منحوس ناشناخته بر بسیاری از خانواده‌ها متحمل کرد و جبران آن غیرممکن خواهد بود ضربه به اقتصاد به‌ویژه صنعت گردشگری جای خود داشت؛ صنعتی که با سرعتی قابل‌توجه در بسیاری نقاط کشور به‌خصوص همدان رو به گسترش و رشد بود و قرار بود به‌سرعت از صنایع دیگر در دنیای اقتصاد پیشی بگیرد اما در همان ابتدای راه زمین‌گیر شد.

درحالی‌که همدان منتظر بود نتیجه زحمات خود را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ببیند به‌یک‌باره همه رشته‌ها پنبه شد و داستان نقطه سر خط شکل گرفت

راه دوری نمی‌رویم و به تلاش‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۸ برای معرفی گردشگری همدان در سطح جهان اشاره می‌کنیم که در این سال همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب و البته از فرصت ایجادشده نهایت استفاده را برد و درحالی‌که منتظر بود نتیجه زحمات خود را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ببیند به‌یک‌باره همه رشته‌ها پنبه شد و داستان نقطه سر خط شکل گرفت.

صنعت گردشگری در همدان به‌عنوان شهری با ظرفیت‌های فراوان برای مسافر پذیری و توانمند درزمینهٔ زیرساخت‌های لازم این حوزه، یک صنعت نوپا به شمار می‌رود و راهش برای رسیدن به جایگاهی که متصور است بس طولانی خواهد بود هرچند طی چند سال اخیر تبلیغات گسترده‌ای بر روی گردشگری همدان انجام‌شده و برگزاری چندین همایش بین‌المللی و حضور مهمانان خارجی در همدان گام مهمی برای تبلیغ و معرفی شهر همدان به شمار می‌رود.

برگزاری همایش بین‌المللی همدان پایتخت کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸، برگزاری چهلمین اجلاس جهانی اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در سال ۹۷ در همدان، برگزاری همایش بین‌المللی راه ابریشم در همدان و ده‌ها و صدها همایش ریزودرشت باهدف معرفی هر چه بیشتر همدان در عرصه جهان تب‌وتاب بسیاری در صنعت گردشگری همدان ایجاد کرد.

از برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی که بگذریم انتخاب «لالجین» به‌عنوان شهر جهانی سفال نیز یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری همدان محسوب می‌شود که انتظار می‌رفت موجب رونق صنعت توریسم و گردشگری در همدان شود.

به‌هرحال تلاش‌های بسیاری برای رساندن همدان به جایگاه واقعی‌اش در عرصه گردشگری انجام شد تا جایی که کوچک‌ترین ظرفیتی از نگاه مسئولان دور نماند و حتی افزایش روزبه‌روز خانه‌های بومگردی استان همدان با تبلیغات گسترده؛ گردشگری همدان را فریاد زدند تا شاید به هدفی که برنامه‌ریزی‌شده برسیم اما ورود ویروس کرونا به کشور همه نقشه‌ها را بر آب کرد.

تاکنون بیش از ۳۰ خانه بوم گردی در استان فعال‌شده ضمن اینکه صدور مجوز ساخت هتل نیز تسهیل و عوارض ساخت این اقامتگاه‌ها رایگان شد و همین اقدام کافی بود تا چندین هتل و هتل آپارتمان طی یک سال در همدان ساخته شود

طبق بررسی‌ها تاکنون بیش از ۳۰ خانه بوم گردی در استان فعال‌شده ضمن اینکه صدور مجوز ساخت هتل نیز تسهیل و عوارض ساخت این اقامتگاه‌ها رایگان شد و همین اقدام کافی بود تا چندین هتل و هتل آپارتمان طی یک سال در همدان ساخته شود.

چندین طرح برجسته گردشگری همچون عصر طلایی هگمتانه نیز شکل گرفت و آغاز به کارکرد و تلاش‌ها برای بهبود سیستم حمل‌ونقل همدان بیشتر شد تا جایی که قطار همدان به راه افتاد و آزادراه همدان به تهران تکمیل شد.

گذشته از اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ زیرساختی فعالیت راهنمایان گردشگری و تورها در همدان طی چند سال اخیر به‌سرعت رو به افزایش گذاشت تا با استفاده از توان این افراد دانش‌آموخته همدان در مسیر بازدید گردشگران خارجی قرار گیرد.

از واقعیت که دور نشویم مجموعه‌های متعددی تلاش کردند تا در کمترین زمان ممکن همدان را در سطح ملی و بین‌المللی بشناسانند چراکه معتقد بودند همدان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری همچون غار علیصدر، تپه باستانی هگمتانه، آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است که کمتر استانی از آن‌ها بهره‌منداست و درحالی‌که می‌رفت تا بارونق صنعت گردشگری جانی تازه بر کالبد اقتصاد این شهر دمیده و راهی برای اشتغال بر تکیه‌بر این صنعت پیدا شود یک ویروس که همچنان نیز ناشناخته مانده مدیریت اوضاع را به دست گرفت و شرایط را به سمتی برد که گویی از نقطه آغاز هم عقب‌تر رفته‌ایم و هر آنچه کاشته شده بود به نابودی رفت.

آری با پیدا شدن سروکله بیماری کرونا ضربه سنگینی بر پیکره صنعت نوپای گردشگری همدان خورد تا جایی که حالا دیگر نه‌تنها هتل‌های همدان نزدیک به یک سال است تعطیل‌شده‌اند و مسافری ندارند بلکه دیگر خبری از کارتن به دست‌ها در سطح شهر همدان هم نیست؛ فروشگاه‌های عرضه سوغات در سه جاده اصلی ورودی شهر جاده تهران و کرمانشاه و ملایر در کسادی کامل به سر می‌برند و دیگر از کاسبی خبری نیست؛ خانه‌های بوم گردی تعطیل‌شده‌اند و مجتمع‌های گردشگری در خاموشی بسر می‌برند؛ بزرگ‌ترین غار آبی جهان دیگر بازدیدکننده میلیونی ندارد و راهنمایان گردشگری از کار بیکار شدند و هزاران اتفاق ناخوشایندی که جز ناامیدی هیچ‌چیزی برای این صنعت نو پا ندارد رقم خورده است.

صنعت گردشگری همدان و مشاغل ناشی از آن ضربه سنگینی خورده‌اند و حالا دیگر با فرارسیدن فصل زمستان، صنعت نوپای گردشگری همدان در خواب عمیق زمستانی فرورفته و نای تکان خوردن هم ندارد

این روزها صنعت گردشگری همدان و مشاغل ناشی از آن ضربه سنگینی خورده‌اند و حالا دیگر با فرارسیدن فصل زمستان، صنعت نوپای گردشگری همدان در خواب عمیق زمستانی فرورفته و نای تکان خوردن هم ندارد درحالی‌که هرسال این روزها در تکاپوی برگزاری جشنواره زمستانی بود اما آن‌هم به فراموشی رفته است.

امروز صنعت گردشگری که رو به نابودی گذاشته برای مقاومت و ایستادگی در برابر آسیب‌ها و ادامه در دوران پساکرونا نیازمند ارائه بسته‌های حمایتی، تسهیلات بی‌بهره و یا کم‌بهره با بازپرداخت طولانی از سوی متولیان امر است چراکه کارشناسان معتقدند صنعت گردشگری همدان نباید درگیر و دار بیماری کرونا به فراموشی سپرده شود.

این صنعت که به نظر می‌رسد راه نجاتی برای توسعه اشتغال و اقتصاد استان باشد نباید به حال خود رها شود هرچند این روزها نفس این صنعت به شماره افتاده و اگر دیر به فریادش برسیم کار سخت‌تر از این هم خواهد شد اما تا اوضاع وخیم‌تر نشده باید مسئولان و متولیان امر به فکر چاره باشند.

کد خبر: ۶۲٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha