۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
مستقیم آزادراه؛ وعده‌های پیچ در پیچ و تکراری
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

مستقیم آزادراه؛ وعده‌های پیچ در پیچ و تکراری

 ساری- درحالی ۳.۵ برابر ترددهای کشور در راه‌های مازندران صورت می‌گیرد که این استان از داشتن شریان‌های آزادراهی محروم بوده و ایجاد و توسعه آزادراه اولویت مهم و دغدغه مردمان این خطه است.

بازار؛ گروه استان ها: ایجاد و توسعه آزادراه ها و بزرگراه ها در استان مازندران که دارای پیک ترافیکی بالایی است بیش از هر استان دیگری از نان شب واجب تر است.

سفر بیش از ۶۰ میلیون گردشگر در طول سال، جابجایی حدود ۲۰ میلیون تن کالا و جابجایی بیش از سه میلیون مسافر توسط ناوگان حمل ونقل عمومی توجه به توسعه راه ها و حمل ونقل را در این استان ضروری می سازد.

از سوی دیگر فعالیت بیش از ۱۳۲ شرکت حمل و نقل بار، پنج شرکت حمل و نقل بین المللی با ۱۵ هزار دستگاه ناوگان باری، جابجایی ۱۳ میلیون تن کالا از استان به سایر نقاط کشور از جمله ظرفیت های استان در حوزه حمل و نقل به شمار می رود و ضرورت توسعه راه های آزادراهی را الزامی می سازد.

طبق آمارها طی سال جاری در حوزه مسافری نیز با پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان بیش از دو میلیون و ۳۰ هزار نفر از مازندران در مناطق مختلف کشور جابجا شده است و توجه به این آمار وارقام و ضعف در زیرساخت های حمل و نقل،عقب ماندگی استان را در بخش زیرساختی بیشتر نمایان می کند.

در حال حاضر مازندران بادارا بودن شش راه ارتباطی زمینی توانسته در حمل ونقل جاده ای نقش موثری داشته باشد، اما کاستی این استان در حوزه حمل و نقل چیست و چقدر توانسته از ظرفیت ها بهره گیری کند؟. این درحالی که طی برنامه های مختلف توسعه جایگاه ویژه ای برای مازندران تعریف شده است و به نظر می رسد بخشی از این اهداف و راهبردها توسعه نیافته است.

سهم پایین حمل ونقل ریلی و هوایی
محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سهم این استان در حوزه حمل و نقلی و صنعت هوایی پنج درصد و در حوزه ریلی ۱۰ درصد است،افزود: در سال های اخیر طرح های زیادی برای تعریض محورهای استان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه محور سوادکوه بار ترانزیتی استان را به دوش می کشد، وجود دو بندر امیرآباد و نوشهر و یک بندر خشک را در جابجایی کالا موثر دانست و گفت: امسال قرار بود هفت میلیون تن کالا از بندر امیرآباد جابحا شود و امسال این میزان به ۱۰ میلیون تن رسیده است.

نظری درباره ایجاد آزادراه غرب به شرق استان گفت: دو دهه مطالعات آن آغاز شده و احداث آزادراه شرق استان از قائمشهر تا ساری و نکا به طول ۴۵ کیلومتر نیز از دیگر برنامه ها است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مسیر اجرای آزادراه ساری – قائمشهر تملک شده است، گفت: شرکت خاتم الاوصیا نیز به عنوان پیمانکار و مجری پروژه ورود پیدا کرده ولی به دلیل برخی موانع عملیات راهسازی، طرح عملیاتی نشده است.

نظری با عنوان اینکه ۱۰ درصد تردد کشور در مازندران رخ می دهد، ساخت آزادراه را لازم دانست و گفت: مطالعات آزادراه ساری- امیرآباد انجام شده و مطالعات آزادراه آمل – قائمشهر نیز در دست انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران یادآور شد:همچنین برای آزادراه چالوس – رامسر نیز مشاور تهیه و مطالعات آن آغاز شده است.

با توجه به یکپارچگی شهرهای استان دیگر بزرگراه ها و کمربندی ها جواب نمی دهد وحتما باید نسبت ایجاد آزادراه اقدام کرد و در آزادراه هیچ دسترسی هم سطح نمی توان ایجاد کرد

وی ادامه داد: با توجه به یکپارچگی شهرهای استان دیگر بزرگراه ها و کمربندی ها جواب نمی دهد وحتما باید نسبت ایجاد آزادراه اقدام کرد زیرا در آزادراه هیچ دسترسی هم سطح نمی توان ایجاد کرد و این سبب افزایش ایمنی و ارتقای ظرفیت ها است.

تکمیل گذرگاهای شمال جنوب و شرق – غرب به رغم پیش بینی در برنامه ها توسعه کشور هنوز به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها در استان اجرایی نشده است، این درحالی که نگهداری و بهسازی راه های موجود در استان نیز با کمبود اعتبار روبرو است.

۳.۵ برابر راه های کشور در مازندران تردد می شود
در عین حال عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سهم بالایی حمل و نقل جاده ای استان در توسعه یادآور شد: برای ایمن سازی محورهای استان، تعریض محورها و طرح های راهداری برنامه ریزی زیادی شده است.

وی درباره ایجاد آزادراه در مازندارن نیز گفت: ۳.۵ برابر استان های دیگر در مازندران تردد وجود دارد و ایجاد آزادراه می تواند فرایند توسعه را شدت بخشید.

وی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت ها برای توسعه استان تاکید کرد و گفت: بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد که همه آن از نظر ملی به دلیل داشتن بار ترافیک حائز اهمیت است.

نظری در عین حال با اظهار اینکه در بخش اعتبارات با کسری های زیادی روبرو هستیم، گفت: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فقط برای حوزه راهداری نیاز است.

ضرورت ایجاد کریدور آزادراهی در مازندران
مازندران بخشی از پازل کریدور شمال – جنوب را تشکیل می دهد و وجود بنادر خشک و ویژه، توجه بیش از پیش به راه ها را در این نقطه ای شمال الزامی می سازد.احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز با اشاره به اهمیت حمل و نقل استان به ویژه در حوزه کریدور شرقی و جنوبی و شمال جنوبی، توسعه و تکمیل راه ها در استان را مهم ذکر کرد و گفت: همچنین این استان دارای خط رورو ریلی در بندر امیرآباد است که ظرفیت حمل و نقلی استان را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه مازندران از ظرفیت حمل ونقل ریلی و هوایی نیز برخوردار است، تصریح کرد: کریدور آزادراهی در استان مسئله ای مهم است و در این راستا دو قطعه از آزادراه تهران – شمال افتتاح شده است.

حسین زادگان تسریع در تکمیل و چهاربانده شدن محور هراز و تعریض محورهای دیگر نظیر کندوان را از جمله حلقه های تکمیل زنجیره حمل و نقل بیان کرد.

وی با اشاره به تولید بیش از هفت میلیون تن محصولات مختلف توسعه راهها و ارتقای وضعیت را امری مهم برشمرد.

حمل و نقل کالا و جابجایی و کالا با ساخته شدن وسایل پیشرفته توسعه یافتند. استان مازدرن با قرارگیری در مناطق مهم کشور از نظر جغرافیایی، کردیدور شمال – جنوب، منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، نشوهر و فریدونکنار وارسال کالا به سایر استان ها استانی مهم به شمار می رود.

کد خبر: ۶۲٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha