۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
آمارهای رشد واردات بازی برجام بود
دیپلمات باسابقه کشور:

آمارهای رشد واردات بازی برجام بود

ظهره وند، دیپلمات باسابقه کشور با انتقاد از رویه‌های جاری اقتصادی در دولت با نگاهی به پسابرجام، گفت: آمارهای اعلامی از تورم نقطه به نقطه در دولت روحانی یک کمدی است و لذا کسی دیگر قدرت خرید ندارد.

به گزارش بازار، ابوالفضل ظهره وند با اعلام اینکه مراوده با دنیا تنها به ارتباط با سه کشور غربی و امریکا محدود نمی‌شود، گفت: [دولت اینگونه القا می‌کند] که ۱۹۰ کشور یک سو هستند و این شش، هفت کشور غربی کل جامعه جهانی را شامل می‌شوند!

وی در پاسخ به این سوال که آیا برجام به واقع با گشایش همراه بود یا خیر، تصریح کرد: باید پایایی گشایش را در نظر داشته باشیم.

ظهره وند ادامه داد: در زمان امضای برجام، میزان فروش نفت به زیر ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود و وقتی از دو و نیم میلیون بشکه نفت به ۹۰۰ بشکه رسیدیم، آمار و ارقام دفاتر یکباره پایین می‌آید و رشد اقتصاد منفی می‌شود.

وی یادآور شد: بعد از برجام که با نشان دادنِ در باغ سبز، دوباره دو و نیم میلیون بشکه نفت رسیدیم، دفاتر کل از آمارهای منفی به سمت ارقام مثبت میل می‌کند و حتی کار به جایی می‌رسد که در آمارها اعلام می‌شود رشد اقتصادی ۱۵درصد را تجربه کردیم؛ در حالی که اصلا چنین رشدی در جهان اتفاق نیفتاده است.

ظهره وند بازی با ارقام دفاتر کل را به مفهوم رشد اقتصادی ندانست و تصریح کرد: ما حتی مفاهیم اقتصادی را بدرستی تبیین نکرده‌ایم؛ حال آنکه ما همان هزینه‌ها را داشتیم و با افزایش نرخ، از دید مسئولان رشد اقتصادی مثبت اتفاق افتاده است ولی هیچ تغییر توسعه‌ای در کشور رخ نداده است.

این دیپلمات با سابقه کشور، آمارهای اعلامی از تورم نقطه به نقطه در دولت روحانی را به یک کمدی تشبیه کرد و افزود: مشخص است وقتی کالاها دو برابر می‌شوند، قیمت جدید مبنای آمار قرار می‌گیرد که تا شش ماه آتی کاهش تقاضا را در پی داشته و بازار اثرگذاری خود را نخواد داشت.

ظهره وند با اشاره به اینکه در پسابرجام نفت کشور را فروختیم ولی دلار به کشور نیامد، ادامه داد: این پول‌ها در کره، ژاپن و چین و جاهای مختلف انبار شد و لذا اگر برجام را مثبت ببینیم، اشتباه است.

وی این روند را همچنین به نفع برخی اربابان رانتی واردات دانست گفت: برای این افراد، واردات کالاهایی که کمر تولید داخل را بشکند، با ممنوعیت روبرو نیست و حتی در برخی جاها اجازه ترنسفر مالی داده می‌شود.

ظهره وند با تصریح بر اینکه آمارهای رشد واردات بازی برجام بود، افزود: به جای این کار رشد تولید و اشتغال باید صورت می‌گرفت و مردم اطمینان می‌کردند که رویاهای کوتاه مدتشان قابل تحقق است و آن زمان می‌توانستیم نام رشد و توسعه اقتصادی را بر این روند بگذاریم

وی در این راستا به نبود استراتژی توسعه اشاره کرد ک با مقوله‌های امنیتی کشور نیز گره می‌خورد و بر لزوم صفر و یک نبودن تحریم تاکید کرد و گفت: تحریم‌ها بر اقتصاد اثر داشته ولی باید بدانیم آیا خنثی کردن یا لغو تحریم با بستن قراردادهای جدید میسر و بازی خوردن مجدد در برجامِ دشمن است؛ یا اینکه باید رابطه خود را با کشورهای دوست بالا ببریم!

کد خبر: ۶۲٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha