۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
قیمت دلار در صرافی بانک ها افزایش یافت
گزارش "بازار" پس از اقدام " اف ای تی اف" علیه ایران

قیمت دلار در صرافی بانک ها افزایش یافت

امروز صرافی‌های بانک‌ها، قیمت دلار را برای فروش به ۱۴ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام کرده اند که نسبت به روز پنجشنبه با افزایش ۲۸۰ تومانی همراه شده است. این افرایش قیمت تا حدودی ناشی از جو روانی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه " اف ای تی اف" است.

به گزارش بازار، صرافی‌های بانک‌ها از امروز صبح، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۴ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز پنجشنبه با افزایش ۲۸۰ تومانی همراه است. همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۳۸۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

علاوه بر قیمت دلار، نرخ فروش یورو نیز امروز در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۵۸۰ تومان اعلام شده است؛ همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ و ۴۸۰ هزار تومان است.

این در حالی است که دلالان بازار ارز در میدان فردوسی قیمت انواع ارز را بیش از قیمت صرافی ها به مردم برای خرید پیشنهاد می کنند و در صدد تا با ایجاد التهاب در بازار، قیمت ارز را بیش از این گرانتر کنند.

گزارش بازار حاکی است، روند رو به رشد قیمت ارز طی یک ماه اخیر ناشی از تصمیم گیری " گروه ویژه اقدام مالی موسوم به " اف ای تی اف" برای قرار گرفتن ایران در لیست سیاه بوده است. حال از آنجایی که دیروز این گروه یران را در لیست سیاه قرار داد امروز بازار نیز واکنش نشان داد و قیمت ارز با افزایش ۲۸۰ تومانی در بازار مواجه شد.

بانک مرکزی اعلام کرده است؛ سرمایه گذاران مواظب سرمایه خود در بازار ارز باشند چرا که با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اقتصاد کشور دچار مشکل خاصی نمی شود.

قیمت دلار در اوایل بهمن ماه در کانال ۱۲  هزار تومان قرار داشت اما قیمت این کالا بدنبال تصمیم گیری گروه ویژه اقدام مالی موسوم به " اف ای تی اف" موجب شد تا نرخ ارز از ریل ثبات خارج شود و با نوسان قیمتی همراه شود.

ضرورت توجه بانک مرکزی به ثبات بازار ارز

کارشناسان معتقدند بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در بازار اقدامات کارشناسانه لازم را بکار گیرد و مانع از رشد قیمت ارز در بازار آزاد شود.

جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا دیروز در توئیتی از قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف FATF) ابراز خرسندی کرد.

خبر خوشحال‌کننده از سوی FATF، اضافه شدن محدودیت‌های سخت برای تجارت و بانک‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند.

خوشحالی دشمن از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه و ایجاد محدودیت برای کشورمان تا جایی است که ایران سالهاست تحریم بوده و قرار گرفتن در لیست سیاه نمی تواند فشارها را بر سیستم بانکی و مالی تشدید کند. اما سیاست های داخلی برای ساماندهی بازار ارز در پی چنین اقداماتی ضروری به نظر می رسد تا مشکل خاصی بیش از این اقتصاد کشور را درگیر نکند.

بانک مرکزی به جای ساماندهی بدنبال گرانی نرخ ارز!

نرخ ارز در حالی در بازار رو به افزایش است که برخی کارشناسان معتقدند عواملی چون نزدیک شدن به پایان سال، افزایش میزان تقاضا و احتمالا کسری بودجه دولت باعث گرانی آن و بی توجهی به ساماندهی چنین بازاری شده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره دلایل گرانی ارز می گوید: در حال نزدیک شدن به آخر سال هستیم همچنین کسری بودجه ای که دولت طول سال داشته، منجر به افزایش نرخ برخی از کالاها شده است و باید به بانک مرکزی اجازه دهیم این نوسانات را با همین شیب ملایم کنترل کند.

طهماسب مظاهری با بیان اینکه نوسان در قیمت کالا و خدمات متناسب با عرضه و تقاضا و رشد تولید و نقدینگی همیشه وجود داشته، گفت: در طول دو سال اخیر شاهد بودیم با آزاد شدن فشارهای ناشی از رشد نقدینگی کالاهای مختلفی که مورد نیاز مردم در جامعه است، رشد قیمت داشته و ارز نیز مانند سایر کالاها در مقابل تقاضای ناشی از رشد نقدینگی، دچار تغییر قیمت شده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته بانک مرکزی کارهای خوبی در جهت کنترل و مدیریت نرخ ارز انجام داده است و سبب شده نوسانات قیمت های ارزی، تبدیل به شوک های قیمتی شود و تغییر قیمت ها در حد نوسانات ناشی از افزایش تقاضا کنترل شده و در کنار این اقدامات، از سیاست سرکوب نرخ ارز اجتناب کرده است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره دلایل گرانی ارز در هفته گذشته اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به آخر سال هستیم و همچنین کسری بودجه ای که دولت طول سال داشته، منجر به افزایش نرخ برخی از کالاها شده است و باید به بانک مرکزی اجازه دهیم این نوسانات را با همین شیب ملایم کنترل کند.

وی همچنین از وجود عواملی غیر اقتصادی در افزایش نرخ ارزها گفت و اظهار کرد: در این بخش، بانک مرکزی با ضربه گیرهایی که در اختیار دارد باید نوسانات ناشی از عوامل خارج از نقدینگی و افزایش تقاضا را کنترل کند و نوساناتی که طول یک هفته گذشته شاهد بوده ایم، ترکیبی از عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی است.

وزیر اسبق اقتصاد همچنین بیان کرد: مقداری از این افزایش نرخ ارز ناشی از جو روانی مرتبط با جلسه FATF در پاریس است هر چند میزان اثرگذاری این نشست بر قیمت ها به طور دقیق مشخص نیست.

کد خبر: ۶٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha