۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۵
پای برکت به ملایر باز می شود| هدف‌گذاری ایجاد ۲هزار شغل برای جوانان
بازار گزارش می‌دهد؛

پای برکت به ملایر باز می شود| هدف‌گذاری ایجاد ۲هزار شغل برای جوانان

همدان- بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ملایر را به عنوان نقطه هدف برای ایجاد اشتغال و فعالیت های اجتماع محور انتخاب کرده تا به واسطه برنامه ریزی های صورت گرفته دوهزار شغل جدید برای جوانان جویای کار ایجاد کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ابتدای آذرماه سال جاری بود که معاون توسعه کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت در همدان گفت مجموع مشاغل ایجاد شده توسط بنیاد برکت در شهرستان های اسدآباد و نهاوند و ۶۳ روستای این استان تا پایان سال جاری به سه هزار و ۵۱۸ شغل می‌رسد.

رضا راضی زاده با یادآوری اینکه بنیاد برکت سال گذشته در استان همدان ۳۹۶ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را با اعتبار ۳۸۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی یک‌هزار و ۱۱۸ افتتاح کرده فعالیت‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور بنیاد برکت را در استان همدان برای سال ۹۹ برشمرد و عنوان کرد برای امسال نیز ایجاد ۸۰۰ طرح اشتغال‌زایی در دستور کار است که ایجاد دو هزار و ۴۰۰ شغل برای متقاضیان را به دنبال خواهد داشت.

طبق گفته راضی‌زاده حجم کل سرمایه‌گذاری برای ایجاد این تعداد شغل جدید ۷۲۰ میلیارد ریال تعیین و هشت مجری و تسهیل‌گر بنیاد برکت در خدمت‌رسانی به مناطق روستایی و محروم استان همدان مشغول فعالیت  هستند.

معاون توسعه کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت در استان همدان رسته‌ شغل‌های ایجاد شده را پرورش دام سبک و سنگین، زنبورداری، پرورش مرغ، تولید فرش دستبافت، کشت گیاهان دارویی و مشاغل فنی و خدماتی اعلام و تاکید کرد این موارد به ترتیب بیشترین سهم را از مشاغل بنیاد برکت در استان همدان دارند.

در کنار ایجاد اشتغال ها، به موضوع احیای شغل ها و واحدهای تولیدی زمین گیر شده نیز توجه ویژه ای شود و حال که پای برکت قرار است در زمینه اشتغال زایی در استان همدان باز شود، این اتفاق را می توان نوید روزهای خوب برای این جوانان دانست

طبق سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان قرار است تا در پایان سال ۱۴۰۰، هر سال۲۰ هزار شغل برای همدانی ها ایجاد شود؛ این درحالی است که شرایط اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بر بدنه بسیاری از مشاغل آسیب جدی وارد کرده است و نیاز است تا در کنار ایجاد اشتغال ها، به موضوع احیای شغل ها و واحدهای تولیدی زمین گیر شده نیز توجه ویژه ای شود و حال که پای برکت قرار است در زمینه اشتغال زایی در استان همدان باز شود، این اتفاق را می توان نوید روزهای خوب برای این جوانان دانست.

طبق صحبت های عنوان شده قرار است این طرح ها در شهرستان ملایر متمرکز شود که بر همین اساس برآن شدیم تا موقعیت جمعیتی شهرستان ملایر را مورد بررسی قرار دهیم.

جمعیت شهرستان ملایر در سال ۱۳۹۵ برابر ۲۸۸ هزار و ۶۸۵ نفر بوده که از این تعداد، ۱۸۸ هزار و ۱۶۰ نفر معادل ۶۵ درصد در مناطق شهری و ۱۰۰ هزار و ۴۴۶ نفر معادل ۳۵ درصد در مناطق روستایی شهرستان ساکن بوده اند.

ملایر دومین شهرستان استان همدان به لحاظ جمعیت محسوب می شود و از موقعیت جغرافیایی بسیار مطلوبی برخوردار است؛ به طوری که راه آهن غرب کشور از این شهرستان به سمت نهاوند و سپس به سمت کرمانشاه عبور می کند.

ویژگی بارز دیگر در این شهرستان تولید انگور است چراکه انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان به ثبت رسیده و در کنار این امتیاز ملایر  به عنوان پایتخت مبل منبت ایران نیز شهرت دارد.

اقتصاد شهرستان ملایر بیشتر بر پایه کشاورزی و تولید محصولاتی از جمله  انگور، جو، گندم، حبوبات، علوفه و معدن و فراورده های معدنی است.

شهرستان ملایر بعد از شهرستان همدان دومین شهرستان از لحاظ میزان صنایع فعال و مستقر در شهرستان است

شهرستان ملایر بعد از شهرستان همدان دومین شهرستان از لحاظ میزان صنایع فعال و مستقر در شهرستان است و در مطالعات برنامه آمایش استان همدان ۹۰-۱۳۸۶ و هم چنین مطالعات بازنگری آمایش سال ۱۳۹۵ در نظام تقسیم کار استانی در حوزه های تخصص صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع کشاورزی، خدمات و صنایع دستی تخصصی مواردی چون فراوری معدنی، صنایع مبلمان، صنایع نساجی، خدمات صنایع کشاورزی و کشاورزی صنعتی، صنایع تبدیلی باغی، تقویت ایستگاه های انگور خشک کنی، آموزش عالی، خدمات حمل و نقل، خدمات گردشگری، خدمات بازرگانی، منبت، مروار بافی و فرش بافی عنوان شده است.

در ادامه این بحث گفتگویی با هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون ظرفیت ها و اثرات حضور بنیاد برکت در این شهرستان ترتیب داده ایم که در ادامه آن را می خوانید:

هادی بیگی نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بنیاد برکت در تمام کشور نقاطی را به عنوان جامعه هدف طرح های خود برای ایجاد اشتغال مدنظر قرار داده است، مطرح کرد: این طرح به نوعی است که چند نیروی متمرکز برای اشتغال و نه استخدام، به صورت پروژه ای به کار گرفته می شوند.

ظرفیت های شهرستان ها و تمامی روستاهای آن شناسایی و در نهایت در چهار حوزه طراحی عملیات شروع می شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس این طرح ظرفیت های شهرستان ها و تمامی روستاهای آن شناسایی و در نهایت در چهار حوزه طراحی عملیات شروع می شود.

وی عنوان کرد: با پیگیری های مستمر به عمل آمده با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مدیرعامل بنیاد برکت مقرر شد ملایر به عنوان نقطه هدف بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال و فعالیت های اجتماع محور انتخاب شود.

پیش بینی می شود که با ورود به این شهرستان و اعطای تسهیلات، مقدمات ایجاد دو هزار شغل را فراهم شود

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیش بینی می شود با ورود بنیاد برکت به این شهرستان و اعطای تسهیلات، مقدمات ایجاد دو هزار شغل فراهم شود.

بیگی نژاد در خصوص وضعیت اجرای چهار حوزه نیز مطرح کرد: یکی از حوزه ها کسب و کارهای خرد به شکل سرمایه گذاری های ۵۰ میلیون تومانی (طرح هایی چون پرورش مرغ) هستند، بدین ترتیب بررسی می شود که چه تعداد در شهرستان ملایر امکان ورود به این طرح را دارند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حوزه بعدی سرمایه گذاری ها تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان است و حوزه دیگر، مربوط به طرح های نیمه صنعتی با سرمایه گذاری های ۷۰۰ میلیون تومانی تا یک میلیارد تومانی را شامل می شود.

وی حوزه چهارم را کسب و کارهای بالاتر و با سرمایه گذاری های ۱۰ میلیارد تومانی اعلام کرد و ادامه داد: تمامی نقاط شهرستان ملایر به لحاظ این چهار حوزه مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا موقعیت های سرمایه گذاری، افراد، نیازهای آموزشی و پیگیری های لازم انجام و قرارداد انجام کار نیز بسته شود.

بیگی نژاد با بیان اینکه طی یکسال آتی شاهد شروع این طرح اشتغالزایی در شهرستان ملایر خواهیم بود، افزود: این طرح چشم انداز ایجاد دو هزار شغل در شهرستان ملایر را دارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در پایان این گفتگو با بیان اینکه در این فرایند، طراح پروژه وجود دارد، اضافه کرد: این طرح با شناسایی قابلیت ها و نقاط مثبت و فرصت های موجود در شهرستان ملایر دنبال خواهد شد تا بتوان اشتغالزایی های با دوامی را در این شهرستان شاهد بود.

8.jpg

به راستی که ورود به بحث اشتغال آن هم در سال جهش تولید و با وجود جمعیت جوان تحصیلکرده بیکار نیازی اساسی محسوب می شود.

شهرستان ملایر یکی از شهرستان های استان همدان است که نه تنها به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ارتباطی می تواند در این زمینه مطرح باشد، بلکه به لحاظ پتانسیل های بسیار در زمینه های صنایع دستی، کشاورزی، معدنی و غیره نیز شرایط مطلوبی برای ورود به بحث های اشتغال زایی را دارد.

 توانمندسازی اقتصادی، اشتغال‌زایی و امور زیربنایی در این شهرستان آن هم بر پایه طرح های اجتماع محور، می تواند بارقه های امید را برای ورود به بحث اشتغال پایدار و مولد به همراه داشته باشد که امید است تا با پیگیری های به عمل آمده و ورود بنیاد برکت در این طرح، شاهد رونق تولید و اشتغالزایی مناسب در شهرستان ملایر به ویژه روستاهای آن باشیم.

کد خبر: ۶۲٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha