۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
«تحریم» خرید واکسن کرونا را برای ایران دشوار می‌کند
نویه زوریشر سایتونگ بررسی کرد:

«تحریم» خرید واکسن کرونا را برای ایران دشوار می‌کند

ایران دارای منابع مالی کافی جهت خرید واکسن کرونا بوده و پول زیادی در بانک های خارجی دارد؛ اما مشکل این است که تهران به خاطر تحریم ها دسترسی محدودی به این پول دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیرا سایت تحلیلی «نویه زوریشر سایتونگ» مقاله کوتاهی با قلم «اینگا راگ» با عنوان «تحریم ها خرید واکسن کرونا را برای ایران دشوار می کنند» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

ایران یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار گرفته اند: رهبر انقلاب همیشه در برنامه های عمومی ماسک می زند و سیاستمداران مراقب رعایت قوانین فاصله در جلسات هستند؛ علاوه بر این، دولت بارها و بارها محدودیت تردد اعمال کرده و مدارس، دانشگاه ها و اماکن تفریحی را تعطیل نموده است. اما حکومت همچنان از قرنطینه کامل خودداری می کند، زیرا بسیاری از کارکنان، بازرگانان و کارگران روزمزد امکان ماندن در خانه را ندارند.

با آغاز پاییز، شمار مبتلایان به کووید ۱۹ به طرز چشمگیری افزایش یافت و در نیمه دوم نوامبر به بیش از ۱۳ هزار مبتلای جدید در روز رسید. دولت سپس اقدامات اضطراری برقرار نمود و ممنوعیت تردد شبانه را در ده ها شهر وضع کرد. این رویه تأثیرگذار بود و یک هفته پیش شمار مبتلایان جدید در روز به کمتر از ۱۰ هزار نفر کاهش یافت.

ایرانیان نیز مانند شهروندان اروپا به واکسن امیدوار هستند. ایران عضو اتحادیه کووکس است که هدف آن تأمین دسترسی کشورهای فقیرتر به واکسن است. به رغم بحران اقتصادی، ایران از لحاظ نظری دارای منابع مالی کافی بوده و پول زیادی در بانک های خارجی دارد؛ اما مشکل این است که تهران به خاطر تحریم ها دسترسی محدودی به این پول دارد. همچنین، دولت ایران واشنگتن را متهم می کند که به طور عملی مانع از انتقال این پول به کووکس و خرید واکسن شده است.

هدف ترامپ، انزوای بیش از پیش ایران تا پایان دوره ریاست جمهوری خود است و واشنگتن تقریبا هر روز تحریم های جدیدی اعمال می کند.

در همین حال، حکومت ایران در تلاش است تا اعتماد ایرانیان را به واکسن احتمالی خود جلب کند. به گفته وزارت بهداشت، این کشور در حال تحقیق بر روی چندین روش است که برخی از آنها مبتنی بر فناوری mRNA هستند.

گفته می شود مرحله آزمایش بالینی یکی از واکسن ها دوشنبه آینده آغاز می شود و حداکثر تا بهار یک واکسن تولید داخلی در دسترس خواهد بود.

منتقدان با بدبینی به این وعده ها می نگرند و تنها امید ایرانی ها را تغییر مسیر کاخ سفید تحت لوای جو بایدن می دانند.

کد خبر: ۶۱٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha