۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
گفتگویی بی تعارف با معاون دانشگاه آزاد؛ با کلاس‌های مجازی، چرا شهریه افزایش پیدا کرد؟
بازار گزارش می دهد

گفتگویی بی تعارف با معاون دانشگاه آزاد؛ با کلاس‌های مجازی، چرا شهریه افزایش پیدا کرد؟

حیدری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در رابطه با افزایش شهریه‌ها و مشکلات دانشجویان با بازار گفتگو کرد. وی عنوان داشت: در خیلی از رشته ها کاهش شهریه‌ را شاهد بودیم، در خیلی از رشته‌ها ثبات داشتیم و در بعضی از رشته‌ها افزایش شهریه داشتیم و این افزایش به صورت منطقی و طبق روال سال‌های قبل بوده است.

امیرحسین عیدی؛ بازار: با شروع نیم سال تحصیلی جدید شاهد افزایش شهریه‌ دانشگاه آزاد بودیم که بحث‌هایی را به راه انداخت. عده‌ای این موضوع را عنوان کردند که با توجه به هزینه‌هایی که دانشگاه آزاد از طریق اجاره پارکینگ‌ها و غرفه‌های خود داشته است و اکنون بخاطر شرایط موجود و کلاس‌های مجازی این امکان وجود ندارد، با افزایش شهریه‌ها به دنبال جبران خسارت از این طریق هستند. به همین منظور به سراغ احمد حیدری، معاون پارلمانی و سخنگوی دانشگاه آزاد رفتیم تا در این باره به گفتگو بپردازیم. در ادامه به شرح گفتگوی وی خواهیم پرداخت.

* در سوال اول به موضوع مهمی که ذهن خیلیها را مشغول کرده بپردازیم. بفرمایید که نتیجه فعالیت‌های این چندساله دانشگاه آزاد چه بوده و درآمدهای دانشگاه آزاد از کجا به دست می‌آید؟
دانشگاه آزاد تقریبا بزرگ‌ترین دانشگاهی در منطقه است که دانشگاه به صورت حضوری فعالیت می‌کند و با بیش از یک میلیون ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجو در سال ۱۳۹۳ و الان بیش از یک میلیون و ۵۶ هزار دانشجو خوشبختانه اعتماد مردم نسبت به دانشگاه آزاد بیشتر شده و امسال شاهد افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد هستیم. اگر بخواهیم جایی را مثال بزنیم که اصل ۴۴ را به خوبی اجرا کند، دانشگاه آزاد مثال فوق‌العاده‌ای است. آنچه که امروز با آن روبرو هستیم دانشگاه آزاد از بیش از ۲۰ میلیون مترمربع فضا ساخته شده و دارای بیش از ۱۷ هزار هکتار زمین که در بحث آموزش و پژوهش و فناوری کاربرد دارند. ۲۴۰۰۰ هیئت علمی تمام وقت و ۴۵ هزار هیئت علمی پاره وقت که با دانشگاه آزاد همکاری کنند و بیش از ۶۰ هزار نفر در ماه حقوق‌بگیر دارد. دانشگاه آزاد اسلامی یک بنگاه علمی و اقتصادی و یک شبکه بزرگ اجتماعی است که به کشور خدمت می‌کند. باید این نکته را خدمتتان عرض کنم که  ۴۰ درصد تربیت پرستاری کشور در دانشگاه آزاد در این سالیان اتفاق افتاده است و در حال حاضر ۳۸ درصد آموزش عالی در اختیار دانشگاه آزاد قرار داد و بیش از ۵ الی۶ میلیون نفر فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف و در مقاطع مختلف از زمانی که شروع به فعالیت کرده توانسته به جامعه هدیه دهد و بتواند سهمی در صحنه علمی کشور داشته باشد.

* آقای دکتر نتیجه همه اعداد و ارقامی که تا بحال فرمودید اما نتیجه مطلوبی برای جامعه نداشته است. به فرموده‌ی خودتان هر سال تعداد ورودی‌های دانشگاه آزاد بیشتر و بیشتر می‌شود اما بازار کار همچنان ضعیف است. با همه این اوصاف آیا دانشگاه آزاد نمی‌تواند برای دانشجویان خود بازار کار مناسب را حتی در خود دانشگاه و با استفاده از همین فضاهای علمی و پژوهشی و... که فرمودید فراهم کند؟
مگر دانشگاهی مثل دانشگاه تهران که دولتی می‌باشد می‌تواند تضمین کند که برای دانشجویانش بازار کار فراهم می‌کند.دانشگاه‌های دولتی که پول نفت و مالیات به آنها داده می‌شود و همیشه از دولت پول می‌گیرند الان بازار کار برای دانشجویان خود درست می کنند؟ آیا در دانشگاه‌های دولتی تضمینی وجود دارد که شما استخدام شوید؟ این یک بحث کلی است و هیچ‌کدام از دانشگاه‌های ما هیچ تضمینی برای استخدام و بازار کار به شما نمی‌دهند.

*پس اگر هیچ تضمینی برای بازار کار وجود ندارد چرا تعداد ورودی‌ها روز به روز در حال افزایش است؟
به نظرم شما می‌خواهید با این شیوه سوال پرسیدن آموزش عالی کشور را وارونه جلوه  دهید و نه تنها کمکی نمی‌کنید بلکه می‌خواهید خدماتی که در نظام آموزشی کشور انجام شده را زیر سوال ببرید. الان در کل کشور  شرایطی پیش آمده که همه درگیر بیماری کرونا هستند. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه مرجع در کشور با دستان مردم و با پولی که از مردم و دانشجو گرفته و شرایطی که فراهم آمده است بدون استفاده از پول نفت و مالیات، مالیات  هم پرداخت می‌کند و بیمه تامین اجتماعی را هم می‌دهد، ۴۰درصد ظرفیت پرستاری کشور را تربیت کرده است. اگر دانشگاه آزاد نبود الان ۴۰ درصد در بیمارستان‌هایمان پرستار و ماما و پزشک کم داشتیم. اگر دانشگاه آزاد نبود اکنون شرایط سخت‌تری در کشور حاکم می‌شد و امکان اداره کردن بیمارستان در کشور با وجود این نیروی انسانی وجود نداشت. باید دست مریزاد بگوییم به کسانی که تلاش کردند تا دانشگاه آزاد را حفظ کنند  و اصلی ترین عنصر که از دانشگاه آزاد محافظت کرد، مقام معظم رهبری بودند. دانشگاه آزاد توانسته است  آموزش را عادلانه در کشور پخش کند. شما نگاه کنید که ما الان دراکثر نقاط کشورمان دانشگاه داریم که می‌توانند به راحتی همه از آنها استفاده کنند. اما این نکته که  دانشگاه‌های ما اصولا باید مسیرشان عوض بشود و بحث تضمین اشتغال ایجاد شود بحث درستی است و باید تغییر مسیری اتفاق بیفتد. در زمانیکه غرب دانشگاه را به ما داد سرورها را نگه داشت و اطلاعات و دیتاها را برای ما فرستاد. همه اساتید ما از ابتدا تا کنون در تلاش بوده و هستند تا بتوانند اطلاعات را به روز و به طور منظم و دقیق به سرورهای خودمان بفرستند. در این چند ساله دانشگاه آزاد ماموریتی پیدا کرد تا در قدم اول مسائل و مشکلات و چالش‌های پیش رو ر شناسایی کند و در قدم دوم سعی کرد این مسائل را در قالب مقالات یا پایان‌نامه تبدیل کنیم تا تبدیل به سامانه‌ای شود و بتوان در آینده به راحتی از راهکار این مشکلات بوجود آمده استفاده کرد. ما همین الان اعلام می‌کنیم. هر مسئولی هر مشکل و چالشی در صنعتش داد و نیاز به تحقیق دارد دانشگاه آزاد آماده است هرگونه همکاری‌ای داشته باشد و هیچ پولی از هیچ کسی دریافت نمی‌کند بخاطر اینکه مال نظام است.

* یک سوال از دل اکثر دانشجویانی که در دانشگاه های آزاد هستند داریم. در این ایام کرونا که وضع اقتصادی مردم بدتر از قبل شده‌است، شهریه دانشجویان افزایش پیدا کرد و قضیه‌ای مطرح که شد که در ایامی که دانشگاه‌ها حضوری بودند با اجاره دادن پارکینگ‌ها و غرفه‌ها دانشگاه‌ها کسب درآمد می‌کردند و الان که تبدیل به کلاس‌های آنلاین شده است، برای جبران خسارت باید دانشجویان زیر فشار قرار بگیرند. چرا شهریه‌ها دقیقا در این برهه خاص زمانی افزایش پیدا کرد؟
باید خدمت شما عرض کنم اینکه بگویید شهریه‌ها افزایش پیدا کرده است سوال غلط است. شهریه روند منطقی دارد و از زمانی که دانشگاه آزاد احداث شده است تا امسال روند هر ساله‌ی آن مشخص بوده است. برای اولین بار به خاطر شرایط کرونایی  از زمان احداث دانشگاه همیشه افزایش شهریه به صورتی بوده است که هیئت امنای مرکزی طبق روندی خاص شهریه‌ها را چند درصد افزایش می‌دادند اما برای اولین بار بخاطر شرایط کرونایی، هیئت امنای مرکزی تصمیم گرفت افزایش شهریه را به هیئت امنای استانی واگذار کند. زیرا در این شرایط نمی‌شد در تهران باشیم و بتوانیم برای دورترین نقاط تصمیم‌گیری کنیم. ما به هیئت امنای مرکزی ابلاغ کردیم که نسبت به شرایط هر استان بسنجید. در خیلی از رشته کاهش شهریه‌ را شاهد بودیم، در خیلی از رشته‌ها ثبات داشتیم و در بعضی از رشته‌ها افزایش شهریه داشتیم و این افزایش به صورت منطقی و طبق روال سال‌های قبل بوده است. در حالی که ما در بحث کرونا بیش از هزار میلیارد تومان ضرر کردیم و مکاتبات مختلفی با دولت کردیم که اگر دانشگاه آزاد را بعنوان بنگاه علمی و اجتماعی قبول دارید و به کسب و کارهای آسیب دیده کمک می‌کنید به دانشگاه آزاد هم کمک کنید، هیچ کمکی نشد اما برای دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم کردیم تا همه چیز مثل قبل روی روال خود انجام شود. دانشگاه آزاد مفتخر است که در کل کشور فضای مجازی را به راه انداخت که به نحو احسن در حال اجرا است. من تعجب می‌کنم این اتفاقات خوب به این گستردگی دیده نمی‌شود و فقط افزایش شهریه‌ها را می‌بینید.

*به عنوان کلام آخر اگر صحبتی با دانشجویان دارید بفرمایید.
انشالله که همه دانشگاه‌ها و دانشجویان موفق و موید باشند و بتوانند به سهم خودشان جامعه خود خدمت کنند و نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند تا انشاالله موضوعات مختلف کشور حل شود و امیدواریم معضلات اقتصادیمان مانند خام فروشی‌ها و... به دست دانشجویان کشورمان و راهکارهای نخبگان برطرف گردد.

کد خبر: ۶۱٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha