۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
کانال داروئی سوئیس جوابگوی نیازهای ایران نیست
گفتگوی بازار با عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا؛

کانال داروئی سوئیس جوابگوی نیازهای ایران نیست

پروفسور «پل پیلار» می گوید کانال داروئی سوئیس نمی‌تواند همه نیازهای ایرانی‌ها را برآورده کند و بدون تردید دولت ترامپ این کانال مالی را به عنوان یک قدم رو به جلو نشان خواهد داد.

بازار: دولت سوئیس روز پنجشنبه ۱۰ بهمن در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اولین پرداخت از طریق کانال تجاری این کشور با ایران برای ارسال دارو، سه روز پیش به طور آزمایشی انجام شده است و به زودی به شکل کامل به جریان می‌افتد.

سفارت سوئیس در تهران هم در توییتی با اعلام راه افتادن این کانال نوشت: روز نقطه عطف مهم پس از اولین پرداخت موفق برای محموله دارویی، به طور آزمایشی، و آماده شدن بستر ساز و کار مالی جهت تحویل کالاهای انسان‌دوستانه، تأمین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به اخبار منتشرشده در مورد سازوکار مبادله کالاهای کشاورزی و دارو اعلام کرد: داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و در حد ۲.۵ میلیون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و از طریق شرکت‌های سوئیسی بوده است.

همتی با اشاره به کارشکنی مداوم آمریکایی‌ها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالاهای اساسی و دارو تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.

وی همچنین در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت‌های سوئیسی توسط سفارت سوئیس تأکید کرد: میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در ۱۰ ماههٔ امسال وارد کشور شده است بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است.

همتی اضافه کرد: ما برای این بخش از امور ضروری کشور وابسته به تصمیمات و اقدامات دیگران نیستیم و در یک سال و نیم گذشته نیز آمریکا حداکثر تلاش خود برای جلوگیری و اختلال در واردات دارو برای بیماران کشورمان انجام داده است.

خبرگزاری «بازار» در گفت و گو با پروفسور «پل پیلار» عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا و استاد دانشگاه جرج تاون این موضوع بررسی شده است.

لازم به ذکر است که «پل پیلار» از اساتید دانشگاه «جرج تاون» آمریکا است و تاکنون مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به ریاست واحد تحلیل عملیات‌های سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد.

ارزیابی شما از راه اندازی کانال داروئی سوئیس برای ارسال دارو به ایران چیست؟

صدور مجوز به این معنا نیست که این موضوعات تحت تحریم هستند. با صدور مجوز، همان گونه که دولت امریکا نیز گفته است، معاملات و نقل و انتقالاتی که تائید شده‌اند از تحریم مستثنی شده‌اند.

در عین حال یک مسئله همچنان باقی است و آن این که وزارت خزانه داری آمریکا تا چه میزان این مجوزها را صادر خواهند کرد. بخش دیگر این سازوکار این است که شرکت‌هایی که از طریق این کانال مالی  تعاملات و مراودات تجاری با ایران انجام می‌دهند، موظفند که اطلاعات فعالیت‌های خود را درباره تعمالات با ایران به آمریکا ارائه دهند.

اما شاید برخی شرکت‌ها، از استفاده از این کانال مالی خودداری ‌کنند، چون آن‌ها این کانال را وسیله‌ای برای بدست آوردن اطلاعاتی ارزیابی می‌کنند که ممکن است زمینه‌ تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا را فراهم کند.

راه اندازی کانال داروئی سوئیس و اعلام کاخ سفید مبنی بر اینکه مجوز راه اندازی آنرا صادر کرده نشان از این دارد که دارو و اقلام بشردوستانه تحت تحریمهای ظالمانه آمریکا قرار دارد. نظر شما چیست؟

قدرت تحریم‌های آمریکا علیه ایران همواره متکی بر تاثیر و نفوذ واشنگتن بر سیستم مالی و بانکی جهانی و همچنین توانایی محدودسازی جریان مالی و پولی در سیستم جهانی بوده است.

تحریم‌ها بدلیل محدودیت‌های مستقیمی که بر تامین کالا و خدمات برای ایران ایجاد کرده‌اند، خیلی تفاوت زیادی ندارند و در مقابل بدلیل محدودیت‌های ایجاد شده بانکی، پرداخت‌های خدماتی و یا کالاها را سخت و حتی در مواردی غیرممکن ساخته‌اند.

پس باید گفت که وقتی که ایران از استفاده از پول و منابع مالی در خارج از این کشور برای پرداخت‌های واردات غذا و امورپزشکی منع شده، در واقع از واردات غذا و تجهیزات پزشکی منع و تحریم شده، حتی اگر خود این کالاها از تحریم مستثنی و معاف باشد.

با توجه به حجم پایین داد و ستد از طریق کانال داروئی سوئیس آیا نیازهای داروئی ایران برآورده خواهد شد؟

مشخصا این کانال مالی نمی‌تواند همه نیازهای ایرانی‌ها را برآورده کند و بدون تردید دولت ترامپ این کانال مالی را به عنوان یک قدم رو به جلو نشان خواهد داد که به اصطلاح تمایلش را برای اجازه دادن به ایران برای واردات غذا و نیازهای پزشکی نشان دهد، اگرچه تحریم‌های بانکی مانع اغلب این واردات‌ها می‌شوند.

این کانال مالی بیشتر کار سوئیسی ها بود که علاوه بر این که می‌خواستند تنش میان ایران و امریکا را کاهش دهند، در واقع این کانال را با هدف خاص تامین نیازهای فعالیت شرکت‌های سوئیسی طراحی کردند.

ارزیابی شما از فشار حداکثری آمریکا علیه ایران چیست؟

دولت ترامپ متعهد شده تا ضربات دردناکی را علیه ایران از طرق تحریم‌ها اعمال کند. این دولت همچنین آشکارا معتقد است که چنین رویکردی به تغییرات در رفتار ایران منجر خواهد شد و یا حکومت ایران را تضعیف خواهد کرد. اما سیاست ترامپ در این خصوص شکست خورده است.

کد خبر: ۶٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha