۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
ایران می تواند بازار نفت خود را در چین پس گیرد
گفتگوی اختصاصی بازار با مشاور پادشاه پیشین عربستان:

ایران می تواند بازار نفت خود را در چین پس گیرد

پروفسور حسین عسکری می گوید ایران می تواند بازار نفت خود را در چین باز پس بگیرد البته این امر زمانبر است.

بازار: تحلیلگران اقتصادی معتقدند شیوه ویروس کرونا و تضعیف اقتصاد چین تاثیر بسزایی بر کاهش رشد اقتصادی چین و همچنین رشد اقتصادی جهان خواهد داشت. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و کلید موتور رشد اقتصاد جهان است. هر تاثیر منفی در این کشور به طور مسلم در سراسر دنیا اثر خواهد گذاشت.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، می‌گوید احتمال دارد شیوع ویروس کرونا دست کم برای مدت کوتاه آهنگ رشد اقتصادی جهان را آهسته‌تر کند؛ ولی هشدار داد هنوز خیلی زود است که برای آینده دورتر پیش بینی کرد: ما باید سرعت اقداماتی را که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به عمل می‌آید و این که تا چه حد این اقدامات موثر است را ارزیابی کنیم.

خبرگزاری «بازار» تأثیر شیوع ویروس کرونا و آثار آن بر اقتصاد جهانی را در گفتگو با پروفسور حسین عسکری جویا شده است.

حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می‌کنند. وی مشاور نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است. عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین‌المللی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا و رئیس مؤسسه تحقیقات و مدیریت جهانی است و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث‌های او در دانشگاه جرج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ‌ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

 ویروس کرونا صدماتی به اقتصاد چین و اقتصاد جهانی زده است. به نظر شما صدمات شیوع این ویروس به اقتصاد جهانی بلند مدت خواهد بود؟

اگر ویروس کنترل شده و محدود باشد و اگر آمار مبتلایان شروع به کاهش نماید، در این شرایط آسیب به اقتصاد جهانی چندان قابل توجه و مهم نخواهد بود. اما اگر تعداد مبتلایان طی ماه‌های آینده افزایش پیدا کند، این نگرانی را دارم که تاثیرات این ویروس بسیار بیشتر و بزرگتر باشد.

این موضوع همچنین به این بستگی دارد که افزایش تعداد مبتلایان کجا باشد؟ اگر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در چین باشد، این وضعیت به آن اندازه خطرناک و بد نخواهد بود که در اروپا و آمریکا گسترش یابد. پس باید درباره نرخ و آمار مبتلایان و این که کجا این تعداد افزایش پیدا می‌کند، بسیار مراقب و هوشیار باشیم. امیدوارم نرخ افزایش مبتلایان به این ویروس به زودی کاهش یابد.

صندوق بین المللی پول، تخمین خود از رشد اقتصادی چین را با توجه به شیوع ویروس کرونا و آثار اقتصادی آن بر این کشور کاهش داده است. این در حالی است که اقتصاد چین در نتیجه جنگ تجاری با آمریکا نیز متحمل کاهش رشد اقتصادی شده بود. این موضوع چه آثاری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟

هر دوی این عوامل، هم جنگ تجاری و هم ویروس کرونا تاثیرگذار خواهند بود. در عین حال به نظرم جنگ تجاری به تدریج کاهش خواهد یافت، اما در مورد ویروس کرونا هنوز نمی‌توان داوری و قضاوت کرد.

اما عامل سوم دیگری هم است و آن این که ما در اواخر دوره رشد اقتصادی هستیم و وقتی همه این عوامل را با هم جمع کنیم، ما در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و به دنبال آن سال ۲۰۲۱ با رشد اقتصاد جهانی آهسته‌ و کندی روبرو خواهیم بود.

به دنبال شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای نفت از سوی چین کاهش یافت و قیمت نفت نیز کاهش پیدا کرد. بر این اساس اعلام شده است که اوپک قصد دارد نشستی اضطراری برای کاهش تولید و کنترل قیمت داشته باشد. به نظر شما اوپک قادر خواهد بود کاهش قیمت را کنترل کند؟

پاسخ کوتاه به این پرسش نه است. اوپک خودش در یک وضعیت آشفته به سر می‌برد. ملاحضات سیاسی همیشه بر امکان کاهش تولید در اوپک تاثیر می‌گذارد. من معتقدم که سال ۲۰۲۰ زمان کاهش و یا در بهترین حالت زمان رکود قیمت نفت خواهد بود، اگرچه اعضای اوپک ممکن است نظر متفاوتی را در این ارتباط داشته باشد.

یکی از کشورهایی که نفت از ایران در شرایط تحریم وارد می کند چین است. با توجه به کاهش احتمالی واردات نفت چین از ایران، آیا ایران قادر خواهد بود در آینده بازار نفت خود در چین را پس گیرد؟

بله، اما این کار زمان بر خواهد بود. از سوی دیگر این موضوع خیلی زیاد به موضوع ویروس کرونا، جنگ تجاری و چرخه اقتصاد جهانی بستگی خواهد داشت. آن چه تا کنون در ارتباط با ایران دنبال شده، این است که چین بدنبال ایجاد روابط استراتژیک بلندمدت با ایران بوده تا جایگاه خود را در منطقه خاورمیانه مستحکم کند.

با در نظر داشتن این نکته، من فکر می‌کنم زمانی که جریانات منفی در اقتصاد جهانی به تحلیل رفته و از بین برود، ایران دوباره به شرایط کاری و اقتصادی خود بازخواهد گشت.

کد خبر: ۶٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha