۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کربن زدایی صنعت پتروشیمی در دنیا کلید خورد
با همکاری شرکت زیمنس انرژی و شرکت مهندسی لیندی؛

کربن زدایی صنعت پتروشیمی در دنیا کلید خورد

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع کلیدی وابسته به نفت است که سطح بالای آلایندگی آن همیشه نگرانی های زیادی را برای گروه های فعال محیط زیست به همراه داشت. حال شرکت زیمنس برای اجرای طرح کربن زدایی از این صنعت پیشگام شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در شرایط فعلی که مشکلات زیست محیطی به عنوان تهدید بعدی دنیا مطرح شده است و تمامی دولتهای دنیا برای مقابله با این تهدید به دنبال راهکار هستند، سطح بالای آلایندگی صنعت پتروشیمی به عنوان یک معضل معرفی شده است.

معضلی که برای حل آن باید از همین امروز وارد عمل شد.  شرکت «زیمنس انرژی» که یکی از شرکتهای بزرگ فعال در توسعه زیرساختهای صنعت پتروشیمی دنیا است اخیرا خبر از همکاری با شرکت «مهندسی لیندی» برای استفاده از انرژی های احیا شدنی و کم آلاینده در کارخانههای تولید محصولات پتروشیمی داده است.

این طرح که کربن زدایی صنعت پتروشیمی نام گرفته است با هدف کاهش انتشار کربن در فرایند تولید فراورده های پتروشیمی  اجرا شده است و انتظار می رود تحولات زیادی را در این صنعت ایجاد کند.

شرکت «زیمنس انرژی» سابقه طولانی در طراحی و ساخت سیستم های انرژی کم آلاینده دارد و شرکت «مهندسی لیندی»  هم تخصص بالایی در به کارگیری از تکنولوژی های فعال با بخار آب و دیگر پروسه های پایین دستی دارد و همکاری این دو شرکت باعث می شود تا بخش زیادی از مشکلات صنعت پتروشیمی حل شود.

مشکلاتی از قبیل هزینه بالای تولید که در وضعیت فعلی بازار نفت چالشی جدی برای صنعت پتروشیمی محسوب می شود و سطح بالای آلایندگی این صنعت که باعث شده است تا نگرانی های زیادی در مورد توسعه آن وجود داشته باشد.

انتظار می رود این همکاری اولین گام در جهت تغییر صنعت پتروشیمی در دنیا باشد. صنعتی که بدون آن زندگی روی کره زمین میسر نیست و تنها کاری که این روزها باید برای آن انجام داد، سرمایه گذاری برای رشد پایدار این صنعت و حفظ آن همراه با حفظ محیط زیست برای نسل های آینده است.

 مطالعه و تحقیق، گام اول است
شرکت «زیمنس» در وب سایت رسمی خود درباره این طرح تازه گفت: «ما به دنبال مطالعه در مورد تکنولوژی های مناسب برای صنعت، توسعه این تکنولوژی ها و استفاده بهینه از تکنولوژی های کنونی هستیم. ما در نظر داریم سرمایه گذاری زیادی در جهت ارتقای کیفی صنعت پتروشیمی و تبدیل این صنعت به صنعتی پایدار انجام دهیم تا ضمن حفظ محیط زیست، مانعی در مسیر رشد صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته ایجاد نکنیم.»

مرحله اول این طرح مشترک، مطالعه در زمینه راهکارهای مختلف برای مقابله با انتشار کربن در این صنعت است. مرحله ای که به گفته مدیر عامل شرکت «زیمنس انرژی» مهمترین و اصلی ترین مرحله از این طرح است.

او در مصاحبه ای با وب سایت شرکت گفت: «برای هر تغییر بزرگی در درجه اول باید روی تحقیق و مطالعه سرمایه گذاری شود. این سرمایه گذاری می تواند اهداف بزرگی را برای ما تعیین کند و راهی درخشان را در اختیار ما قرار دهد. بعد از حصول نتیجه از این مرحله دیگر نقشه راه در اختیار ما است می توانیم با  اجرای طرح و توسعه تکنولوژی در مسیر کربن زدایی از صنعت پتروشیمی حرکت کنیم. یکی از اولین نظریه هایی که مطرح شده است افزایش بهره وری مصرف انرژی در صنعت پتروشیمی است. البته  جایگزین کردن انرژی برق و انرژی بخار به جای انرژی های فسیلی آلاینده هم ایده دیگری است که مطالعه روی آنها شروع شده است. »

چه پیشنهاداتی برای کربن زدایی صنعت پتروشیمی مطرح است
 «زیمنس انرژی» دامنه مطالعات پیش رو را این طور معرفی کرده است: «ما به دنبال این هستیم تا دریابیم آیا امکان استفاده از توربین های گازی، توربین های بخار، کمپرسورها و ژنراتورهای فعال با تکنولوژی های مرتبط با انرژی بخار در مراحل مختلف تولید محصولات پتروشیمی  وجود دارد یا خیر و آیا استفاده از این تکنولوژی های جدید می تواند تغییر معناداری در میزان انتشار کربن از این صنعت ایجاد کند یا تغییر اندک و قابل اغماض است؟»

 از طرف دیگر توسعه تکنولوژی های موجود در صنعت پتروشیمی هم در این برنامه قرار دارد. این مساله در شرایطی که صنعت نفت و گاز در تمامی دنیا برای ارتقای بهره وری تحت فشار زیادی است و قیمت پایین نفت و احتمال تداوم این وضعیت در سالهای آتی باعث شده است تا فشاربیشتری در زمینه توسعه تکنولوژی در این صنعت به دست اندرکاران آن وارد شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به افزایش دمای زمین و نگرانی از تبعات آن، سازمانهای بین المللی از صنعت نفت می خواهند تا با بهره گیری از تکنولوژی های روز و توجه قوانین مرتبط با محیط زیست، رشدی پایدار را در دستور کار خود قرار دهند و انتشار کربن را به حداقل برسانند.

صنعت پتروشیمی در اقتصاد دنیا سهم زیادی دارد و به همین دلیل ارتقای تکنولوژیکی این صنعت در شرایط فعلی دنیا اهمیت زیادی دارد. این صنعت را می توان تامین کننده مواد اولیه برای اغلب صنایع تولیدی دانست و با توجه به رشد شهرنشینی در دنیا و توسعه تکنولوژیکی باید منتظر رشد تقاضا برای فراورده های این صنعت وابسته به نفت باشیم.

به همین دلیل کاهش انتشار  کربن از این صنعت مساله ای کلیدی و بسیار مهم است و برداشته شدن این گام بزرگ از طرف شرکت زیمنس را می توان به معنای نقطه آغاز تغییرات کلیدی دانست.

کد خبر: ۶۱٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha