۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
خطرات هوش مصنوعی برای بشریت
نگرانی های «ایلان » در مورد هوش مصنوعی

خطرات هوش مصنوعی برای بشریت

این ترس وجود دارد که جهان توسط هوش مصنوعی به پایان برسد، درست مانند آنچه در فیلم ترمیناتور رخ داد. تا سال 2030 ربات‌ها 21 درصد از مشاغل در ژاپن، 30 درصد از مشاغل در انگلستان، 35 درصد از مشاغل در آلمان را به خود اختصاص خواهند داد.

بازار ، فاطمه محمدی پور: روزی نیست که به رسانه‌ها سری بزنید و خبری در مورد «ایلان ماسک*» نشنوید.  ماسک از یک سو  با «اسپیس‌ایکس» رویای تسخیر فضا را در سر می‌پروراند و از سوی دیگر با «تسلا موتورز» می‌خواهد انقلابی در صنعت خودروسازی راه بیندازد. ایلان ماسک علاوه بر تسلا و اسپیس ایکس، ازجمله بنیان‌گذاران OpenAI نیز است؛ شرکتی که از پیشگامان توسعه‌ی هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود.

ایلان ریو ماسک (ELON REEVE MUSK) متولد ۱۹۷۱ افریقای جنوبی  مهندس، مخترع و شخص نامی تجارت در صنایع پیشرفته آمریکایی و جزو ده شخصیت تأثیرگذار جهان است.

این در حالی است که «ایلان ماسک»  یکی از جدی‌ترین منتقدان توسعه‌ی بدون مرز هوش مصنوعی است و در ابراز ترس خود از این فناوری ابایی ندارد. او در سال ۲۰۱۴ گفته بود هوش مصنوعی در مرز رسیدن به خطری جدی است و حداکثر این اتفاق تا ۱۰ سال آینده رخ خواهد داد. انسان ها بازی در برابر هوش مصنوعی را از همین حالا باخته اند و تنها راه نجات، مقابله نیست بلکه پیوستن به آن ها است.

 وی در سال 2018 ادعا کرد: هوش مصنوعی احتمالا همه ما را خواهد کشت. اگر نگران هوش مصنوعی نیستید، بهتر است نگران باشید چرا که هوش مصنوعی به‌مراتب خطراتی خیلی بیشتری نسبت به کشور کره شمالی برای بشریت خواهد داشت. او معتقد است که رشد هوش مصنوعی در جهت حفظ امنیت انسان‌ها باید شدیدا کنترل شود.

ایلان ماسک در تازه ترین اظهارات خود هوش مصنوعی را بسیار برتر از باهوش ترین انسان دانسته و ادعا می کند:  فکر می کنم مردم توانایی های هوش مصنوعی را دست کم گرفته اند. هوش مصنوعی توانایی های بسیار بالایی دارد و از باهوش ترین انسان نیز باهوش تر است. یک شامپانزه می تواند ما را درک کند؟ نه. از نظر آنها ما موجودات بیگانه هستیم. آنها فقط توانایی درک همنوعانشان را دارند.

چرا باید ترسید؟

تفاوت فاحش بین هوش مصنوعی و هوش انسانی ماسک را نگران آینده بشر کرده است. او امیدوار است ربات ها در آینده دست دوستی به طرف انسان ها دراز کنند.  ماسک در این ارتباط می گوید: ربات ها تمام کارها را انجام خواهند داد و در آینده دیگر شغلی برای انسان ها وجود نخواهد داشت. تنها شغلی که در امان است برنامه نویسی هوش مصنوعی است که آن هم سرانجام توسط ربات ها انجام خواهد شد.

 به نظر می رسد اظهارات ایلان ماسک دور از واقعیت نیست و گزارشاتی که تاکنون منتشر شده نشان می دهند تا سال 2030 به احتمال زیاد 36 میلیون ربات شاغل جای انسان ها را بگیرند.

سال گذشته در جریان کنفرانس جهانی هوش مصنوعی در شانگهای چین، ایلان ماسک از اشتیاق خود درباره‌ی هوش مصنوعی و مزایای بالقوه‌ی آن گفت. او در این کنفرانس درباره‌ی خطرات ناشی از استفاده از هوش مصنوعی، قبل از اینکه بشر به درک درستی از آن برسد نیز هشدار داد. اکنون ماسک از لزوم قانون‌گذاری برای کنترل روند توسعه‌ی هوش مصنوعی می‌گوید؛ حتی اگر این قوانین شرکت تسلا را نیز تحت تأثیر قرار بدهد.

معمولا قانون گذاری در مورد رویدادها وقتی رخ می دهد که اتفاقات بدی در یک صنعت می افتند و بعد از گذشت سال ها مقامات به فکر می افتند که در مورد این صنعت قانون گذاری کنند. باید گفت هوش مصنوعی خطری اساسی برای بقای تمدن انسانی است بنابراین صاحبان مشاغل و شرکت های فناوری باید جهت تسهیل روند قانون گذاری در این زمینه هر چه سریع تر درک بهتری از ماهیت فناوری هوش مصنوعی به دست آورند.

خطرات هوش مصنوعی برای بشر

اما به راستی خطرات هوش مصنوعی چیست؟

بدون شک ماشین‌ها یک روز کارهای ما را می‌گیرند. بر اساس تحقیقات انجام‌ شده تا سال 2030 ربات‌ها 21 درصد از مشاغل در ژاپن، 30 درصد از مشاغل در انگلستان، 35 درصد از مشاغل در آلمان و 38 درصد از مشاغل در ایالات‌متحده آمریکا را به خود اختصاص خواهند داد. در قرن بعدی آن‌ها بیش از نیمی از شغل‌های موجود را خواهند گرفت.

بازار هوش مصنوعی انحصاری است. شرکت‌های بزرگ‌تر استارتاپ‌های کوچک‌تر هوش مصنوعی را خریداری می‌کنند. در اکتبر سال 2016، گزارش‌ها نشان دادند که شرکت‌هایی مانند اپل، فیس‌بوک، اینتل، توییتر، سامسونگ و گوگل 140 کسب‌وکار هوش مصنوعی را طی پنج سال خریداری کرده‌اند.

کارشناسان فعال در حوزه‌های فناوری، معتقدند که توسعه روزافزون هوش مصنوعی به‌خصوص در صنایع و تسلیحات جنگی تهدید بزرگی برای آینده بشریت ایجاد خواهد کرد زیرا منجر به  توسعه تسلیحات پیشرفته‌ای می‌شود که بدون نیاز به کنترل و نظارت انسان قادر است عملکرد خوبی داشته باشد و وظایف و مسوولیت‌های خود را انجام دهد. به عبارت دیگر، تسلیحات جنگی و نظامی مبتنی بر فناوری‌های نوین نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند کارهای موردنظر فرماندهان جنگی و سیاست مداران را انجام دهند و کاملا طبق برنامه نویسی‌های انجام شده عمل کند.

این ترس وجود دارد که جهان توسط هوش مصنوعی به پایان برسد، درست مانند چیزی که در فیلم ترمیناتور اتفاق افتاد. استفن هاوکینگ، ایلان ماسک، استیوووزنیاک، بیل گیتس و بسیاری دیگر از نام‌های بزرگ در زمینه علم و فناوری، مدت‌هاست که در رسانه‌ها و نامه‌های سرگشاده‌ خود، درباره خطرات ناشی از هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده اند. خطراتی که می‌تواند به مجرمان این امکان را بدهد تا با سرعت و دقت بیشتری و با کمترین زحمت و احتمال ردیابی، به انجام سرقت، قتل‌های زنجیره‌ای، فریب افراد و کلاهبرداری‌های تلفنی و اینترنتی بپردازند.

کد خبر: ۶٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha