۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹
آیا اروپا جایگزین امریکا در بازار چین می شود؟
لحظه شماری برای امضای توافق سرمایه گذاری اروپا و چین؛

آیا اروپا جایگزین امریکا در بازار چین می شود؟

مذاکرات سرمایه گذاری اروپا و چین از هفت سال قبل شروع شده بود و به نظر می رسد این توافق در آستانه تغییر سال میلادی به نتایج خوبی رسیده است. رسانه ها از احتمال نهایی شدن این توافق در هفته جاری صحبت می کنند. توافقی که بسیاری از آن به عنوان برگ برنده چین در مقابل امریکا نام می برند.

بازار؛ گروه بین الملل: توافق سرمایه گذاری چین و اتحادیه اروپا و موافقت سران اروپا با اصول این توافق یکی از مهمترین خبرهایی است که در روزهای آخر سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. خبری که تمامی رسانه های دنیا آن را پوشش داده اند و به نقل از یک دیپلمات رده بالای اروپایی  آن را منتشر کردند.

بلومبرگ در مورد این توافق نوشت: «این توافق در زمانی که روابط اقتصادی و سیاسی چین با امریکا به پایین ترین سطح خود رسیده است و خبرهایی در مورد عدم تغییر تعرفه های تجاری بین امریکا و چین حتی در دوره ریاست جمهوری بایدن به گوش می رسد، پیروزی بزرگی برای چین محسوب می شود. یک پیروزی معنادار برای کشوری که آستانه تبدیل شدن به یک ابر قدرت بزرگ اقتصادی قرار دارد.»

به گزارش این رسانه امریکایی آنگلا مرکل صدر اعظم کشور آلمان و امانویل مکرون رییس جمهوری کشور فرانسه با این توافق سرمایه گذاری بین اتحادیه اروپا و چین موافق هستند و موافقت دو تن از تاثیرگذارترین و مهمترین اعضای اروپا با این توافق به معنای حصول نتیجه نهایی از مذاکره ای چندین ساله برای رسیدن به توافق است.

آلمان که ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا را بر عهده دارد اعلام کرده است در جلسه روز جمعه ۱۸ دسامبر در مورد این توافق با ۲۷ عضو این اتحادیه بحث خواهد شد و نتیجه آن در انتهای این روز اعلام می شود.کمیسیون اروپا که مسولیت مذاکرات تجاری در این اتحادیه را بر عهده دارد اعلام کرد: «چین موافقت کرده است که بازارهای مختلف در حوزه های صنعتی و تولیدی مختلف را به روی کسب و کارها و فعالان صنعتی اروپا باز کند. در نتیجه سرمایه گذاران و شرکتهای صنعتی اروپایی می توانند به سرمایه گذاری در چین بپردازند و تولید را در بازار چین شروع کنند.»

اروپا جایگزین امریکا خواهد شد
روزنامه چاینا دیلی در مورد این توافق سرمایه گذاری و سردی روابط چین با امریکا نوشت: «وضع تعرفه های سنگین تجاری در دوره ریاست جمهوری ترامپ و عدم تمایل بایدن برای برداشتن بخش زیادی از این تعرفه ها، محدودیت واردات کالاهای چینی و تحریم شرکتهای بزرگی مانند شرکت هواوی در امریکا از یک طرف و تهدید امریکا مبنی بر خروج شرکتهای امریکایی از چین و کاهش سرمایه گذاری در این کشور باعث شد تا دولت چین به فکر جایگزینی قدرتمند برای امریکا باشد. حال با این توافق تجاری سرمایه گذاران اروپایی و شرکتهای بزرگ صنعتی اروپایی می توانند وارد بازار  چین شوند، از نیروی کار ارزان و فراوان چین استفاده کنند و در نتیجه چرخ های اقتصادی این کشور را با سرعت بیشتری به گردش در بیاورند. البته چین در نظر ندارد از شرکتهای امریکایی بخواهد تا بازار این کشور را ترک کنند ولی برای بدترین گزینه ها هم آماده است و این توافق تجاری نشان می دهد اقتصاد چین به سیاستهای امریکا وابسته نیست.»

این روزنامه در ادامه نوشت:«چین اقتصادی بزرگ و کشوری پرجمعیت است. این کشورهم فرصتهای لازم برای تولید را در اختیار دارد و هم بازار بزرگی برای مصرف محصولات محسوب می شود. بنابراین اروپا هم از همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشور سود زیادی کسب خواهد کرد.»

توافق تازه، برگ برنده ای برای چین
روزنامه چاینا مورنینگ پست این توافق را برگ برنده ای برای چین در آستانه ریاست جمهوری جو بایدن قلمداد کرد و نوشت: «این توافق سرمایه گذاری در زمانی که تنها یک ماه تا روی کار آمدن بایدن در امریکا باقی مانده است، به معنای تغییر بزرگی در روابط و ساختارهای اقتصادی در دنیا است. بایدن تلاش خواهد کرد تا توافق های ترانس آتلانتیک که در دوره ترامپ زیر پا گذاشته شده بود را دوباره احیا کند و با کشورهای دوست و هم پیمان در اتحادیه اروپا دوباره رابطه گرم و نزدیکی برقرار کند ولی توافق با چین می تواند به معنای ظهور یک ابر قدرت دیگر در عرصه اقتصادی برای امریکا باشد و سرعت احیای روابط آسیب دیده  امریکا را کاهش دهد.»

بر طبق اطلاعات موجود چین در بخشهایی مانند خدمات مالی، تولید و املاک و مستغلات امتیازاتی به اروپا داده است و در مقابل تکنولوژی های مورد نیاز برای توسعه بخش انرژی های احیا شدنی در چین و سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح را از اروپا دریافت خواهد کرد. این مساله می تواند به یکی از بزرگترین چالشهای چین یعنی آلودگی هوا و بحران های سلامتی ناشی از آن پایان دهد و به این کشور کمک کند تا در جهت توسعه انرژی های پاک سرمایه گذاری و حرکت کند.

با وجود اینکه در مورد زمان نهایی شدن این توافق در اتحادیه اروپا بحث های زیادی درگرفته است ولی رسانه های اروپایی بر این باورند که چین  امتیازات زیادی به اروپا داده است و این امتیازات حاصل هفت سال مذاکره بین دو منطقه است. بنابراین امضای این توافق در این شرایط می تواند منافع مالی زیادی را برای اروپا به ارمغان بیاورد.

روز گذشته سفیر چین در اتحادیه اروپا به روزنامه فایننشال تایمز گفته بود که مذاکرات سرمایه گذاری  چین و اروپا در مراحل نهایی قرار دارد و در تایید سخنانش به مطالب بیان شده توسط رییس جمهوری کشور چین اشاره کرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا هم از مذاکرات فشرده چین و اروپا سخن گفت و تاکید کرد در مسایل مهمی پیشرفتهای بزرگی حاصل شده است ولی هنوز چند موضوع باقی مانده است که انتظار می رود تا انتهای هفته مورد بحث قرار بگیرد و نتیجه این مذاکرات هفت ساله را مشخص کند.

کد خبر: ۶۱٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha