۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی برای پژوهش هزینه می شود
رئیس دانشگاه صنعتی شریف:

کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی برای پژوهش هزینه می شود

فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: متاسفانه کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی برای تحقیقات و پژوهش در کشور هزینه می شود که سهم بسیار ناچیزی است.

به گزارش بازار، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: اگر نگاهی به شاخص های کشور در زمینه تولید خروجی های علمی از نظر کمی و کیفی بیندازید خواهید دید کشور رشد قابل توجه و خوبی در این عرصه ها داشته است.

وی اظهارداشت: جایگاه کشور در آمارهای جهانی نشان دهنده اینکه فعالیت های خیلی خوبی در این بخش صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: بطورکلی در امر پژوهش هم باید به پژوهش های بنیادین پرداخت که آن مرجعیت علمی لازم را در کشور داشته باشد و هم فعالیت ها باید به نحوی باشد که در رفع مسائل و مشکلات اساسی کشور بتوان نقش ایفا کرد.

وی در ادامه داد: انجام این دو کار بسیار مهم نیاز به بودجه و اعتبار دارد.

فتوحی اظهارداشت: پژوهش شامل دوبخش است یک بخش مربوط به مدیریت پژوهش و دیگری مربوط به هزینه هایست که در امر پژوهش نیاز است.

وی ادامه داد: چند سالی که کمتر از نیم درصد تولید ناخالص ملی برای تحقیقات و پژوهش در کشور هزینه می شود که سهم بسیار ناچیزی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: این اعداد و ارقام نه تناسبی با بودجه های جاری دانشگاه ها و نه تناسبی با بودجه کل کشور دارد.

وی افزود: درصد بالایی از بودجه ای که اکنون در اختیار دانشگاه های کشور قرار می گیرد جزء صرف هزینه های جاری کار دیگری نمی توان با آن کرد.

فتوحی بیان داشت: بودجه ای که اکنون در اختیار دانشگاه های کشور قرار می گیرد با بودجه ای که در اختیار دانشگاه های کشورهای منطقه نه اروپا و آمریکا قرار می دهند اگر مقایسه کنید به خوبی درخواهید یافت دانشگاه های ایران بهره وری بسیار بالایی در عرصه فناوری و پژوهش دارنداما نکته مهم اینکه آیا از ظرفیت دانشگاه های کشور به آن اندازه ای که ظرفیت دارند در حال حاضر استفاده می شود بدون شک جواب این سئوال منفی است.

وی ادامه داد: دانشگاه های ایران با توجه به برخورداری از نیروی انسانی زبده و پر انگیزه می توانند ظرفیت بیشتری داشته باشند.

فتوحی به رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر بودجه ناچیزی در اختیار دانشگاه ها قرار می گیردکه علت آن هم عدم اعتقاد به امر پژوهش در کشور است.

وی افزود: اگر ثروت آفرینی علم و فناوری را حاصل دو عامل یکی عرضه فناوری و دیگری کشش بازار در نظربگیرید خواهید دید در عرضه فناوری فعالیت های خوبی در کشور خوب صورت گرفته اما کشش بازار برای جذب این فناوری های جدید و بکارگیری آن در ارزش آفرینی کم بوده یعنی صنعت کشور آنقدری که باید به سمت دانشگاه ها بیاید تاکنون نیامده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف یادآورشد: تجربه هم در ایران نشان داده صنعت کشور هرکجا با تدبیر یا اجبار به سمت دانشگاه ها آمده و اعتماد کرده دانشگاه های توانسته اند نقش کلیدی در آن صنعت ایفا کنند.

کد خبر: ۶۱٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha