۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
رشد مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۰ صفر است
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس:

رشد مالیات بر ارزش افزوده در بودجه ۱۴۰۰ صفر است

سبحانیان، کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: اعداد و ارقام بودجه سال آینده گواه بر اینکه همچون بودجه دو تا سه سال گذشته با واقع بینی نوشته نشده است.

به گزارش بازار، سیدمحمد هادی سبحانیان عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، افزود: در بودجه سال ۹۸ اعلام شد که یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خواهیم فروخت و با این کار مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی خواهیم زد اما در عمل روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت فروخته شد.

وی اظهارداشت: در عمل بودجه با کسری مواجه شد و بر اساس مجوز شورای سران از منابع صندوق توسعه ملی استقراض و اوراق بیشتر انتشار وبه فروش رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده بود که کمی بیشتر از نصف این عدد فروخته شد همانند سال ۹۸ با مجوز شورای سران استقراض از منابع صندوق توسعه ملی و انتشار بیشتر اوراق در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز بر اساس سیاق گذشته اعلام شده دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز به فروش خواهد رسید.

سبحانیان اظهارداشت: جدا از این هیچ اقدام اصلاحی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بویژه در حوزه مدیریت هزینه ها و ایجاد درآمدهای پایدار مالیاتی دیده نشده است.

وی ادامه داد: جالب است که بدانید درآمد مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نرخ تورم باید افزایش پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: برای مثال اگر نرخ تورم ۴۰ درصد باشد مالیات بر ارزش افزوده که ۹ درصد ارزش کالا و خدمات است باید به همین میزان افزایش پیدا کند این در حالیکه رشد مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ «صفر» است.

وی افزود: حتی اگر بیان شود بواسطه کرونا خرید و فروش ها کمتر شده که این اتفاق هم نیفتاده دیگر نباید رشد مالیات بر ارزش افزوده صفر باشد.

سبحانیان اظهارداشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبتنی بر واقعیت ها و همینطور اصلاحات مدنظر مقام معظم رهبری و مجلس نوشته نشده است.

وی یادآورشد: چه بسا اداره کشور با این بودجه کار خیلی پیچیده ای نباشد و افراد غیر متخصص هم می توانند همچنین بودجه ای را نگارش کنند چون آنچه از این بودجه برداشت می شود اینکه دولت همین درآمدهای مالیاتی که در حال وصول است بدون هیچ گونه زحمتی می تواند سال آینده هم وصول کند و بقیه منابع هم از طریق انتشار و فروش اوراق یا استقراض از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی تامین خواهد شد.

کد خبر: ۶۱٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha