۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
ناتوانی واکسن‌های کرونا در احیای سریع تقاضای نفت

ناتوانی واکسن‌های کرونا در احیای سریع تقاضای نفت

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد اثرگذاری واکسن کرونا بر تقاضای ضعیف نفت ماه‌ها به طول می‌انجامد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه (۲۵ آذرماه) هشدار داد که واکسن‌های کرونا نمی‌توانند به‌سرعت تقاضای ضعیف نفت را احیا کنند.

این نهاد در گزارش ماهانه خود آورده است: امیدهای قابل درک حاصل از آغاز برنامه‌های واکسیناسیون تا حدی قیمت‌های بالاتر را توجیه می‌کند، اما واکسینه شدن تعداد قابل توجه‌ای از مردم و اثر گذاری این شرایط بری فعالیت‌های اقتصادی و بهبود تقاضای نفت زمانبر خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: در همین حال، به‌زودی در فصل تعطیلات پایان سال با خطر افزایش دوباره موارد ابتلا به ویروس کرونا و احتمال اعمال اقدام‌های بیشتری برای مهار ویروس کرونا روبه‌رو می‌شویم.

این نهاد مستقر در پاریس، برآوردهای تقاضای نفت خود برای سال جاری را ۵۰ هزار بشکه در روز و برای سال آینده ۱۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و دلیل آن را مصرف کم سوخت جت ناشی از کاهش مسافرت‌های هوایی عنوان کرد.

اروپا بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده، زیرا تقاضای نفت در سه ماه چهارم در مقایسه با سه ماه سوم به‌دلیل قرنطینه‌های جدید کمتر است.

آژانس بین‌المللی انرژی از تلاش‌های مؤثر تولیدکنندگان عمده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس در مدیریت عرضه نفت و توافق ماه جاری آنها که تا حد زیادی سبب مهار عرضه شد، قدردانی کرد.

بر اساس گزارش این آژانس، این توافق در کنار تقاضای به نسبت قوی آسیا سبب شد قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار برای هر بشکه برسد.

این نهاد تصریح کرد: تقاضا به مدت طولانی‌تری نسبت به آنچه در ماه آوریل و زمان توافق کاهش تولید اوپک پلاس انتظار می‌رفت ضعیف باقی خواهد ماند. افزون بر آن شاهد افزایش تولید نفت لیبی هم هستیم.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد: بازار همچنان شکننده است و نیاز به تعدیل دقیق دارد.

این نهاد اعلام کرد: ذخیره‌سازی جهانی نفت که با کاهش مصرف طی همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است، سرانجام تا ماه ژوئیه - در مقایسه با سطح آن پیش از بحران کرونا در پایان سال ۲۰۱۹ - کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۶۱٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha