۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
آخرین شب یلدای قرن با طمع گرانی و کرونا/ قدرت خرید شهروندان ۵۰ درصد کاهش یافت
بازار از زنجان گزارش می‌دهد؛

آخرین شب یلدای قرن با طمع گرانی و کرونا/ قدرت خرید شهروندان ۵۰ درصد کاهش یافت

زنجان- شهروندان زنجانی این روزها در حالی به استقبال شب یلدا می روند که افزایش قیمت میوه و آجیل سرسام آور بوده و در این میان نظارت های مقطعی باعث شده مردم آخرین شب یلدای قرن را با گرانترین بازار میوه و خشکبار سپری کنند.

زهرا مقدمی؛ بازار: شب یلدا بلندترین شب سال آخرین روز پاییزو قرن است و همه خانواده ها دراین شب مبارک دور هم جمع می شوند و با چیدن آجیل و انواع میوه ها روی میز این شب را سپری می کنند.

متاسفانه شرایط امروز کرونا و افزایش قیمت انواع میوه ها و خشکبار باعث شده تا رغبت مردم نسبت به خرید بسیار کم شود. شب چله یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که جایگاه مهمی در فرهنگ مردم  استان زنجان دارد و این فرهنگ از دیر باز تاکنون حفظ و ماندگار شده است. 

شب یلدا امسال به علت شیوع کرونا متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و دورهمی ها جمع شده است، بنابراین اغلب مردم این روزها به دنبال خرید اقلام رنگا رنگ آجیل، خشکبار، شیرینی، میوه  هستند ولی افزایش قیمت کالاها به یکی از نگرانی های جدی مردم در شب یلدای امسال  تبدیل شده است و این در حالی است که درآمدها افزایشی نداشته ولی قیمت کالاها چندین برابر شده و این قدرت خرید مردم را بسیار کاهش داده است. 

سفارش آجیل در زنجان کاهش یافت
به بازار آجیل فروشان و میدان میوه و تره بار می‌روم،آجیل فروش می‌گوید امسال قیمت‌ها افزایش یافته و مردم برای شب یلدا سفارش بسیار کمی دارند. 

نرخ انواع میوه در روزهای اخیر به بهانه شب یلدا گران شده  و با توجه به کیفیت، قیمت میوه ها متفاوت است و پرتقال که طی هفته گذشته با قیمت هشت هزار تومان عرضه می شد امروز دراستان  با قیمت ۱۲هزار تومان دربازار زنجان عرضه می شود و قیمت سیب هم  از هفت هزار تومان به ۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت انار هم از ۱۰ هزار تومان به ۱۲هزار تومان رسیده رسیده است. 

 افزایش  بازرسی ها و نظارت‌ها از بازار نقش مهمی در جلوگیری از افزایش قیمت و تخلفات گران فروشی دارد و باید مسئولان زمینه توزیع مناسب کالاها دراستان را فراهم کنند و اجازه گران فروشی را به اصناف ندهند

 افزایش بازرسی ها و نظارت‌ها از بازار نقش مهمی در جلوگیری از افزایش قیمت و تخلفات گران فروشی دارد و باید مسئولان زمینه توزیع مناسب کالاها در استان را فراهم کنند و اجازه گران فروشی را به اصناف ندهند. 

طی سالهای گذشته بازار میوه ، آجیل و شیرینی پر رونق می شد ولی امسال با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ها به خصوص قیمت آجیل و خشکبار در سطح جامعه رونق بازار شب یلدا در روز های آخر پاییز نسبت به سال های گذشته بسیار کمرنگ شده است. 

به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و قیمت های نجومی برخی اقلام شب یلدا فرصت خرید را از خانواده ها به خصوص خانواده های کم درآمد گرفته است. 

گرانی میوه و آجیل تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و شب یلدا، طولانی ترین شب سال ایرانیان متاثر از این وضعیت اسف بار بوده و این بازار دیگر آن بازار سالهای گذشته نیست. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان، با بیان اینکه با توجه به افزایش تقاضا برای خرید میوه، آجیل و خشکبار از سوی شهروندان زنجانی طرح نظارتی ویژه شب یلدا اجرا می شود، می افزاید: این طرح با همکاری اتاق اصناف و بازرسین سازمان صنعت و معدن اجرا می شود. 

ناصر فغفوری می گوید: طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۳ آذرماه شروع‌شده و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد و با هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و عدم صدور فاکتور  به جد برخورد می‌ شود. 

وی ، با بیان اینکه در این  شرایط کرونایی  مردم نباید دغدغه گرانی داشته باشند، ادامه می دهد: همه فروشگاه‌های میوه، آجیل مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت مشاهده تخلف به‌صورت ویژه رسیدگی می شود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت زنجان، بیان می کند: بازرسی از بازار استان زنجان افزایش یافته و  ۱۱۰ نفر در بازرسی  از بازار فعالیت دارند و با همکاری دستگاه‌های اجرایی تعداد تیم‌های بازرسی در استان سه برابر شده است و سازمان اجازه جولان به متخلفین را نمی دهد. 

عرضه است ولی تقاضا نیست
وی  با بیان اینکه دریافت و رسیدگی به موقع به گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی از طریق تلفن ۱۲۴، ستادهای خبری و برخورد با احتکار و قاچاق کالا توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با جدیت رسیدگی می‌شود، می گوید: اداره بازرسی و نظارت صنعت و معدن و تجارت استان بازرسی‌های مستمری از اصناف انجام می دهد. 

رئیس سازمان صنعت، معدن  وتجارت زنجان، می افزاید: شکایت مردم از واحدهای صنفی به سه صورت تلفنی، کتبی و حضوری است و دربازرسی از اصناف کارشناسان بهداشت هم حضور دارند.

کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، سیب، انار و مرکبات به اندازه کافی در سردخانه‌ها وجود دارد که به بازار عرضه می شود

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان ، با بیان اینکه کمبودی در عرضه میوه شب یلدا وجود ندارد، ادامه می دهد: سیب، انار و مرکبات به اندازه کافی در سردخانه‌ها وجود دارد که به بازار عرضه می شود. 

سید مرتضی هاشمی می افزاید: اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال بسته به نوع و کیفیت محصول از ۱۰ هزار تومان تا ۱۱ هزار تومان، نارنگی هشت هزار تا ۱۰ هزار تومان، انار ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان در میدان میوه و تره بار زنجان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه مرکبات در میوه فروشی‌ها با احتساب ۲۵ درصد سود به مصرف کننده فروخته می‌شود، بیان می کند: درصورتی که مغازه داران بیش از قیمت اعلامی بفروشند توسط بازرسین جریمه خواهند شد.

هاشمی با بیان اینکه هندوانه تازه هرمزگان به اندازه کافی است و  کمبودی در عرضه وجود ندارد، ادامه می دهد: هندوانه مخصوص شب یلدا است و امکان نگهداری آن وجود ندارد و امیدواریم قیمت هندوانه تا شب یلدا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. 

وی می گوید: برای جلوگیری از گران فروشی و تخلف در شب یلدا نظارت از بازار استان تشدید می شود.

رئیس اتحادیه خشکبار در زنجان می افزید: نرخ دلار قیمت خشکبار را تعیین می‌کند و به دلیل بیماری کرونا و افزایش قیمت دلار، قیمت آجیل و خشکبار نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۴۵ درصد افزایش داشته است. 

مرتضی انتصار ادامه می دهد: به خاطر اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفارش مردم به آجیل و پسته ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

وی با بیان اینکه امکان فروش آجیل نامرغوب و انباری برای مغازه داران دارای مجوز ممکن نیست، می گوید: از شهروندان درخواست می شود آجیل شب یلدا را از واحدهای مجوز دار بخرند.

علیرضا بیانی ،شهروند زنجانی که با دست پر راهی خانه است به خبرنگار بازار، بیان می کند: قیمت‌ها خیلی بالا است و خرید برای خانواده های کم درآمد و آسیب دیده از کرونا بسیار سخت است.

تا شب یلدا نیز قیمت میوه ها گران‌تر می‌شود انار و چند کیلو سیب و پرتقال درجه یک خریده‌ام که بابت همین چند قلم بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه کردم و این برای یک خانواده کم درآمد بسیار سخت و سنگین است. 

وی می گوید: تا شب یلدا نیز قیمت میوه ها گران‌تر می‌شود انار و چند کیلو سیب و پرتقال درجه یک خریده‌ام که بابت همین چند قلم بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه کردم و این برای یک خانواده کم درآمد بسیار سخت و سنگین است. 

۵۰ درصد زنجانی ها قدرت خرید درشب  یلدا را ندارند
این شهروند زنجان می گوید: قشر ضعیف  جامعه و یک زن سرپرست خانوار چه گناهی کرده‌اند که در این شرایط سخت کرونایی که هیچ دلخوشی ندارند چطور شب یلدای خود را به خوشی سپری کنند. 

بیانی به نبود نظارت ها و برخورد با گران فروشان انتقاد کرده و می افزاید: میوه در داخل استان و کشور تولید می شود چرا باید قیمت ها چندبرابر شود. 

رئیس اتاق اصناف زنجان، با بیان اینکه از ۲۳ آذرماه بازرسی از بازار شب یلدا آغاز شده است، بیان می کند: بیش از ۳۰ بازرس به صورت دو شیفته از ساعت ۱۰ تا ۱۹:۳۰ نظارت و بازرسی از بازار را برعهده دارند. 

سید محمود موسوی بیان می کند: متاسفانه توان خرید مردم به میوه و آجیل نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

وی ادامه می دهد: شیرینی که درسال گذشته با قیمت ۱۸ هزار تومان عرضه می شد امسال و با نزدیک شدن به شب یلدا به  قیمت ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان عرضه می شود.

نرخ میوه و خشکبار امروز توسط دلالان و مغازه داران به دلخواه تعیین می شود و میوه فروشان هیچ اهمیتی به قیمت های مصوب توسط اتحادیه ها نمی دهند و در زمان حاضر با شگردهای رایج و متعددی که دارند باز هم قیمت های مورد نظر خود را به مردم تحمیل می کنند و مردم هم مجبور به خرید هستند.

کد خبر: ۶۱٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha