۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کسر از حقوق دانشجومعلمان منطقی نیست
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

کسر از حقوق دانشجومعلمان منطقی نیست

مولوی، نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از تدوین پیشنهادی برای لغو کسر ۱۰ تا ۴۵ درصدی حقوق دانشجومعلمان در بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدمحمد مولوی اظهار کرد: کسر درصد ثابتی از حقوق دانشجو معلمان و کسب درآمد اختصاصی از طریق ارائه خدمات رفاهی و آموزشی به آنان مغایر قانون و عدالت است و  مجلس تلاش دارد در قانون بودجه ۱۴۰۰ آن را اصلاح کند.

تدوین پیشنهادی برای لغو کسر حقوق دانشجومعلمان در بودجه ۱۴۰۰
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع کسر درصد ثابتی ۱۰ تا ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان یکی از چالش‌های دانشگاه فرهنگیان و عدم کسر آن یکی از دغدغه‌های به حق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است که ضرورت دارد در قانون بودجه ۱۴۰۰ به درستی برای آن تصمیم‌گیری شود.

کسر حقوق از دانشجومعلمان مغایر قانون و عدالت است
وی یادآور شد: از آنجا که ارائه خدمات و امکانات شبانه روزی مانند تغذیه و خوابگاه در سایر دانشگاه‌ها انجام می‌پذیرد و هیچ دانشگاهی از محل ارائه این خدمت به دانشجویان اصلی خود کسب درآمد نمی‌کند، لحاظ کردن چنین بودجه‌ای در دردانشگاه فرهنگیان و لحاظ کردن آن به عنوان درآمد اختصاصی مغایر با قانون است.

مولوی تصریح کرد: برای این منظور یکی از پیشنهادی مهم باز توزیع اعتبارات دانشگاه‌های کشور بر حسب اهمیت و جایگاه آنها در تأمین منابع انسانی مورد نیاز کشور است. بدیهی است که در یک نگاه عادلانه و در یک بودجه ریزی مبتنی بر راهبردهای توسعه، سرانه تربیت و آموزش یک فرد در دانشگاه های تربیت معلم باید بالاتر از متوسط باشد.

سرانه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشجویان کمتر است
این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ یک دانشجوی دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۰ میلیون تومان ولی یک دانشجوی دانشگاههای دیگر از ۱۳ تا ۲۷ میلیون تومان  از بودجه عمومی (دولت) سهم دارند. یعنی این که دانشگاه فرهنگیان به جای آنکه  از سرانه ای  بیشتر از متوسط برخوردار باشد، بسیار کمتر از آن سهم دارد.

وی تأکید کرد:  از طرف دیگر در تبصره ماده ۶ قانون متعهدین خدمت ذکر شده هزینه های شبانه روزی  از حقوق دانشجویان  کسر می‌شود، این عبارت به این معنی نیست که بدون توجه به میزان استفاده دانشجو و فراتر از نرخ مصوب برای سایر دانشگاهها درصد ثابتی از حقوق دانشجویان کسر شود، بلکه به آن معنی است که ارائه خدمات شبانه روزی به این دانشجویان رایگان نیست و آنها همانند سایر دانشجویان مکلفند بر مبنای میزان استفاده و نرخ مصوب دانشگاهها نسبت به پراخت هزینه های مربوط اقدام کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: بدیهی است که دانشگاه فرهنگیان همانند سایر دانشگاهها برای  تعیین نرخ هزینه‌های شبانه روزی (خوابگاه و غذا) تابع  ابلاغیه ها، تسهیلات و پشتیبانی های  سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. بنابراین موضوع اصلی این است که هر دانشجویی  که از غذا و خوابگاه استفاده می کند، ملزم است به تناسب میزان استفاده نسبت به پرداخت هزینه های آن بر مبنای نرخ های مصوب سازمان امور دانشجویان اقدام کند. کسر درصد ثابتی از حقوق دانشجویان به صورت ماهانه  در حکم اجبار  و سلب اختیار از دانشجویان در انتخاب میزان و چگونگی استفاده از خدمات است که قطعاً  پسندیده و مطلوب نظام تربیت معلم نیست.  

وی تأکید کرد: هر دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان که از خدمات خوابگاه و تغذیه استفاده می کند، باید همانند دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هزینه های آن را بر حسب تعرقه‌های مصوب کشوری پرداخت کند. اما این که بدون توجه به میزان استفاده دانشجو از خدمات مذکور درصدی از حقوق او به صورت ثابت کسر می شود  غیر منطقی و ناعادلانه است که باید اصلاح شود.  در این حالت اهمیتی ندارد که دانشجو  در یک روز تمایل به استفاده از غذای آن روز را دارد یا ندارد، یا از غذا استفاده می کند یا نه؛ بلکه بدون توجه به استفاده دانشجو، هزینه ها به صورت درصدی ثابت از حقوق او کسر می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس افزود: دانشگاه شهید رجایی نیز یک دانشگاه تربیت معلم در زیر مجموعه آموزش و پرورش و با مأموریت و قوانین یکسان است که در زمینه اراپه خدمات رفاهی و آموزشی و دریافت هزینه های مرتبط همانند سایر دانشگاهها عمل می‌کند، به این صورت که به دریافت حقوق دانشجو معلمان کار ندارد و هزینه های خوابگاه و غذا را بر مبنای نرخ های مصوب وزارت علوم  از طریق سامانه های شفاف  از کسانی که از این خدمات استفاده می کنند دریافت می‌کند.

کد خبر: ۶۱٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      1 0
      کدام کار آموزش پرورش منطقیه که این منطقی باشه مثل اینکه در ایران زندگی نمیکنید