۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
راه آهن ترکیه-چین به منزله دور زدن ایران نیست| خروج پول ملی برای واردات تریلرهای دست دوم!
گفتگوی بازار با رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه؛

راه آهن ترکیه-چین به منزله دور زدن ایران نیست| خروج پول ملی برای واردات تریلرهای دست دوم!

«سید جلال ابراهیمی» ضمن تاکید به این مسئله که راه اندازی نخستین قطار تجاری ترکیه_چین به معنی دور زدن ایران تلقی نمی شود، معتقد است که دولت ترکیه از مدتها پیش تصمیم گرفته تمام تخم مرغهای خود را منحصرا در سبد ایران قرار ندهد و در صدد جستجوی راههای سهل الوصول تری بوده تا حجم بار خود را سریعتر به مقاصد خود برساند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: نخستین قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین چند روز پیش حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا آغاز کرد و به چین وارد شده است.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این قطار از ترکیه وارد گرجستان شد و سپس از طریق جمهوری آذربایجان به دریای خزر رفت و با عبور از آن به قزاقستان و سپس وارد چین شد.

در طول سال‌های گذشته، محموله‌های تجاری و باری ترانزیتی میان چین و ترکیه در رفت و آمد بودند، اما قطاری که در روزهای گذشته حرکت خود را آغاز کرده، نخستین قطار تجاری است که کالاهای صادراتی ترکیه را به چین می‌برد.

ترکیه به دنبال گسترش حضور خود در عرصه ریلی است و در این میان به دنبال اجرای شیوه‌هایی است که ایران در آنها حضور نداشته باشد. مسیر آذربایجان و نخجوان و استفاده از کشتی‌های باربری دریایی برای عبور از خزر یکی از این طرح‌هایی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر «سید جلال ابراهیمی»، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در خصوص این سوال خبرنگار بازار که قرار است کریدوری از نخجوان به جمهوری آذربایجان متعاقب آتش بس ارمنستان و آذربایجان ایجاد شود گفت: از مدتها پیش که ترکها به مرز می آمدند، به بهانه های مختلف مسیر خود را تغییر داده و وارد نخجوان می شدند و از آن جا در واقع نه تنها ترکها بلکه اغلب تریلرهایی که از مبادی مختلف از کشورهای اروپای غربی و شرقی از ترکیه عبور می کنند، هنگامی که وارد مرز می شدند، به علت دقت عملی که در مرز ایران در رابطه با قاچاق و جلوگیری امور متخلفانه وجود داشت، توقف می کردند.

ابراهیمی در ادامه افزود: این تریلرها سعی می کردند که مسیر خود را تغییر دهند و در نتیجه وارد نخجوان می شدند و از طریق نخجوان که فدرال آزاد است، به جمهوری آذربایجان وارد شده، سپس مسیر خود را به سمت دریای خزر ادامه داده و در ادامه مسیر از طریق کشتی ها و یا رو رو ها به آن سوی خزر رسیده و از طریق ترکمنستان یا قزاقستان، به کشورهای CIS می روند.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه اظهار کرد: این کار برای مدت زمانی است صورت گرفته و تقریبا بیش از یک سال است که انجام شده و نه تنها برای تریلرهای ترکیه بلکه در رابطه با کامیونهای اروپا صادق است که البته گفته می شود در نخجوان با پرداخت حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار به راحتی از مرز می گذرند و کمتر مورد بازرسی و بازدید قرار می گیرند. عدم توقف برای بررسی علاوه بر جابه جایی کالاها، از مدت زمان توقف در پارکینگهای ایران نیز می کاهد.

وی گفت: علاوه بر این، ترکها نیز مدت زمان زیادی است که علاقه مندند که تخم مرغهای خود را در یک سبد قرار ندهند و تنها راه ارتباطی آن ها ایران نباشد. آنها در حال بررسی راههای جدیدی هستند که عبور و مرور آنها را تسهیل و سرعت ببخشد. از طرفی بعضی مواقع نیز تریلرها و کامیونهای ایرانی نیز هنگامی که مرز ترکیه به علت مسائلی بسته بوده است،  از طریق گرجستان مسیر خود را ادامه داده اند.

جلال ابراهیمی اضافه کرد: آنچه که مسلم و قطعی می باشد، این است که ترکها درصدد هستند تا مسیرهای بیشتری را پیدا کنند، این مسئله باعث می شود که هنگامی که تریلرها یا قطارها یا هر وسیله نقلیه زمینی ترکیه وارد منطقه می شود، مملکت به مملکت یا استان به استان آن کشور بارهای خود را تخلیه کرده و بار جدید را برای مقاصد بعدی دریافت کند. در نتیجه سود بیشتری در این میان عاید آنها می شود. 

وی گفت: هنگامی که  قطار عظیم با آن همه تعبیر و تفسیر از ترکیه به سمت چین حرکت کرد، رئیس راه آهن ترکیه در مقابل قطار ایستاد و با گرفتن عکس، تبلیغات زیادی صورت دادند. حتی مقامات کشوری و استانی را نیز برای حرکت این قطار در ایستگاه استانبول جمع کردند. در واقع ترکیه با این کار هدفی را دنبال می کند که نشان دادن بالا گرفت قدرت راه ریلی این کشور است.

ابراهیمی تصریح کرد: بنابراین از طریق این قطار ریلی که باید ۸۶۰۰ کیلومتر را طی کند تا به مرز چین برسد، می توانند کلی از بار را در مسیر خود جا به جا و تخلیه کرده و با یک قطار و واگن های پیوسته به آن به جای چندین تریلر عمل کنند.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه گفت: از طرف دیگر، حمل و نقل دریایی نیز برای جمهوری آذربایجان رونق می گیرد. لزوما باید گفته شود که هر بار عبور یک تریلر یا هر وسیله نقلیه از هر مملکتی هزینه حق پرچم یا حق عبور را دارد.  

جلال ابراهیمی اظهار کرد که دولت ترکیه با دولت آذربایجان دوستی های خاص و روابطی را ایجاد کرده که بیشتر در حوزه اقتصاد سیاسی است. این دو کشور به صورت « بی_تو_بی» (بازرگان با بازرگان) و همچنین «جی_تو_جی» (دولت با دولت) عمل می کنند. 

دولت ترکیه با دولت آذربایجان دوستی خاص و روابطی را ایجاد کرده که بیشتر در حوزه اقتصاد سیاسی است

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه عنوان کرد: دولت ترکیه در جمهوری آذربایجان بازار خوبی را برای تجار و مبادلات اقتصادی به وجود آورده است. زمانی که فردی وارد باکو می شود، گویی به ترکیه وارد شده است. همه کالاها به کالاهای ترک تبدیل شده که اغلب از ترکیه وارد می شوند. از سوی دیگر، پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی(تاناپ) با طول دو هزار کیلومتر گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را به ترکیه و سپس به اروپا منتقل خواهد کرد.

دکتر ابراهیمی در رابطه با افتتاح این خط آهن از ترکیه به چین اضافه کرد که راه اندازی این خط آهن به معنی دور زدن ایران تلقی نمی شود. زمانی که ما خط آهن مشهد به هرات را راه اندازی کردیم، آیا دور زدن یک کشور بود؟ نه.

وی یادآور شد: ما ارتباطات خود را گسترش می دهیم، ولی دولت ترکیه درصدد امتحان راههای جدیدی است و از مدتها تصمیم گرفته تمام تخم مرغهای خود را منحصرا در سبد ایران قرار ندهد. بنابراین همواره در صدد جستجوی راههای سهل الوصول تری بوده تا حجم بار خود را سریعتر به مقاصد خود برساند.

دولت ترکیه درصدد امتحان راههای جدیدی است و از مدتها تصمیم گرفته تمام تخم مرغهای خود را در سبد ایران قرار ندهد

رئیس خانه تجارت ادامه داد: عمر متوسط ناوگان زمینی ترکیه سه سال است. آنها از تازه ترین و جدیدترین تریلرهای روز برخوردارند. چند روزی است که در ایران اجازه ترخیص تریلرهای دست دوم سه تا پنج سال کار کرده صادر شده است. در این بین خود خریدار نیز باید ۶۰ هزار یورو به آن نفری که این ماشینها را وارد کرده، هزینه بپردازد البته نه با پول ایرانی و تومان بلکه با یورو. در این میان فقط در مرز بازرگان ۴۰۰ تریلر وجود دارد که برای هر کدام  ۶۰ هزار یورو باید پرداخت شود.

وی بیان کرد: این امر نشان می دهد که چه رقمی از ارز در حال خارج شدن از کشور ما است. از سوی دیگر قیمت این ارز به یورو به دلیل جمع کردن از بازار روز به روز افزایش می یابد. حداقل ای کاش اینگونه بود که به تومان خریداری می شد که پول مملکت خارج نشود.

ابراهیمی گفت: از طرف دیگر این تریلرها که به ایران وارد شده، «یورو ۶» و همچنین دست دوم بوده و مدرن نیستند. هنگامی که این ماشینها وارد مملکت ما می شوند باید تبدیل به «یورو ۳» شود یعنی قسمت انرژی و سوخت آن ها باید تبدیل شود که این کار هزینه بر است و به اقتصاد کشور ضربه هایی را وارد می کند. علاوه بر آن، این ماشینها موجب آلودگی هوا شده و خدمات پس از فروش یا گارانتی ندارند در صورتیکه ماشینهای ترکیه نو بوده و تمامی استانداردها در آن ها رعایت می شود.

سید جلال ابراهیمی خاطر نشان کرد که سوالی که در این جا مطرح می شود این است که هنگامی که یک وارد کننده جنسی را به ایران وارد می کند، چرا آن جنس دست دوم را با ارز خارجی می فروشد؟ برای هر کامیون ۶۰ هزار یورو آن هم با افزایش قیمت ارز واقعا برای اقتصاد مملکت ما ضرر و زیان فراوانی به همراه دارد.

هنگامی که یک وارد کننده جنسی را به ایران وارد می کند، چرا آن جنس دست دوم را با ارز خارجی می فروشد؟ اگر قرار است هر تعداد دستگاه تریلر وارد ایران شود چرا تریلرهای نو نباشند؟

وی خاطر نشان کرد که عده ای معتقدند که ورود این ماشینها به نفع اقتصاد مملکت است، چرا که از فرسودگی ناوگان جلوگیری می کند، یعنی هر کامیونی که وارد می شود، باید یک کامیون فرسوده از دور خارج شود که البته در رابطه با این موضوع هم باید نظارتهایی صورت گیرد. من معتقدم که اگر قرار است هر تعداد دستگاه وارد ایران شود چرا تریلرهای نو نباشند؟ در حالی که این کامیونها دست دوم هستند. پولی که از مملکت خارج می شود، حداقل دستگاههای نو وارد شود.

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه گفت: مسئله دیگر این است که در سه سال گذشته صنعت ساخت تریلر در ایران رشد بیشتری کرد. چندین کارخانه ساخت تریلر وجود دارد که سابقه کار شایان و آپشن های بالایی دارند. بنابراین زمانی که این کامیونهای دست دوم به ایران وارد می شود، به رشد این صنعت ضرباتی وارد شده که افراد شاغل در این کارخانه ها را بیکار خواهد کرد. علاوه بر آن، به دلیل عدم برخورداری از خدمات پس از فروش، این واردات باید نیازهای خود را از بیرون تامین کنند. 

وی در پایان گفت تمامی تریلرهای ترکیه نو بوده و دست دوم نیستند. همچنین بیشتر این تریلرها بنز هستند، یعنی ۲۴۰۰ تریلر بنز به روز در حال کار کردن هستند. ترکها از یورو ۶ استفاده می کنند که خدمات پس از فروش دارند. در این صورت تصادفات جاده ای کم شده، عبور از مرز راحت می شود و سرعت عمل بالا می رود. همچنین اجازه عبور و مرور در جاده های اروپایی و بین المللی به آن ها داده خواهد شد.

کد خبر: ۶۱٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha