۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
با ارز تک نرخی هم مشکل حل نمی شود چرا که سیستم نظارتی قوی نداریم
نائب رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس:

با ارز تک نرخی هم مشکل حل نمی شود چرا که سیستم نظارتی قوی نداریم

آصفری، نائب رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس گفت: دولت در اعلام نرخ ارز، منطق ندارد و این بی منطقی باعث افزایش دلال بازی ها و سوء استفاده های مختلف در بازارهای اقتصادی کشورمان می شود.

به گزارش بازار، محمدحسن آصفری، نائب رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس درباره مبنای محاسباتی تعیین نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ گفت: مبنای محاسباتی دولت برای تعیین نرخ ارز در لایحه بودجه بیشتر وضعیت بازار است که این یک نقطه ضعف محسوب می شود.

وی با انتقاد به اینکه دولت در اعلام نرخ ارز، منطق ندارد افزود: این کار باعث افزایش دلال بازی ها و سوء استفاده های مختلف در بازارهای اقتصادی کشورمان می شود.

آصفری با اشاره به اینکه مداخله دولتها در نرخ ارز همیشه وجود داشته و دارد گفت: ما در موارد زیادی شاهد بودیم که دولتها برای جبران بدهی به بانک مرکزی قیمت ارز را با صرافی ها بالا بردند غافل از اینکه متضرر اصلی مردم هستند و اگر قیمت ارز مناسب شود دلال بازی هم شکل نمی گیرد.

نائب رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس درباره چند نرخی بودن ارز به بهانه تأمین کالاهای اساسی گفت: دولت ۸.۵ میلیارد دلار از منابع بودجه را با ارز ۴۲۰۰ تومانی و مابقی را هم با ارز ۱۱۵۰۰ تومانی در نظر گرفته است.

وی با اظهار اینکه بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی عملاً صرف واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم نشد افزود: ما حتی اگر نرخ ارز را تک نرخی کنیم باز هم مشکل حل نمی شود چراکه یک سیستم نظارتی قوی نداریم.

آصفری با تأکید بر لزوم شفاف سازی در تخصیص ارز برای واردات و نظارت دقیق و قوی بر روند توزیع کالاها گفت: تا زمانی که سیستم نظارتی ضعیف و امضاهای طلایی در کشور وجود دارد هر تصمیمی هم که برای نرخ ارز گرفته شود کمکی به دهک های پایین جامعه نخواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس با اذعان به نبود آمار دقیق از طبقه نیازمندِ اول و دوم و سوم جامعه گفت: بررسی این داده ها و شناسایی طبقات بر عهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و البته اطلاعات لازم هم در اختیار این وزارتخانه قرار نمی گیرد.

در ادامه، محمد صادق نجار، دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز درباره بایدهای ارزی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: تعیین نرخ ارز به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان در بودجه سال آینده، برای بازار ارز نیست و برای تأمین کالاهاست.

وی افزود: همانطورکه تعیین نرخ ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان بسیار عجیب و یک اتفاق سیاسی بود نرخ ارز ۱۱۵۰۰ تومانی در بودجه هم بسیار عجیب است.

دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز تعیین این دو نرخ را اشتباه دانست و گفت: با همه این شرایط اما اگر قیمت را به دست بازار آزاد هم بسپاریم، بازار بی قاعده به هر سمتی حرکت خواهد کرد و اقتصاد کشور عملاً در اختیار سبزه میدان و فردوسی قرار خواهد گرفت.

نجار با اشاره به اینکه «سامانه اطلاعات ایرانیان» پس از گذشت پنج سال هنوز تکمیل نشده گفت: البته این سامانه طی یکی دو سال اخیر پیشرفت های زیادی کرده اما مشکل ما در اسناد کاغذی و ثبت نشدن نقل و انتقالات مسکن و خودرو است.

دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز درباره نقش و جایگاه ارز دیجیتال در لایحه بودجه گفت: رمز ارز می تواند کمک کننده باشد اما این ارزها نوسان قیمتی بالایی دارند و اگر وارد بودجه شوند ممکن است دچار مشکلاتی شویم.

نجار استفاده از رمز ارزهای متمرکز را ضروری و پرفایده دانست و گفت: طی دیدار رئیس جمهور با ماهاتیر محمد در سال گذشته قرار شد ما رمز ارز منطقه ای و متمرکز داشته باشیم.

کد خبر: ۶۱٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha