۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
بیشترین خطر خشکی دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان شرقی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی:

بیشترین خطر خشکی دریاچه ارومیه متوجه آذربایجان شرقی است

تبریز- غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از خطرات خشکی دریاچه ارومیه متوجه استان آذربایجان شرقی است.

یوسف غفارزاده در گفت و گو با خبرنگار بازار، هدایت منابع آب سطحی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه به سمت این دریاچه را یکی از اهداف مهم برای احیای آن عنوان کرد و گفت: پس از تصویب مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و فرهنگ‌سازی‌هایی که توسط شرکت آب منطقه‌ای وجهاد کشاورزی آذربایجان شرقی انجام شد، توانستیم برداشت آب از رودخانه‌ها رامدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: قبلا سازه‌های کنترل کننده در بسیاری از رودخانه‌های واقع در حوضه ‌ی آبریز دریاچه ارومیه، سنتی بود که با انجام برخی اقدامات سازه‎ای هوشمند و بستن کانال‌های آبیاری از سال ۹۴، برای هدایت منابع آب سطحی و آب‌های جاری به دریاچه تلاش کردیم.

وی با اشاره به همکاری کشاورزان و مردم در اجرای پروژه‌ی هدایت آب‌های سطحی به دریاچه‌ ارومیه، اظهار کرد: با پایان فصل زراعی آبی ، بلافاصله اقدام به بستن کانال‌های آبیاری و جلوگیری از برداشت آب در تمامی رودخانه‌های بزرگ حوضه آبریز دریاچه‌ی ارومیه در رودخانه‌ها بویژه رودخانه‌های بزرگ شهرهای تبریز، اسکو، آذرشهر، مراغه، ملکان و بناب مانند آجی چای، صوفی چای و مردق چای شده و استفاده از پمپ برای آبیاری ممنوع می‌شود.

غفارزاده به تجهیز رودخانه‌ آجی چای به سازه‌های کنترلی اشاره کرد و افزود: رودخانه‌ی آجی چای از بزرگ‌ترین رودخانه‌های اطراف حوضه آبریز دریاچه‌ی ارومیه است که کشاورزان حتی در فصل زمستان نیز اقدام به برداشت آب از آن برای آب شویی و یخ آب می‌کردند.

وی، انسداد کانال‌های آبیاری رودخانه‌های حوضه ی دریاچه‌ ارومیه برای هدایت آب‌های جاری به دریاچه را در احیای آن بسیار موثر ارزیابی و اعلام کرد: انتقال بخشی از حجم سدها به دریاچه ارومیه نیز از دیگر پروژه‌هایی است که با مسدود کردن کانال‌های سدها و هدایت آب سدها به بدنه‌ی دریاچه انجام می‌شود.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بسیاری از خطرات خشکی دریاچه ارومیه متوجه استان آذربایجان شرقی است، از مردم و کشاورزان خواست تا در راستای احیای دریاچه ارومیه و حفظ محیط زیست گام بردارند.

وی در خاتمه متذکر شد: اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه در طول این سال‌ها انجام نشده بود، شاهد خشکی کامل آن در سال ۹۵ بودیم.

کد خبر: ۶۰٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha