۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
طعم تلخ سقوط بورس در کام سهامداران ماند| انتخاب بایدن بازار سرمایه را قرمز پوش کرد؟
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

طعم تلخ سقوط بورس در کام سهامداران ماند| انتخاب بایدن بازار سرمایه را قرمز پوش کرد؟

امروز بازار سرمایه به اندازه رشدهای هفته گذشته خود ریزش داشت و بورس را از سر تا پا سرخ کرد.

رامین کیانی؛ بازار: بازار سرمایه امروز شاهد یک ریزش شدید بود که در دو سه هفته اخیر، آن را تجربه نکرده بود. امروز شاهد ریزش دید ۵۵ هزار و ۷۸۲ واحدی شاخص کل بودیم؛ شاخصی که بیش از پیش سهامداران را داشت به خود امیدوار می‌کرد، یکی دو روز است که حال و هوای خوشی ندارد و روزهای آخر پاییز را برای سهامداران سرخ کرده است. روزهای پیش حداقل شاخص کل هم‌وزن این بازار ما را به صنایع کوچک این بازار امیدوار می‌کرد اما در معاملات روز جاری این شاخص هم به خاک و خون کشیده شد و سرمایه‌گذاران این بازار را بیشتر ناامید کرد.

صف فروش سنگین سهم‌های مختلف در بازار باعث شد که این بازار تا حد زیادی سقوط کند اما این در حالی است که خیلی از بورس‌های جهان در حال پیشرفت هستند و با صعود خود امید در دل سهامداران خود می‌اندازند. قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها هم رو به پیشرفت است اما دلیل این ریزش چه بود؟ وقتی همه بازارها خوب پیش می‌روند و بازارهای موازی به رکود کشیده شده‌اند، این شایعات و خبرهای بد هستند که به وضعیت بازار نفوذ می‌کنند و ترس در دل سهامداران می‌اندازند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با ریزش شدید سهم‌های مختلف بورس اظهار کرد: قطعی شدن انتخاب بایدن در مجمع الکترال و سرکوب انتظارات رشدی ارز و نیز عرضه اولیه پیش رو در بازار و رسیدن دوباره شاخص به حدود ۱.۵ میلیون واحد می‌تواند از دلایلی باشد که امروز وضعیت بازار را به این شکل کرده است.

وی افزود: این امکان وجود دارد ه بازار با افت شدید امروز وارد یک فاز منفی شده باشد زیرا بازار از نظر بنیادی بالای قیمت معامله شده  است و بدون کاهش ۸ درصدی در نرخ بهره یا رشد حداقل ۳۰ درصدی ارز  انتظار افت شدید بازار در روزهای آتی وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در نهایت باید به تعادل برسد، تصریح کرد: حداقل دو سال برای این تعادل زمان لازم خواهد بود که در سطوح فعلی تثبیت شود. یعنی بازار در جایی است که دو سال بعد از این باید می‌رسید، حالا می‌توان دو حالت را متصور بود، نوسان دو ساله بازار در همین سطوح یا افت متناسب برای رسیدن به تعادل بنیادی و سپس رشد منطقی سالانه.

قلی‌پور در پایان در رابطه با احتمالاتی که برای فردای بازار وجود دارد، گفت: با توجه به خروج شدید ۲ هزار میلیارد تومانی پول حقیقی، فردا بازار احتمالا منفی خواهد بود. البته گفتنی است چهارشنبه‌ها در حالت عادی هم معمولا با خروج پول به علت اثر انومالی آخر هفته و ریسک‌های دو روز تعطیلی، بازار کاهشی است.

کد خبر: ۶۰٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نبی‌الله IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      واسه‌چی‌نظرمیخادبریدازخداتون‌بترسید‌بااین‌کارنشناسهای‌بدردنخور‌پس‌کجابودن‌شاخص‌روی۲۱۰۰۰۰۰بودنی‌۲برابر‌الانش،دلال‌زمین‌ودلار‌بهش‌بیشتر‌میادتا‌کار.....