۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
طرحی که عدالت را محقق نمی‌کند؛ «معکوس درآمد سرانه» به ضرر استان‌های نفتی
محرومیت استان‌های پردرآمد؛

طرحی که عدالت را محقق نمی‌کند؛ «معکوس درآمد سرانه» به ضرر استان‌های نفتی

بوشهر- یکی از شاخص‌های مد نظر مجلس شورای اسلامی برای توزیع اعتبارات، شاخص «معکوس درآمد سرانه» است که به ضرر استان‌های نفتی و محرومی همچون بوشهر و خوزستان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی بودجه سال آینده هستند و یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفت، توزیع بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه مجلس، شاخص‌هایی را به منظور توزیع عادلانه بودجه‌های استانی از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تعیین کردند.

نمایندگان بر اساس بند هفت این طرح دولت را مکلف کردند در تنظیم و تصویب لایحه بودجه سنواتی، توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان مدنظر قرار دهد.

طرحی که با عدالت ناسازگار است
در حالی این بند از طرح به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است که استان‌های نفت‌خیز همچون بوشهر و خوزستان بیشترین میزان درآمد را برای کشور دارند ولی بر اساس این طرح، سهم کمتری از بودجه خواهند داشت.

یکی از شاخص‌های این طرح، معکوس درآمد سرانه است و بر این اساس استان‌های با درآمد سرانه بالا از بودجه کمتری برخوردار می‌شوند.

 با توجه به اینکه درآمد سرانه بر اساس تقسیم میزان درآمد هر استان بر جمعیت آن محاسبه می‌شود، استان‌هایی همچون بوشهر و خوزستان با بیشترین درآمدها کمترین سهم را خواهند داشت.

صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بیشترین ضرر و زیان را به اهالی اطراف خود وارد می‌کنند و با آلودگی زمین، هوا،‌ آب و... زندگی را برای مردم سخت کرده‌اند و حق این مردم نیست که سهمی کمتر از اهالی دیگر استان‌ها داشته باشند.

این طرح عدالت را محقق نمی‌کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار بازار گفت: شاخص معکوس درآمد سرانه به هیچ وجه عدالت را در توزیع اعتبارات استان‌ها خصوصا استان‌هایی همچون بوشهر و خوزستان محقق نخواهد کرد.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: استان‌هایی مثل بوشهر و خوزستان که بیشترین درآمدها را برای کشور دارند با حجم بالای فقر، بیکاری، محرومیت و مشکلات معیشتی و زیرساختی روبرو هستند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از درآمدهای استان‌ها باید نصیب همان استان‌ها شود و سهم استان‌های با درآمد بالا افزایش یابد افزود: بوشهر از محروم‌ترین استان‌ها است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای مردم ما سوال است که وقتی نفت و گاز را از زیر پای ما می‌کشند چرا باید این همه مشکل و کمبود داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم استان‌های نفت‌خیز از امکانات اولیه زندگی هم بی‌بهره هستند، تصریح کرد: شاخصی همچون معکوس درآمد سرانه برای توزیع اعتبارات عادلانه و منصفانه نیست.

نماینده دشتستان در نطق روز دوشنبه در صحن مجلس نیز این طرح را ذبح عدالت در نفتی‌ترین استان‌های کشور نامیده بود و عنوان کرد که تصویب آن موجب خسارت به دو استان بوشهر و خوزستان است.

با توجه به تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، انتظار مردم استان بوشهر این است که با توجه به مغایرت این طرح با عدالت، شورای نگهبان با رد این طرح، بیش از پیش به عدالت کمک کند.

کد خبر: ۶۰٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha