۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
بازار تک اندیش بورس و نوسانات بزرگ!
یادداشت؛

بازار تک اندیش بورس و نوسانات بزرگ!

محسن عباسی، کارشناس بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: احساسات معامله گران و برداشت‌های آن‌ها، تعیین کننده شکل حرکت بورس در مسیر صعودی خواهد بود.

محسن  عباسی: به نظرم ریزشی مانند مرداد ۹۹ را نخواهیم داشت زیرا نه از بُعد زمانی و نه عوامل بنیادی در شرایط ریزش نیستیم. فقط یک مِگاخبر سیاسی می‌تواند بورس را از مدار خارج کند که فعلا خبری در این زمینه نشنیده ام. روند میان مدت و بلند مدت بورس کماکان صعودی است اما اینکه این صعود با چه شیب و فراز و فرودی اتفاق می‌افتد کاملا در دستان بازیگران بورس است.

من ترجیح می‌دهم بازار را در چارچوب خودش ببینم. به نظر من شناسایی سود و جا به جایی سهام در حال وقوع است ولی حافظه‌ی تاریخی معامله‌گران انها را محتاط‌تر کرده و سریعا با زدن رِنج منفی قصد دارند تا از تکرار مرداد ۹۹ جلوگیری کنند!

نوسانات بازار به نوسانات بزرگ تبدیل شده است. همیشه نگران تک اندیشی در بازار هستم جایی که همه مثل هم فکر کنند. چه در صعود و چه در نزول و اصلاح!

تک اندیشی یعنی نظر همه‌ی معامله‌گران یک طور باشد، همه معتقد به صعود و یا همه معتقد به نزول! در این شرایط کسی حاضر به ایفای نقش در طرف دیگر معامله نیست!

تک اندیشی موجب غافلگیری معامله‌گران می‌شود. درست در اوج همسوییِ نظرات تحلیلگران، چرخش بازار اتفاق می‌افتد، هم در صعود و هم در نزول)

حرکت نوسانی بورس در مسیر صعود چگونه توضیح داده می‌شود؟

من معتقد به صعود بورس و جذب منابع سرگردان تا ۴ الی ۶ ماه آینده هستم. این یک روند میان مدت برای بورس محسوب می‌شود. قبلا این ورود نقدینگی به شکل یکنواختی اتفاق می‌افتاد و اکنون این رویه حالتی نوسانی به خود گرفته است. فرض کنید یک  کودک یک "یویو" در دستانش دارد و از یک تپه با شیب صعودی بالا می‌رود. یویو در دست کودک مرتب بالا و پایین می‌رود و کودک هم در حال بالارفتن از تپه است.

بازار ما همان یویو است که در دست کودک است اگر چه در کوتاه مدت در حال نوسان و بالا و پایین رفتن است اما توسط برآیند نیروها(کودکی که با یویو در حال بالا رفتن از تپه است)   در نهایت در حال صعود است (امیدوارم پیچیده توضیح نداده باشم)

حالا حالتهای این کودک بر نوسانات آن یویو تاثیر دارد. گاها خیلی به یویو نوسان می‌دهد و مرتب بالا و پایینش می‌کند و گاها یویو را در دستانش نگاه داشته است و در هر دو صورت در حال صعود به بالای تپه است. اگر کوتاه مدت به یویو نگاه کنید نوسانات را می‌بینید و اگر به مسافتی که کودک از پایین تپه طی کرده، نگاه کنید یویو را در حال صعود به بالای تپه خواهید دید.
از اینجا به بعد تمرکز من بر علت نوسانات کوتاه مدت آن یویو (شاخص بورس) در دستان آن  کودک (معامله گران) است

بازار ما از یکسال گذشته بیش از هر زمان دیگری "احساس محور" شده و وزن تحلیل به شدت افت کرده است. بازی با این احساس و رفتار به حد اعلای خود رسیده است به همین علت است که بهبود مولفه‌های بنیادین اصلا در معاملات بورس دیده نمی‌شود. به نظرم با نوسان دادن به بازار و چیدن صف‌های خرید و فروش، نگاه توده‌ی سرمایه‌گذار به نگاه نوسانی تغییر خواهد یافت و دیگر ترس سرمایه‌گذاران از فروش سهم در صف فروش خواهد ریخت زیرا فکر می‌کنند در قیمت‌های پایین‌تر به راحتی سهم را دوباره خواهند خرید. شاید چند بار این عمل انجام شود تا ذائقه‌ی سرمایه‌گذار را تغییر دهند اما در نهایت صف نشینان بازنده‌ی این بازی خواهند بود و غیر از سرگردانی و استرس بازدهی دیگری نخواهند داشت.

خوش‌بختانه بازار تک اندیش، یک بازار موقتی است ولی مطمئن باشید نهایت استفاده را بازی‌گردانان اصلی خواهند برد. اگر استراتژی نداشته باشید قطعا یکی از پیاده‌نظام‌های این جنگ صوری خواهید بود.

به نظرم فضای بورس به سمت فضای احساسی و رفتاری خواهد رفت و بازی‌خوانی بورس را دیگر از روی مولفه های بنیادین و تکنیکال نمی‌توان به راحتی استخراج کرد. نبض بازار و اتمسفر روانی که در بازار احساس می‌شود تعیین کننده‌ جهت بازار خواهد بود. اگرچه این فضای خوبی برای تحلیل و خرید و فروش سهام نیست اما به نظر می‌رسد ناخواسته وارد این عصر از بورس تهران شده‌ایم. به تدریج با بهبود سواد مالی این فضا کمرنگ‌تر خواهد شد. متولیان بورس اگر قصد حمایت از بورس را دارند باید به این اتمسفر توجه کنند زیرا تعیین کننده‌ی شکل حرکت بازار در مسیر صعود است. در سایه‌ی این فضای روانی است که داده‌های بنیادی دیده می‌شوند، عملکرد های میان‌دوره ای برجسته نشان داده می‌شوند و قیمت‌های جهانی به چشم خواهند آمد.

کد خبر: ۶۰٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha