۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
افزایش سهم تهران از منابع مالیاتی مغایر قانون اساسی شناخته شد
با موافقت نمایندگان مجلس؛

افزایش سهم تهران از منابع مالیاتی مغایر قانون اساسی شناخته شد

نمایندگان در مجلس پیشنهاد نماینده تهران درباره افزایش سهم پایتخت از منابع مالیاتی در بودجه را مغایر قانون اساسی دانستند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۵ آذرماه)  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح احکام کلی بودجه با ۱۵۹ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر اخطار علیرضا سلیمی به پیشنهاد سید علی یزدی خواه درباره افزایش سهم تهران از منابع مالیاتی در بودجه را وارد دانستند.

سیدعلی یزدی خواه در جریان بررسی جزئیات طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد الحاق یک بند به جزء هفتم بند الف این طرح، داد و در توضیح آن گفت: بعد از انقلاب اسلامی روحیه کمک به تهران حذف و به سایر نقاط معطوف شد، البته نگاه محرومیت زدایی از سایر مناطق درست است. در تهران نیز هزینه های زندگی از جهت حمل و نقل، اجاره مسکن و تحصیل بیشتر از سایر استان ها است اما سهم تهران از دریافت منابع مالیاتی به نسبت پرداخت آن بسیار ناچیز است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: ۵۳ درصد از منابع مالیاتی در تهران پرداخت می شود اما سهم تهران از مالیات در طرح های عمرانی ۲.۵ درصد است. در ارتباط با تخت های بیمارستانی در تهران به ازای هر هزار نفر ۱.۳ تخت وجود دارد در حالی که میانگین ۱.۶ است. ۳۰ درصد مدارس آموزشی تهران نیز فرسوده شده و در بحث‌های امنیتی در تهران از ۱۸۵ کلانتری موردنیاز ۸۰ کلانتری وجود دارد.

یزدی خواه افزود: در همین راستا پیشنهاد دادیم در جریان اصلاح ساختار بودجه میزان منابعی که از مالیات به استان ها اختصاص می یابد برای استان تهران منابع اعتبارات بیشتری در نظر گرفته شود هرچند به لطف حضور آقای قالیباف در شهرداری تهران پایتخت متحول شده اما همچنان بافت های فرسوده و بسیاری از مناطق باید محرومیت زدایی شوند.

رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه باید محقق شود
در همین راستا علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس به استناد اصل سوم بند ۹ و ۱۲ اخطاری را مطرح کرد و گفت: براساس این اصل قانون اساسی رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی باید محقق شود اما با پیشنهاد آقای یزدی خواه محرومیت ها برطرف نمی شود و مالیات ها به بخش های برخوردار تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیز مقام معظم رهبری به رفع محرومیت و توزیع عادلانه تاکید دارند.

مشکلات را باید از محل منابع عوارض جبران کرد نه مالیات
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این اخطار نماینده را وارد دانست و گفت: دفاتر شرکت‌های بزرگ در تهران است و اگر ۵۰ درصد مالیات به تهران تعلق گیرد مناطق برخوردار، برخوردارتر و مناطق محروم، محروم‌تر می‌شوند و این خلاف قانون اساسی است.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: هرچند مشکلاتی در کلانشهر مثل حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی وجود دارد اما این مشکلات را باید از محل منابع عوارض جبران کرد نه مالیات. به عنوان مثال اگر عوارض مصرف بنزین در شهر تهران ۱۲ میلیون لیتر باشد این بودجه باید برای بخش آلودگی هوای تهران هزینه شود.

کد خبر: ۶۰٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha