۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
 درخواست ۵۰ مقام پیشین امنیتی آمریکا از بایدن برای بازگشت سریع و بدون پیش شرط به برجام
یوسیپ خبر داد:

درخواست ۵۰ مقام پیشین امنیتی آمریکا از بایدن برای بازگشت سریع و بدون پیش شرط به برجام

پنجاه مقام پیشین امنیت ملی امریکا از بایدن خواستند بدون پیش شرط به برجام بازگردد.

بازار؛ گروه بین الملل: یک گروه پنجاه نفره دو حزبی از رهبران امنیت ملی آمریکا، با انتشار بیانیه ای از دولت آینده «جو بایدن» خواستند تا به سرعت و بدون پیش شرط به برجام بازگردد.

این بیانیه می گوید: تعهد فوری آمریکا به بازگشت به برجام، ایران را هم به پایبندی کامل ملزم می کند و از دستیابی این کشور به جنگ افزار هسته ای جلوگیری و خطر جنگ را کاهش می دهد. با بازگشت ایران و آمریکا به برجام، کارِ دشوار محدودسازی جنگ افزارهای منطقه ای و فراهم کردن بنیانی برای حل و فصل اختلافات منطقه ای و به جریان افتادن همکاری میان کشورهای این خطه، آغاز می شود.

در میان امضاکنندگان این بیانیه، وزرای پیشین دفاع آمریکا یعنی «ویلیام پری» و «چاک هاگل»، «تام شانون» وزیر خارجه موقت پیشین آمریکا، «جان برنان» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، معاون فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا یعنی ژنرال «چوک بوید»، «توماس پیکرینگ» و «فرانک ویسنر» معاونین پیشین وزارت خارجه آمریکا، سناتورهای آمریکایی «تام داشل» و «تیم ویرث»، نمایندگان آمریکا «لی همیلتون» و «دیوید درایر» دیده می شوند.

نکات اصلی این بیانیه:

 اولویت اصلی امنیت ملی: برنامه هسته ای ایران را به مدار خود بازگردانید و از جنگ افزار هسته ای جلوگیری کنید. بیرون شدن آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام، به ایران امکان داد تا افزایش حجم غنی سازی و نیز پژوهش و توسعه سانتریفیوژهای مدرن را در دستور کار خود قرار دهد.

ائتلاف آمریکا، اروپا، روسیه و چین را زنده کنید. همکاری این اعضای برجام برای کاهش تهدید هسته ای ایران و نیز کاستن از خطر موشک های بالستیک و گروههای نیابتی ایران در منطقه، یک ضرورت است. مسابقه جنگ افزارهای متعارف، از جمله موشک های بالستیک و کروز و نیز پهپادها، تنش و ناپایداری را در منطقه افزایش داده، کارِ بازدارندگی را دشوار ساخته است. قدرت های بیرونی و منطقه ای باید برای جلوگیری تکثیر این جنگ افزارها، همکاری کنند. ایران تنها در صورتی برای گفتگو درباره موشک های بالستیک به میز گفتگو خواهد آمد که این موضوع در یک مجمع منطقه ای مورد بحث قرار گیرد.

عزم و اراده جدی خود را برای کاهش خطر کشمکش و برقراری تبادل نظر و ارتباط با ایران نشان دهید. تنش های فزاینده در منطقه، ما را به جنگ نزدیک کرده است.

در نبود یک کانال ارتباطی میان آمریکا و ایران، این خطر بیشتر می شود. ترور اخیر دانشمند هسته ای ایران، بر تنش ها افزوده است.

رهبران آمریکا و منطقه باید به سرعت برای نجات برجام، دست به کار دیپلماسی شوند. یک جنگ بی پایان دیگر، برای آمریکا و منطقه و نیز اهداف عدم تکثیر هسته ای، فاجعه بار است.

به دوستان و متحدان آمریکا درباره حمایت از امنیت و اهداف سیاسی، ترجیح دیپلماسی و مخالفت متعهدانه با حمایت ایران از نیابتی ها و خشونت علیه همسایگان اطمینان دهید. بازگشت به برجام، مستلزم تضمین های امنیتی به اسراییل و دوستان عرب آمریکاست.

بازگشت به برجام، شدنی است و برای امنیت آمریکا کارساز. دولت ایران اعلام کرده که اگر همه طرف ها به پایبندی خود بازگردند، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات پیشین خود بازخواهد گشت. بایدن هم گفته که اگر ایران به پایبندی کامل بازگردد، آمریکا هم دوباره به برجام می پیوندد تا نقطه آغازی برای گفتگوهای تکمیلی باشد. هیچ محدودیت یا مانع حقوقی بین المللی برای بازگشت آمریکا به برجام وجود ندارد.

توافق بر سر زمانبندی و گام های بازگشت ایران به پایبندی کامل، برای جلوگیری از جنگ افزار هسته ای، مهم و کارساز است. رییس جمهوری تازه آمریکا باید در همان روز نخست، قصد خود را برای بازگشت به برجام اعلام کرده، یک فرایند گام به گام برای برداشته شدن کامل تحریم ها در هماهنگی با گام های بازگشتی ایران را  با تاریخی مشخص و مورد تایید آژانس بین المللی انرژی هسته ای، مشخص سازد.

آمریکا بعنوان یک عضو کامل برجام و کمیسیون آن، نفوذ بیشتری بر شکل دادن به یک توافق تکمیلی دارد. هنگامی که اعتماد برگردد، آمریکا در جایگاه بهتری برای گفتگوهای تکمیلی است که ایران را از جنگ افزار هسته ای باز می دارد.

دولت تازه آمریکا باید تعهد این کشور به مسائل بشردوستانه و نیز حقوق بشری را با برداشتن موانع بر سر راه واردات دارو، تجهیزات پزشکی و غذا به ایران نشان دهد و برای حل و فصل مسئله دیرپای زندانیان دو طرف تلاش نماید.

دولت تازه آمریکا، روزنه کوچکی از فرصت برای بازگرداندن محدودیت های هسته ای ایران را در اختیار دارد. باید از این فرصت پیش از انتخابات ژوئن ۲۰۲۱ ایران استفاده کرد. هرچند بایدن اولویت های زیادی در آغاز کار خود دارد اما بازگشت به برجام باید در بالای این فهرست قرار گیرد.

کد خبر: ۶۰٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha