۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
توافق اتحادیه اروپا و انگلیس با ادامه روند مذاکره درباره تجارت آزاد
ان اچ کی بررسی کرد

توافق اتحادیه اروپا و انگلیس با ادامه روند مذاکره درباره تجارت آزاد

سران انگلیس و اتحادیه اروپا روز سیزدهم دسامبر در گفتگوی تلفنی با ادامه روند مذاکره تجاری که به بن بست خورده است، توافق کردند.

بازار؛ گروه بین الملل: سران انگلیس و اتحادیه اروپا روز سیزدهم دسامبر در گفتگوی تلفنی با ادامه روند مذاکره تجاری که به بن بست خورده است، توافق کردند. آخرین مهلت برای امضای توافقنامه روز سی و یک ماه دسامبر تعیین شده است و به همین علت هم اکنون امضای این توافقنامه و از اینکه آیا دو طرف در دو هفته آینده به توافق خواهند رسید؟‌ نظرها را به سوی جلب کرده است.

پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه ژانویه امسال هر دو طرف توافق کردند که مذاکره تجاری را تا پایان سال جاری دنبال کنند. اما مذاکره به علت وجود اختلافات میان دو طرف در مسائلی مانند حق ماهیگیری در آبهای انگلیس به نتیجه نرسیده است. مذاکره سران دو طرف در ماه دسامبر هم بارها تکرار شده ولی با این حال اختلافات بر طرف نشده است.

«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس و «اورزولا فون درلاین»،‌ رییس کمیسیون اتحادیه اروپا روز سیزدهم دسامبر درباه ادامه روند مذاکره تجاری تلفنی گفتگو و در نهایت با ادامه روند مذاکره توافق کردند.

در بیانیه مشترک که پس از مذاکره تلفنی منتشر شده آمده است: «‌با وجود خستگی حاصل شده پس از تقریبا یک سال مذاکره و با وجود اینکه مهلت های تعیین شده بارها رعایت نشده است، ما فکر می کنیم هم اکنون مسوولیت حکم می کند که بیشتر تلاش کنیم. از این رو به مذاکره کنندگان ماموریت دادیم تا مذاکره را پیگیری کنند و ببیند آیا توافقی حتی در این مرحله پایانی قابل دستیابی است یا نیست.»

هر چند هم اکنون از شکست مذاکره جلوگیری شده است، ولی با این حال از اینکه دو طرف تا پایان مهلت مذاکره در روز سی و یکم دسامبر به توافق برسند، در پرده ای از ابهام قرار دارد. چنانچه انگلیس و اتحادیه اروپا نتوانند تا پایان مهلت مقرر شده به توافقی دست یابند ،‌ ممکن است از آغاز سال جدید میلادی محصولاتی که از مرزهای دو طرف عبور می کنند، مشمول تعرفه های گمرکی شود.

کد خبر: ۶۰٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha