۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
 موانع پیش روی تعاون در استان سمنان/ نگاه مسئولان تا نداشتن فرهنگ همکاری
فعال حوزه تعاونی مطرح کرد؛

موانع پیش روی تعاون در استان سمنان/ نگاه مسئولان تا نداشتن فرهنگ همکاری

سمنان- کاظمی، فعال حوزه تعاونی‌های استان سمنان بزرگترین موانع پیش پای بخش تعاون این استان را عدم همراهی مسئولان ناشی از تفکر نادرست و همچنین فقدان فرهنگ همکاری بین مردم دانست و گفت: تعاونی از آن دست بخش‌هایی بود که هنوز یک نمونه موفق نیز در سطح استان نمی‌توانیم معرفی کنیم.

سهراب کاظمی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تعاونی‌های استان سمنان مشکلات زیادی از جمله عدم توانایی تولید، نقدینگی، عدم حمایت‌های دولتی و … دارند، تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوع در حوزه تعاونی‌ها این است که ما فرهنگ تعاون را نتوانسته‌ایم نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال هنوز یک نمونه موفق تعاونی هم نمی‌توان در استان سمنان اشاره کرد و این یعنی جای مهمی از کار اشتباه است، افزود: مشکل اصلی اینجا است که تعاون یک نوع فرهنگ زیستن و تولید کردن برای تأمین نیازها است اما وقتی نتوانیم گروهی را به این سطح فکر برسانیم قطعاً شکست خواهیم خورد.

کم توجهی دولت
این فعال تعاونی با بیان اینکه نداشتن فرهنگ همکاری و تعاون ناشی از کم کاری مسئولان است، تاکید کرد: مردم ما همان مردمی هستند که یک شیر خشک برای کودکشان می‌خریدند و دیگری را به جنگ زده‌های دوران دفاع مقدس تقدیم می‌کردند حال چه شده که امروز مشکلات تک اندیشی و فرد گرایی پدید آمده است؟

کاظمی با بیان اینکه دومین محور مشکلات تعاونی این است که ما اصلاً متولی درست و حسابی در این مورد نداریم، ابراز کرد: دولت تعاون را در دل وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار داده است یعنی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عبارت دیگر ۳۳ درصد تعاون، ۳۳ درصد رفاه و ۳۳ درصد کار؛ لذا مشکل اینجا است که ما در بخش تعاون متولی جدا نداریم.

وی با بیان اینکه تعاون می‌بایست با سیاست گذاری کلان دولتی همراه شود اما نباید دخالتی در آن صورت می‌گرفت، گفت: حال که دخالت دولتی در بخش تعاون به شکل متولی و متصدی صورت گرفته حداقل دولت تا آخر پای کار بایستد.

آسیب بر قشر متوسط
این فعال تعاونی‌ها با بیان اینکه یک دولت باید تعاونی‌ها را کاملاً خصوصی می‌گذاشت و اصلاً آنها را رها می‌کرد یا حال که در تعیین خط و مشی آنها دخیل است در همه جوانب آن دخیل باشد، بیان کرد: حمایت از تعاونی‌ها به خصوص در بخش اقتصادی می‌تواند اقتصاد مردمی ما را تقویت کند اما تا زمانی که دو مانع اصلی یعنی فقدان فرهنگ تعاون و دو عدم حمایت مسئولان دولتی از تعاونی‌ها نباشد، نمی‌توانیم شاهد این رشد باشیم.

کاظمی با بیان اینکه در سال های اخیر یک مورد موفق تعاونی که از دیرباز تا کنون توانسته باشد بر روی یک خط توسعه مند منطقی پیش برود وجود ندارد، گفت: اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بارها از تعاونی های نمونه استان تقدیر می کند اما همین مسئولان هم به خوبی می دانند که وضعیت تعاونی این استان به خصوص در شاهرود، دامغان و میامی، مهدی شهر و سرخه به چه شکل است.

وی در خاتمه به آسیب تضعیف تعاونی ها نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع را باید دانست که عموماً تعاونی ها در روستاها و برای قشر کم درآمد جامعه و یا زنان سرپرست خانوار هستند و لذا تاثیرات منفی اقتصادی آن می تواند به تضعیف اقتصاد خانوار روستایی ما نیز بینجامد.

کد خبر: ۶۰٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha