۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
شرایط امیدوارکننده ای بر بازار کشور حاکم است
دبیر ستاد تنظیم بازار کشور:

شرایط امیدوارکننده ای بر بازار کشور حاکم است

قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق گزارشاتی که در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور از قیمت کالاهای اساسی اعم از روغن نباتی، مرغ تخم مرغ، شکر و همه ۱۰۰ قلم کالای ضروری موجود در سبد مصرفی خانوار ارایه شد؛ نشان می‌دهد آرامش خوب و امیدوارکننده ای بر بازار حاکم است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، عباس قبادی در پایان جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور در گفتگو با خبرنگاران افزود: در طول دو ماه گذشته و با دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهای اساسی به کشور روند صعودی گرفته و ارقام ۲.۲ میلیون تن، ۲.۱ میلیون تن و ۳.۲ میلیون تن در مهر، آبان و آذر ماه، موید آن است که ورود کالا به کشور تسهیل شده و خوشبختانه هم در بخش تولید و هم در بخش واردات کالاهای اساسی شرایط نسبتاً مطلوبی به وجود آمده و جای امیدواری است روند حاضر تداوم یابد.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال از ۱۴ میلیون تن کالای اساسی که وارد کشور شده، ۷ میلیون تن در ۳ ماه اخیر و بعد از دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفت: به طور متوسط انباشت کالا در بنادر نباید بیش از ۳ تا ۴ میلیون تن باشد و در شرایط حاضر حدود ۳.۷ میلیون تن کالا در بنادر موجود است که رقم قابل قبولی است و با توجه به همکاری همه دستگاه‌های عامل به ویژه گمرک جمهوری اسلامی و بانک مرکزی روند ترخیص کالاها سرعت خوبی گرفته و آثار آن در آرامش بازار قابل مشاهده است.

قبادی تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار برای تامین مناسب کالاهای اساسی مورد نیاز ایام پایانی سال متمرکز شده و در جلسه امروز موضوع تامین میوه و مرکبات مورد بررسی قرار گرفت و برای ایجاد وضعیت مناسب در این خصوص تصمیم گیری های لازم اتخاذ شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: شرایط تنظیم بازار کشور به هیچ عنوان آمادگی افزایش قیمتی برای هیچ اقلام کالایی را ندارد و به هیچ عنوان تغییر قیمت خارج از مصوبات را تحمل نخواهیم کرد و به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد چرا که این مهم در شرایط حاضر و خاص کرونایی و اقتصادی مردم پذیرفتنی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع تذکر داده شده به شرکت های لبنی مبنی بر عدم تغییر قیمت و افزایش نرخ اقلام کالایی خارج از چهارچوب های تعیین شده در تنظیم بازار کشور گفت: قطعاً با شرکت های متخلف برخورد خواهد شد و این موضوع مشمول تمام اقلام کالایی دارای مصوبه قیمت و سایر اقلام لبنی بدون قیمت تثبیتی است.

قبادی در مورد مسائل مطرح شده در خصوص قیمت محصولات پتروشیمی نیز توضیح داد: تنظیم بازار محصولات پتروشیمی بر عهده کمیته‌ای در شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد و در جلسه امروز مصوب شد تا هفته آینده این کمیته گزارش کاملی را در مورد تصمیمات خود به ستاد ملی تنظیم بازار ارائه نماید.

وی در خصوص واردات بذر برخی نهادهای کشاورزی به کشور نیز تصریح کرد: فارغ از مسئولیت اصلی وزارت کشاورزی در این موضوع، در مورد نوع ارز تخصیصی با دستور مساعد وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته شد، همین اقلام کالایی به صورت ویژه از گروه دو کالایی به گروه یک منتقل شود تا مشکلی در روند ترخیص به وجود نیاید.

کد خبر: ۶۰٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha