۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
طرح دولت لبنان در پرداخت یارانه نقدی به مردم

طرح دولت لبنان در پرداخت یارانه نقدی به مردم

دولت لبنان هدف از این طرح را حذف دلار حمایتی برای واردات کالا و توزیع عادلانه یارانه نقدی به شهروندان این کشور اعلام کرد.

به گزارش بازار، رسانه‌های لبنانی از طرح حذف یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی به مردم در دولت لبنان خبر دادند.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: دولت لبنان به دنبال آن است که با حذف دلار حمایتی برای واردات، با پرداخت یارانه نقدی به شهروندان حمایت دولت را هدفمند و عادلانه کند. با روش فعلی، دولت سالی حدود ۴.۵ میلیارد دلار بابت حمایت از کالاهای اساسی خرج خواهد کرد که با پرداخت مستقیم به مبلغ میانگین سالی ۸۰۰ میلیون دلار کاهش خواهد یافت.

هنوز معلوم نیست که آیا کارت سوخت صادر خواهد شد یا خیر؟ اما وزیر اقتصاد دولت پیشبرد امور لبنان در طرحی که در اول هفته به هیئت دولت ارائه کرد، نشان داد ثروتمندان استفاده بیشتری از یارانه سوخت برده اند.

۸۰ درصد از ثروتمندان خودرو دارند و از قشر ضعیف فقط ۲۴ درصد صاحب خودرو هستند. در نتیجه ۶% از یارانه سوخت به فقرا و بقیه به ثروتمندان و خارجی های ساکن لبنان (کارمندان سفارت‌ها و موسسه‌های خارجی و پناهجویان خارجی) می‌رسد.

در طرح جدید هر لبنانی (بالای ۲۳ سال) ماهی پنجاه دلار و کوچکترها نصف آن را دریافت خواهند کرد. هر لبنانی مقیم لبنان می‌تواند در یارانه نقدی ثبت نام کند به شرطی که ثروتمند نباشد. در این صورت ۸۰% لبنانی‌ها (نه فقط ساکنین) از یارانه بهره خواهند برد. البته این یارانه دائمی نیست و در سال دوم و سوم به ۴۰ دلار کاهش خواهد یافت و سال چهارم و پنجم به ۳۰ دلار.

در ۶ ماه اول این طرح ۸۵% مردم تحت پوشش قرار خواهند گرفت و در شش ماهه دوم تنها ۷۵% و تا سال چهارم به ۳۰% کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب هزینه یارانه‌ها در سال اول به ۱.۵ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و در سال پنجم تنها ۳۱۱ «میلیون» دلار خواهد بود.

اینطور که به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد طی این پنج سال هزینه حمایتی را از گردن خود باز کند و کم کم مردم را به آن عادت دهد تا انفجار اجتماعی رخ ندهد و از اتمام ذخیره ارزی هم جلوگیری کند.

کد خبر: ۶۰٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha