۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
تغییر رویکرد آلمان به برنامه هسته‌ای ایران| وقتی برلین سیاست شکست خورده ترامپ را دنبال می‌کند
آسیا تایمز مطرح کرد

تغییر رویکرد آلمان به برنامه هسته‌ای ایران| وقتی برلین سیاست شکست خورده ترامپ را دنبال می‌کند

رویکرد آلمان به مساله هسته ای ایران تغییر کرده و به دنبال رسیدن به هدفی است که ترامپ نتوانست از طریق فشار حداکثری کسب کند.

بازار؛ گروه بین الملل: وزیر خارجه روسیه درسخنان اخیر خود در مسکو تلاش های غرب برای حفظ نظام تک قطبی را مورد انتقاد قرار داد و نسبت به سیاست های اخیر آلمان در جهت حفظ ادعای رهبری مطلق خود بر اتحادیه اروپا هشدار داد.

درواقع، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و گرفتار شدن فرانسه در بحران کرونا، فرصت برای آلمان در به دست گرفتن رهبری اتحادیه اروپا مهیا شده و نکته نگران کننده بازگشت آلمان به نظامیگری است. وزیر دفاع آلمان ماه گذشته خواستار افزایش بودجه نظامی کشور با وجود شیوع کرونا شد.

روحیه نظامیگری آلمان ده ها سال خاموش بود ولی اشپیگل در سال ۲۰۰۵ نوشت امروزه، بوندس ور (ارتش آلمان) به یکی از مهم ترین ابزارها در سیاست خارجی تبدیل شده است. در سال های اخیر شاهد تبدیل بوندس ور به ماشین جنگی قادر به دفاع از منافع آلمان در اطراف جهان هستیم.

رئیس جمهور آلمان ماه گذشته در شصت و پنجمین سالگرد تاسیس ارتش اظهار داشت: حتی در دولت بایدن نیز اروپا چندان مهم تر از دوره ترامپ نخواهد بود، بنابراین مسئولیت ما در رهبری آلمان بر اروپا و ایفای نقش مهم تر برلین در ناتو بیشتر می شود.

در همین حال، موضع اتحادیه اروپا در قبال ایران از اهمیت برخوردار است. رویکرد آلمان به مساله هسته ای ایران تغییر کرده و به دنبال رسیدن به هدفی است که ترامپ نتوانست از طریق فشار حداکثری کسب کند. وزیرخارجه  آلمان ماه جاری گفت بازگشت به برجام کافی نیست و باید توافق هسته ای دیگری منعقد شود که به نفع ما نیز باشد.

این نخستین بار است که آلمان آشکارا خواستار توافق بهتر با ایران شده و «میگل برگر» معاون وزیر خارجه، وعده پاسخ محکم و در صورت لزوم به شکل اعمال تحریم را در قبال نقش ایران در منطقه داده است.

این موضع آلمان ریاکارانه است، زیرا به تعهدات خود مندرج در برجام عمل نکرده و از تردید ایران به وارد شدن در گفتگوهای تازه با غرب آگاه است. بدون تردید، آلمان با درخواست امتیازات تازه از ایران، شرایط را پیچیده تر کرده و درعین حال، روز ۳ دسامبر نخستین فروند از چهار ناو جنگی پیشرفته را به اسرائیل تحویل داده است.

آلمان از پیمودن مسیر رسیدن به جهان چند قطبی اجتناب می کند. هدف آن از یک سو رهبری بر اتحادیه اروپا و از سوی دیگر تحکیم جایگاه اروپا در ناتو است.

کد خبر: ۶۰٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha