۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
سیاست خاورمیانه‌ای بایدن باید بر موفقیت‌های ترامپ بنا شود
عرب نیوز عنوان کرد

سیاست خاورمیانه‌ای بایدن باید بر موفقیت‌های ترامپ بنا شود

دولت جدید آمریکا در سه حوزه باید سیاست های خود را بر پایه سیاست های ترامپ بنیان نهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی عرب نیوز اخیرا مقاله ای با قلم « لوک کافی» با عنوان «بایدن باید سیاست های خود را بر موفقیت های ترامپ در خاورمیانه بنا نهد» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

«جو بایدن» در شامگاه ۲۰ ژانویه کار خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا آغاز خواهد کرد. موضوع کرونا و موقعیت متزلزل داخلی در صدر اولویت های دولت بایدن خواهد بود. در سیاست خارجی نیز، چین و روسیه دو موضوع مهم آمریکا خواهند بود. اما یکی از مهمترین حوزه های سیاست خارجی که در آن دولت بایدن با چالش روبرو خواهد بود، خاورمیانه است.

بسیاری در خاورمیانه به دولت اوباما اعتماد نداشتند و توافق هسته ای او با ایران را توافقی می دانستند که دولت او با دولتی شرور بست و متحدان خود را وادار به پذیرش آن کرد. خط قرمز های دولت اوباما در سوریه بدون هیچ پیامدی بارها و بارها نقض شدند و آمریکا در موضع ضعف قرار گرفت.

شرکای بایدن می خواهند میزان تعهد او را در خاورمیانه بسنجند و دشمنان آمریکا نیز تلاش می کنند عزم دولت جدید این کشور را محک بزنند.  درحالی که جهان عرب از کشته شدن سردار سلیمانی خرسند شد، بایدن آشکارا از کشتن او انتقاد کرد.

دولت جدید آمریکا در سه حوزه باید سیاست های خود را بر پایه سیاست های ترامپ بنیان نهد. نخستین حوزه ایران و آینده برجام است که مهم ترین و اضطراری ترین چالش سیاست خارجی دولت آینده آمریکا در منطقه خواهد بود. برجام نتوانست تغییر مثبتی در رفتار ایران در منطقه ایجاد کند.

پرداخته نشدن به موضوعات غیر هسته ای و بند پایانی برجام از نقاط ضعف مهم این توافق بودند و خروج ترامپ از این توافق جنجالی، اما لازم بود. اکنون اوضاع در مقایسه با سال ۲۰۱۵ تغییر کرده است و بازگشت به توافق برای آمریکا بسیار دشوار است. تحریم های شدید ترامپ شرایط خوبی را برای گفتگوهای آینده با ایران ایجاد کرده است. اگر دولت آینده آمریکا مسیر گفتگو را انتخاب کند، باید به دنبال توافقی جامع باشد که موضوعات دیگری همچون حمایت ایران از تروریسم! و برنامه موشکی این کشور را نیز در بر گیرد.

دومین حوزه ای که بایدن باید از دستاوردهای ترامپ بهره ببرد، عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسراییل است. شاید این دستاورد مهمترین دستاورد دولت ترامپ در سیاست خارجی باشد. اگر کشورهای دیگر در منطقه مزایای اقتصادی و تجاری این رابطه را ببینند، در این مسیر قدم می گذارند و رهاورد آن در بلند مدت، ثبات و صلح برای منطقه خواهد بود.

سومین حوزه «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» خواهد بود که از سوی دولت ترامپ و با هدف ارتقای توانمندی های نظامی و تقسیم وظیفه در خاورمیانه پیشنهاد شد. علاوه بر همکاری های امنیتی، ضرورت همکاری های اقتصادی بزرگ تر میان آمریکا و کشورهای خلیج فارس به ویژه در دوران پساکرونا احساس می شود.

پیش از شروع این ائتلاف باید چالش هایی همچون اجماع درباره مهم ترین تهدید امنیتی و اهداف این ائتلاف حل شود. این ائتلاف هدفی عالی است و دولت بایدن نباید آن را رها کند.

بی تردید رویدادهای خاورمیانه به سرعت دولت جدید آمریکا را به چالش خواهد کشید. دولت آمریکا باید مسائل حزبی را به داخل کشور محدود کند و از دستاوردهای ترامپ در خاورمیانه استفاده کند. اتخاذ چنینی رویکرد واقع گرایانه و معقولی به نفع آمریکا و شرکای این کشور است.

کد خبر: ۶۰٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha