۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
افزایش تقاضا در مقاطع فولادی

افزایش تقاضا در مقاطع فولادی

در هفته گذشته، همه انتظار رشد تقاضا را در بازار بورس کالا داشتند؛ هرچند تقاضا کمتر از حد انتظار بود، ولی رقابت های انجام شده و افزایش تقاضا در بازار میلگرد، شمش فولادی را وارد کانال ۱۱هزار تومان کرد و چهارشنبه، ۱۹ آذر ماه، میلگرد را در کانال ۱۲ هزار تومان نشاند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در هفته گذشته، افزایش قیمت جهانی محصولات بالا دستی نظیر سنگ آهن، سبب شد تا محصولات نهایی نیز با افزایش قیمت همراه باشند. بازار داخلی هم با رصد این جرقه های مستمر قیمتی، تمایل به رشد تقاضا و افزایش قیمت ها داشته که این روند کلی در بورس کالا و بازار آزاد، قابل مشاهده است. افزایش نرخ این هفته، قابل پیش بینی بود؛ چراکه قیمت جهانی روند صعودی داشت. شنیدن قیمت بالای ۵۰۰ دلار برای CIS همه را شوکه  کرد. اما افزایش سنگ آهن چین به بیش از ۱۵۰ دلار، دلیل محکمی برای این فرضیه است که قیمت جهانی، کماکان رو به افزایش خواهد بود.

در حال حاضر، مهم ترین مسئله در بازار داخل، عدم ثبات قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی فولاد است. اما نمودار شمش فولادی بیانگر تاریخچه قیمتی این مدت است و می تواند پیش بینی بازار آتی را به ما نشان دهد. در هفته گذشته، همه انتظار رشد تقاضا را در بازار بورس کالا داشتند؛ هرچند تقاضا کمتر از حد انتظار بود، ولی رقابت های انجام شده و افزایش تقاضا در بازار میلگرد، شمش فولادی را وارد کانال ۱۱۰۰۰ تومان کرد و چهارشنبه، ۱۹ آذر ماه، میلگرد را در کانال ۱۲۰۰۰ تومان نشاند.

با توجه به کمبود مواد اولیه تولیدی کارخانجات ذوبی (آهن اسفنجی و قراضه آهن) و روند معاملات این روزهای شمش فولادی، ثبات کانال ۱۱۰۰۰ تومان، بسیار محتمل است و همچنان باید منتظر افزایش تقاضا در مقاطع فولادی با اعدادی بالاتر از ۱۲۳۰۰ در تمامی مبادی باشیم تا بتوانیم حضور شمش در این کانال را مسجل بدانیم.

از سویی دیگر، افزایش قیمت سنگ آهن صادراتی ایران می تواند تحت تاثیر مطرح شدن پیشنهاد تعیین قیمت سنگ آهن بر اساس قیمت جهانی باشد. بر همین اساس، سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در نشست با معاون اقتصادی رئیس جمهورپیشنهاد داده است که از این پس، قیمت گذاری برای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، طبق فرمول فولاد و نرخ سنگ آهن، بر مبنای قیمت های جهانی باشد.

کد خبر: ۶۰٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha