۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
 هواوی بزرگترین سیستم آبیاری در اتحادیه اروپا را اجرا می کند
درختان زیتون یونان از فناوری هوشمند Huawei سیرآب می شوند

هواوی بزرگترین سیستم آبیاری در اتحادیه اروپا را اجرا می کند

شرکت Huawei با همکاری کمپانی Future Intelligence بزرگترین طرح آبیاری درختان زیتون در یونان را اجرا کرد. این طرح مبتنی بر فناوری های هوشمند می باشد و قرار است میزان آب مصرفی در باغ ها را بهینه سازی کند؛ این برنامه، بزرگترین طرح هماهنگ در راستای کاهش بحران آب در اتحادیه اروپا است که به زودی تمامی باغ های این حوزه را در برخواهد گرفت.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: در طی چندین دهه اخیر، فناوری پیشرفت بسیاری را شاهد بوده است . از رایانه های بزرگ گرفته تا کوچکترها و سایر ابزار های هوشمند همگی دارای یک مولفه  هسته ای تحت عنوان هوش مصنوعی هستند که سر منشا بسیاری از پیشرفته های فناوری امروزی می باشد. هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، اینترنت نسل پنجم، پردازنده های جدید، قدرت باور نکردنی به دنیای  بخشیده اند که نقطه عطفی در تاریخ بشری خواهد بود. هوش مصنوعی به تمامی زمینه های زندگی امروزی نفوذ کرده است و به جرات می توان گفت هیچ بخشی از این مهم مصون نمانده است. بخش کشاورزی یکی از اولین حوزه هایی بود که پذیرای هوش مصنوعی و فناوری های جدید شد و در پی آن تمام سبک های کشاورزی سنتی تحول یافتند.

زیتون یکی از مهم ترین محصولات زراعتی است که رد پایش را می توان به  صورت مستقیم و غیر مستقیم در هر صنعتی یافت. درخت زیتون همیشه سبز است و به نسبت سایر درختان آبیاری های منظم تری را می طلبد و به علت کمبود ذخایر آبی در مناطق رشد درخت زیتون، بهینه سازی آبیاری داری اهمیت فراوانی است. کشور یونان به عنوان یکی از قطب های تولید زیتون جزء اولین مناطقی است که فناوری های هوشمند را برای انجام این مهم به خدمت گرفته است و اخیرا در یکی از روستاهای این کشور، مجموعه ای از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای آبیاری بهینه باغ های زیتون به مرحله اجرایی رسیده است. این طرح بسیار عظیم توسط شرکت Huawei و با همکاری  Future Intelligence  در حال اجرا شدن است و هدف آن کاهش ۴۵ درصدی آب مصرف شده در بخش کشاورزی است.

آنجلیکی دیدوپولو، کارشناس سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا در ارتباط با این طرح عظیم مبتنی بر هوش مصنوعی از شرکت هوآوی اعلام کرد؛ هوآوی ۲۰ سال است که در اروپا فعالیت دارد و هدف این کمپانی فناوری های هوشمند ایجاد همکاری و ارتباط بین شرکت‌های کوچک و متوسط است که در واقع شالوده‌ی اقتصاد اروپا را تشکیل می دهد. هواوی با ا اینترنت  ۵ جی، هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا  قدم های بزرگی را در Agtech برداشته است.و اکنون با این طرح بسیار بزرگ تمامی سبک های باغداری سنتی در حوزه اتحادیه اروپا متحول خواهند شد .

هاریس مویسیادیس، طراح  این  فناوری کلان در شرکت Future Intelligence  می گوید:  داده‌های بسیاری از دستگاههای مختلف بدست می آوریم مثل بخش حمل و نقل، خرده فروشی و تولید کننده مواد غذایی  و کشاورزی؛ در این میان هوش مصنوعی همانند چتری است که تحت لوای آن تمامی مراحل پردازش داده‌ها انجام می گیرد و کل زنجیره ارزش را بهینه می کند و اتصال به اینترنت نقش اساسی در پیوستن همه این داده‌ها به یکدیگر را خواهد داشت. وی در ادامه افزود، جزیره کرت که بزرگترین تجارت زیتون یونان را دارد ۸۵ درصد از  آب موجود را برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و به نظر می رسد هوشمند سازی مزارع تنها گزینه موجود برای کاهش این حجم آب مصرفی باشد.

وی گفت : فناوری  هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IOT)  برای این طرح بزرگ مورد استفاده قرار گرفته اند . که از طریق نصب سنسورهای رطوبت سنج اعمال می شوند. این سنسور ها رطوبت خاک، رسانایی الکتریکی، میزان شور بودن آب و درجه حرارت خاک را اندازه گیری می کند و هر ۱۵ دقیقه این اطلاعات به یک پایگاه مرکزی و سپس به Cloud منتقل می کنند؛  تمامی داده  دریافت شده در این مرکز پردازش می شود و بر اساس آن، مقدار آب مورد نیاز برای آبیاری  تخمین داده می شود ، کشاورزان با  این شیوه از راه دور به داده‌ها دسترسی می یابند و با لمس یک دکمه آبیاری را کنترل می کنند.تمامی اطلاعات دریافتی بر روی مجموعه ای از نرم افزارها نمایش داده می شوند  که از طریق سیستم های ویندوزی و موبایلی پشتیبانی خواهند شد . این  مجموعه چند منظوره یک هدف را دنبال می کنند و به صورت شبانه روزی فعال می باشند . تنظیمات نحوه آبیاری می تواند به صورت خودکار و با شناسایی محدوده بخصوصی از رطوبت شروع شود و خود باغدار با دریافت  نوتیفیکیشن کاهش رطوبت آبیاری را فعال نماید .

علاوه بر آبیار بهینه، این سیستم هوشمند قادر است که فرایند ارسال کود و مواد مغذی به خاک را نیز انجام دهد، در کنار سیستم های سنسور های رطوبت سنج، مجموعه ای از سنسور های دیگر با قابلیت ردیابی سموم و آفات تعبیه شده است  و عمده ترین هدف آن حفاظت از خاک و گیاه است. جالب ترین بخش این سیستم، منبع تغذیه انرژی است که از طریق پنل های خورشیدی تامین می شود. در واقع، در کنار هر  درخت زیتون یک سیستم کار گذاشته شده است که علاوه بر سنسورها و ردیاب های ذکر شده، چندین پنل خورشیدی کوچک را نیز بر روی خود نگه داشته است. انرژی تامین شده از این پنل ها  نتنها برای  منبع تغذیه سیستم هوشمند کفایت می کند، بلکه از طریق بانک باتری و کنترل کننده شارژ می توان انرژی مورد نیاز برای لامپ ها و سایر وسایل الکتریکی در باغ را تامین کرد .

به گفته آنجلیکی دیدوپولو کارشناس سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا ، زیتون‌کاری شاید برای نسل‌های آینده هم باقی بماند با این حال اکنون جزیره کرت مرکز نوآوری‌هاست همانطور که اروپا به آینده‌ای هوشمندتر و پایدارتر در تولید مواد غذایی می اندیشد.و امیدوار هستیم طرح بزرگی که در یونان اجرایی شد به زودی به سایر حوزه های اتحادیه اروپا صادر شود.به یقین ، نایل آمدن به این هدف بزرگ  نیازمند سرمایه گذاری، زیر ساخت های گسترده تر و همکاری کمپانی های بزرگ فناوری مستقر در اروپا است .

کد خبر: ۶۰٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha