۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
۱۷۱ سازه کنترل جریان آب در آذربایجان شرقی اجرا شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی:

۱۷۱ سازه کنترل جریان آب در آذربایجان شرقی اجرا شد

تبریز- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: این شرکت با اولویت قرار دادن احیای دریاچه ارومیه، در چهار سال گذشته ۱۷۱ سازه اندازه گیری و کنترل جریان آب در شبکه های آبیاری وزهکشی زرینه رود، قلعه چای و آجی چای ساخته است.

به گزارش بازار، یوسف غفارزاده اظهار کرد: این تعداد سازه اندازگیری و کنترل جریان آب برای بهبود مدیریت توزیع و تحویل آب در شبکه های آب آذربایجان شرقی ساخته شده که ۱۲۰ دستگاه آن در شبکه آبیاری رودخانه «زرینه رود»، ۲۲ دستگاه در  رودخانه «آجی چای» و ۲۹ دستگاه نیز در شبکه آبیاری «قلعه چای» اجرا شده است.

وی افزود: اجرای بهسازی جوی آب به میزان ۲ هزار و ۱۹۰ کیلومتر در شبکه آبیاری رودخانه «صوفی چای» و ساخت کانال سنگی نهر علویان یکی دیگر از اقدامات شرکت آب منطقه ای در این خصوص است.

غفارزاده گفت: هدف ما بهبود مدیریت توزیع و تحویل آب در شبکه های آبیاری و زهکشی است و همچنین تلاش می کنیم با ساخت سردهنه در جوی های سنتی منشعب از رودخانه ها، علاوه بر افزایش بهره وری، با بهسازی نهرها، بازدهی انتقال آب را به دریاچه ارومیه بهبود بخشیم.

وی افزود: ساخت سردهنه ها در ورودی نهرها، سبب تقسیم دقیق حق آبه ها و برداشت بهینه آب از رودخانه ها می شود و با سازه های اندازه گیری، امکان پایش و کنترل حجمی آب تحویلی اراضی پایاب انهار به مقدار لازم میسر می شود و از هدررفت آب جلوگیری شده و صرفه جویی قابل توجهی در آن صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با جلوگیری از برداشت آب و انسداد انهار در فصل غیرزراعی و کنترل میزان برداشت و تحویل حجمی آب می توانیم روند احیای دریاچه ارومیه را در درازمدت تقویت کنیم.

غفارزاده در خصوص اعتبارات هزینه شده برای این طرح ها اظهار کرد: این عملیات از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و برای سردهنه سازی و احداث سازه های اندازه گیری و انهار منشعب افزون بر ۱۳۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

کد خبر: ۶۰٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha