۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
دست کوتاه دامداران از سبدهای بیمه ای/ وقتی کشاورزان با مزایای بیمه آشنا نیستند
بازار گزارش می‌دهد؛

دست کوتاه دامداران از سبدهای بیمه ای/ وقتی کشاورزان با مزایای بیمه آشنا نیستند

ساری- سرما و گرما هرسال خسارت های زیادی روی دست باغداران، دامداران و کشاورزان می گذارد اما دستشان از همه جا کوتاه و دست مسئولان برای حمایت بسته است.

بازار؛ گروه استان ها: ساری تولید بیش از ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در مازندران درحالی است که ضریب بیمه محصولات در قطب تولید چندان بالا نیست، اگرچه وضعیت مازندران نسبت به دیگر استان ها در بخش پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی بهتر است اما با وضعیت مطلوب و جایگاه واقعی در این بخش فاصله دارد.

بیمه نبودن مزارع و واحدهای دامی و کشاورزی در حالی است که هرسال خسارت های قابل توجهی براثر حوادث طبیعی و غیره به محصولات تولیدی استان مازندران وارد می شود و دست باغداران وکشاورزان به دلیل زیرچتربیمه نبودن از همه جا کوتا است.

سرما تیشه به ریشه درخت گردو زد
محمدعلی باغداری از توابع روستاهای بالادست هزارجریب نکا است که تنها دلخوشی و همسر سالخورده اش به درخت کهنسال گردوی وسط حیاط و مزرعه کوچکشان است، اما چندسالی سرما دسترنج چندساله اش را برباد داده است.

به خبرنگار بازار می گوید: دلخوشی من و خانواده ام به این است که با چیدن گردو بتوانیم بخشی از درآمدهای زندگی را تامین کنیم و طی چند سال گذشته سرمازدگی و آفت خسارت قابل توجهی وارد کرده است.

وی که محصول کشاورزی و تولیدی بیمه نیست می گوید: توان بیمه کردن محصولات وتولیدات را نداریم واین سبب شده تا حمایتی از ما صورت نگیرد.

چند کوچه آن سوتر از خانه محمدعلی، عظیمه بانوی سرپرست خانواری که دلش به پرورش چند راس گاو و گوسفند خوش است، اما پارسال به دلیل بیماری مجبور شد گاو گوشتی و پرواری که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت را به درون چاه بیندازد.

وی با بیان اینکه به دلیل بیمه نبودن، نتوانستیم از جایی و یا نهادی حمایت شویم، ادامه داد: از پارسال سعی کردم نسبت به بیمه دام هایم اقدام کنم تا در صورت بروز خسارت پشتوانه ای برای من و خانواده ام باشد.

آشنانبودن بسیاری از کشاورزان و دامداران با مزایای بیمه، شفاف نبودن قراردادهای بیمه و حمایت های مدنظر از یک سو و نبود مراکز و شعب در دهستان ها برای بیمه محصولات کشاورزی از سوی دیگر سبب شده تا برخی از کشاورزان و دامداران از این طرح استقبال مطلوبی نداشته باشند

آشنانبودن بسیاری از کشاورزان و دامداران با مزایای بیمه، شفاف نبودن قراردادهای بیمه و حمایت های مدنظر از یک سو و نبود مراکز و شعب در دهستان ها برای بیمه محصولات کشاورزی سبب شده تا برخی از کشاورزان و دامداران از این طرح استقبال مطلوبی نداشته باشند.این وضعیت درحالی است که هر ساله براثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی خسارت های زیادی روی دست باغداران و کشاورزان گذاشته می شود و به دلیل نبود بیمه، دست مسئولان و متولیان امر نیز برای حمایت از خسارت دیدگان بسته است.

حمید رضوی نیا مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران با اشاره به مزایای بیمه برای حمایت از کشاورزان و باغدارات از آنان خواست تا  با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی با اطلاع از تعرفه ها نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دامداران می توانند برای یک راس دام سبک سه هزار و ۷۰۰ تومان حق بیمه پرداخت ودر صورت بروز خسارت، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان غرامت دریافت کنند، افزود:همچنین برای دام سنگین گاو بومی با پرداخت ۵۰ هزار تومان حق بیمه ۹ میلیون تومان می توانند غرامت دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای گاوهای بومی آمیخته با پرداخت حق بیمه ۸۰ هزار تومان می توانند ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان غرامت دریافت کنند.

این مسئول تصریح کرد همچنین برای دم های صنعتی با پرداخت ۷۰ هزار تومان حق بیمه می توانند در مقابل خسارت عوامل مختلف و بیماری ۲۱ میلیون تومان خسارت دریافت کنند.

رضوی نیا با اظهار اینکه کشاورزان و دامداران گلوگاه، کیاسر و روستاهای اطراف چهاردانگه، منطقه لفور، لاریجان، روستاهای بلده، مرزن آباد و روستاهای تابعه و کلاردشت می تواند به مراکز و شعب جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی برای بیمه مراجعه کنند، افزود: زمانی که خسارت به دام ها و محصولات کشاورزی وارد شد قبل از محو آثار خسارت به شعب اصلی بانک کشاورزی و زیربخش دام به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند تا خسارت بررسی و پردخت شود.

وی با عنوان اینکه احتمال بروز خسارت سرمازدگی به ویژه در بالادست وجود دارد، افزود: انتظار داریم کشاورزان برای محصولات به ویژه گردو که هرسال دچار خسارت سنگین سرمازدگی می شود به شعب برای بیمه مراجعه کنند.

این مسئول همچنین توصیه کرد تا گزینه هایی انتخاب کنند که متناسب با درآمد واحد تولیدی باشد و بتوانند از حداکثر مزایای پرداخت غرامت استفاده کنند.

غرامت ها شفاف نیست 
شفاف نبودن تعرفه ها برای پرداخت غرامت حوادث در بخش کشاورزی و دامی از جمله عواملی است که انگیزه کشاورزان و باغداران را برای بیمه کاسته است. موسوی یک کشاورز از توابع بخش کجور نوشهر با بیان اینکه سال گذشته مزارع گندم و جو خود را بیمه کرده بودم اما وقتی برای دریافت غرامت مراجعه کردم، متولیان امر اما و اگرهای زیادی را برای پرداخت مطرح کردند و در نهایت عطای دریافت غرامت را به لقایش بخشیدم.

رتبه ۵ بلاخیری مازندران
مازندران از جمله استان هایی با قابلیت مخاطره پذیری بالا است و ساالنه ۲۸ نوع بلا و حادثه طبیعی در استان رخ می دهد و از از این رو رتبه پنج در کشور را دارا است. عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندارن در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود ۱۵۱ هزار هکتار اراضی باغی و ۴۴۷ هزار هکتار اراضی زراعی در استان، ظرفیت تولید محصولات را در استان بیش از هفت میلیون تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نیز در استان وجود دارد، خواستار ترویج فرهنگ بیمه برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده براثر حوادث و بلایای طبیعی شد.

شهیدی فر ادامه داد: سال گذشته بیش از ۲۱ هزار هکتار از شالیزارهای استان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که این میزان نسبت به سنوات قبل رشد داشته است.

وی توسعه بیمه محصولات کشاورزی را از جمله محورها و سیاست های کاری سازمان بیان کرد.

آمارهای صندوق بیمه مازندران حمایت از پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان خسارت دیده مازندران درسال گذشته است از اینرو ترویج فرهنگ بیمه می تواند دست دستگاه های حمایتی را برای حمایت از تولید باز گذارد.

کد خبر: ۶۰٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha