۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
دولت استراتژی توسعه اقتصاد ملی ندارد
تفکیک وزارت بازرگانی دردی از مردم دوا نمی کند

دولت استراتژی توسعه اقتصاد ملی ندارد

وزارت بازرگانی که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با هدف کوچک سازی دولت با وزارت صنایع و معادن ادغام شد اما اصرار دولت دوازدهم برای تشکیل مجدد این وزارتخانه موجب شد تا طرح تشکیل وزارت بازرگانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

به گزارش خبرنگار بازار، روز سوم مهر ماه  نمایندگان مجلس با ۱۱۶ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه علنی جزئیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی را تصویب کردند تا بدین ترتیب مقدمات تشکیل این وزارتخانه فراهم شود.

هر چند از زمانی که طرح تفکیک وزارت بازرگانی از سوی دولت با هدف کنترل و نظارت بیشتر بر امور بازار و تنظیم بازار دقیق مطرح شد و برای رفع آنها نمایندگان مجلس پس از بررسی چند پیشنهاد مختلف، به نتیجه نرسیده و برای بررسی بیشتر و رفع ایرادات شورای نگهبان به کمیسیون اجتماعی با ۱۲۲ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر،  ارجاع داده شد.

طرح تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع و معادن از ماهها قبل به یکی از داغ ترین و بحث برانگیزترین سوژه رسانه ها و مباحث کارشناسی تبدیل شد و پس از ارائه لایحه مربوطه از سوی دولت چندین جلسه از صحن علنی نمایندگان و کمیسیون اجتماعی به این مساله اختصاص پیدا کرد. حال سوال این است آیا در شرایط کنونی مهمترین اقدام دولت تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی است و یا اینکه این اقدام با توجه به زمانی که برای تفکیک بازار و تعیین متولیان امر و مسئولان وزارتخانه جدید لازم است فقط باعث می شود تنظیم بازار بیش از پیش یله و رها باقی بماند و زیان آن به مردم تحمیل شود.

دولت استراتژی توسعه اقتصاد ملی ندارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار بازار درباره اینکه آیا تفکیک وزارت بازرگانی می تواند دولت را به هدف تنظیم بازار نزدیک کند یا خیر می گوید:بدون شک وزارتخانه ها ابزار دولتها برای رسیدن به اهدافشان است.

مجید رضا حریری می افزاید:متاسفانه دولت استراتژی توسعه اقتصاد ملی ندارد به همین دلیل دست به تغییر ساختار وزارتخانه ها می زند.

وی اظهارمی کند:بررسی تاریخچه سیر تحولات وزارت بازرگانی و صنایع در ۶۰ سال اخیر نشان می دهد هرگاه دولتها هدف مشخصی در عرصه کلان اقتصاد نداشته اند اقدام به ادغام و یا تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی کرده اند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه می دهد: مدیریت سلیقه ای کشور، عدم تدوین استراتژی مدون اقتصادی و تمایل دولتها به اداره اقتصاد کشور موجب شده تا مدام بحث ادغام و تفکیک وزارتخانه ها مطرح باشد.

تنظیم بازار یکی از نیازهای امروز اقتصاد خرد و بازار و پیش شرط حفظ حداقل های قدرت خرید مردم است که نیازمند بررسی های کارشناسانه و ارائه راهکارهای قابل اجرا و با بازدهی بالاست و اگر دولتها چنین اهدافی را داشته باشند وارد بازی ادغام و تفکیک وزارتخانه و راه انداری کمیته و کارگروه ویژه و .... نمی شوند و مدتی مردم را با وعده حل مشکلات به شرط  راه اندازی فلان وزارتخانه و بهمان کارگروه سرگرم نکرده و بازی رسانه ای به راه نمی اندازند، بلکه تصمیماتی که از هر جهتی کارشناسی شده است بدون اتلاف وقت به مرحله اجرا درمی آورند.

کد خبر: ۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha