۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کمترین میزان رشد در بودجه ۱۴۰۰ مربوط به مالیات است
پژوهشگر اقتصادی:

کمترین میزان رشد در بودجه ۱۴۰۰ مربوط به مالیات است

بالسینی، پژوهشگر اقتصادی گفت: سهم درآمد مالیاتی دولت در بودجه امسال، ۲۰۴ هزار میلیارد تومان بود و برای بودجه سال آینده هم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به سایر منابع درآمدی دولت کمترین رشد را دارد.

به گزارش بازار، اصغر بالسینی پژوهشگر اقتصادی اظهارکرد: کل منابع بودجه عمومی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که قرار است ۳۰۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق مالیات و حقوق گمرکی و جرایم دولتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم از طریق نفت و اوراق نفتی و میعانات گازی تأمین شود.

وی با مقایسه درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه امسال و سال آینده گفت: سهم درآمدهای مالیاتی دولت در قانون بودجه امسال، ۲۰۴ هزار میلیارد تومان بود و برای بودجه سال آینده هم ۲۴۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که این درآمد نسبت به سایر منابع درآمدی دولت کمترین رشد را داشته است.

پژوهشگر اقتصادی مطرح کرد: موضوع این است که درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۰ از طریق افزایش پایه های مالیاتی تأمین نخواهد شد و بلکه از افزایش میزان خود مالیات هاست.

بالسینی با بیان اینکه درمورد مالیات بر سود سپرده بانکی در ایران سیاه نمایی و بزرگنمایی صورت گرفته افزود: ما از طریق ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده بانکی در کشور به راحتی می توانیم مالیات بگیریم و نکته جالب اینکه بیش از ۸۰ درصد سپرده های بانکی مربوط به ۱.۵ درصد سپرده گذاران است.

وی درباره سیاست غلط تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: مگر سیستم بانکی نمی داند که دریافت کنندگان این ارز باید صورت های مالی حسابرسی شده داشته باشند!؟ اما در سیستم بانک مرکزی واردکنندگانی داریم که با وجود عدم تسویه مانده قبلی مجدداً می توانند از منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند!

این پژوهشگر اقتصادی تأکید کرد: فضای فعالیت های سفته بازانه و سود های آنی در بازارهای ایران باید به فضای ناامنی تبدیل شود که متأسفانه هنوز انگیزه کافی در برخی دستگاه ها برای شفاف سازی این قضیه وجود ندارد.

بالسینی گفت: با وضعیت فعلی بودجه سال ۱۴۰۰، قطعاً فشارهای تورمی جدی از ناحیه های مختلف بر اقتصاد کشور وارد خواهد شد که بخشی از آن ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بخشی هم ناشی از کسری بودجه دولت است.

کد خبر: ۶۰٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha